Over welvaarts-religie kan men kort (zijn) het is mensen knollen voor citroenen verkopen,de enigen die er wel bij varen zijn die zogenaamde voorgangers, die volop hun zakken vullen en leven als tot filmsterren.
tsja, vergun mij toch wat nuance aan te mogen brengen, zelfs vanuit mijn positie als rechts gereformeerde.Tja, de welvaartspredikers gaat het kennelijk om hun eigen welvaart..
ik onderschrijf bovenstaande quotes ook op grond van m.i. ruime ervaring, maar is dat het enige?
Van huis uit ben ik erfelijk zwaarmoedig belast, de 'veelvuldigheid mijns zondens' helpt daar zeker aan mee.
Maar als ik een uur lang mee had gedaan met lofprijzing in een charismatische dienst, voelde ik mij 10 jaar jonger; wat is de Heere eren, loven en prijzen toch ontzettend goed voor je welbevinden. 'Verblijd u ten allen tijde', zegt mijn Bijbel. (mogelijk staan alle ennen fout hoor, ik zet die meestal niet op hun plaats )
Is dat psychologisch? 't zal zeker ook waar zijn. Maar opknappen doe ik van Gods lof, en anderen ook, zie ik!
Dat staat wel tegenover dat we in mijn kerk gerust het introïtuslied reeds aanvangen met: 'uit diepten van ellenden' Ps. 130. Dat zal zeker vroom lijken, maar 98% van onze gemeente is m.i. eerder decadent dan ellendig.
Want wie gewoon netjes leeft en goed z'n best doet gaat het doorgaans best 'naar den vleze", toch?
Die 10% van uw inkomen inleveren, daar walg ik ook van, omdat die niet naar behoefte is zoals bij het volk Israël. (elf stammen moesten één stam, de levieten zo onderhouden, weten we nog?)
En ja, dat moest van uw bruto inkomen, want God moest vóórgaan zei pastor Jan. Dan kwam de offerdienst, en offers moesten zeer doen in de portemonnee, anders waren het fooien.
Nou werken wij met kerkbonnetjes van 120 of 65 cent, wat ik toch wel krenterig vind hoor. ( je kunt er echter gerust een zwikkie aan elkaar laten zitten om je geweten te sussen, gewoon doen als je 't heb.)
Ja, zo kunnen we de culturen wel tegenover elkaar zetten, maar de leer verschilt echt niet zóveel hoor, vind ik.