callista schreef: 07 jul 2020, 10:59 Misschien is er sprake van synchroniciteit?
Zoals volgens Jung?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Synchroniciteit
Jung had er wel kijk op. Ons denken is causaal, dus als er oorzaakloze gebeurtenissen zich voortdoen is er al snel de neiging om met "God's plan" op de proppen te komen. In mijn eigen leven hebben zich ook oorzaakloze gebeurtenissen voor gedaan. Althans, ik dácht dat ze oorzaakloos waren. Soms zijn er vele jaren nodig om iets te begrijpen. Dus dan is het de kunst om niet in hogere machten te gaan geloven, maar om rustig af te wachten totdat het je duidelijk wordt.Synchroniciteit is niet raadselachtiger of geheimzinniger dan de discontinuïteiten in de fysica. Het is slechts de vastgeroeste overtuiging van de almacht van de causaliteit die het verstand moeilijkheden bereidt en die het ondenkbaar doet schijnen dat er oorzaakloze gebeurtenissen zouden kunnen voorkomen of bestaan... Zinvolle coïncidenties zijn denkbaar als zuivere toevalligheden. Maar naarmate hun aantal toeneemt en de overeenkomst groter en nauwkeuriger is, wordt het steeds minder waarschijnlijk en meer ondenkbaar dat hier sprake van toeval is. Dat wil zeggen: ze kunnen niet meer voor zuiver toeval doorgaan, maar moeten bij gebrek aan causale verklaringen als ordeningen volgens een bepaald plan opgevat worden... Hun 'gebrek aan verklaarbaarheid' bestaat niet alleen uit het feit dat de oorzaak onbekend is, maar ook uit het feit dat zo'n oorzaak met onze verstandelijke capaciteiten niet denkbaar is.
En de mogelijkheid bestaat ook dat mijn verstandelijke capaciteit niet toereikend is. Ergo, in mijn geval is dat meestal zo als ik iets niet begrijp.