HJW schreef: ↑09 jul 2020, 06:42
Mediteren er hier mensen wel eens ?
Zo ja, hoe vaak en hoe doe je dat ?
Ik ben weer bezig het op te pakken.
Opvallende bij mij is, dat ik niet kan mediteren als ik onrustig of opgejaagd ben. Dan werkt het zeer averechts.
Eerst eens een beetje rustig worden en dan werkt het nog wel eens als een speer.
Koptelefoon op, juiste meditatie proberen te pakken en even tijd voor jezelf.
Benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
Het was jouw verlangen naar "rustig worden" wat mij triggerde om dit artikel weer op te zoeken.
En je "juiste meditatie" alsof er een juiste is. Terwijl het er nou juist om gaat dat er geen juiste is. Als je op zoek gaat naar de juiste meditatie heb je een doel. Een verlangen/verwachting. Het gaat er nou juist om om dat niet te hebben maar jezelf te observeren in al wat je doormaakt.
Ik moest ff speuren.. maar gevonden!
Vond dit een erg goed artikel.
Heb wat gecopy/paste, maar het hele artikel is imo interessant leesvoer.
https://www.vn.nl/de-donkere-kant-van-d ... ness-hype/
Miguel Farias was zelf een meditatiejunkie tot hij tijdens zijn onderzoek naar de effecten van meditatie en mindfulness stuitte op de donkere kanten ervan. ‘Onze veronderstelling dat het alleen maar goed kan zijn, is simpelweg niet juist.’
Zoveel mensen zullen toch niet mediteren als ze er geen baat bij hebben?
‘Zeker. Als je jarenlang mediteert, doe je dat vermoedelijk omdat je er meer voordelen dan nadelen uit haalt. Maar laten we hier niet vergeten dat meditatie in de oosterse spirituele traditie nooit is bedoeld om mensen kalmer en meer ontspannen te maken. Meditatie was bedoeld om mensen op te schudden en uit te dagen te zijn wie ze werkelijk zijn. Dan mag het niet verbazen dat deze techniek vandaag – zelfs wanneer die wordt toegepast in een seculiere context – zorgt voor ongebruikelijke, ongemakkelijke ervaringen.’
Wat viel u op bij de bestudering van de wetenschappelijke literatuur over de effecten van meditatie?
‘Het viel me vooral op dat er heel veel van wordt verwacht. Meditatie, mindfulness en yoga zouden niet alleen angsten en depressies bestrijden, ze zouden je ook minder angstig en depressief maken. Ze maken je rustiger en meer ontspannen, gelukkiger ook, en creatiever en barmhartiger. Je wordt er een beter mens van en je kunt er zelfs de wereld mee veranderen.’
Dat is niet zo?
‘Nee, vrijwel alles wat we erover lezen in de media is zwaar overdreven.’
Ervaringen waar je beter mee kunt omgaan dankzij meditatie?
‘Hmm, niet noodzakelijkerwijs… Laat ik over mezelf spreken. Ik mediteer al vele jaren. Ik gebruik meditatie niet zelden om even verlost te zijn van alledaagse problemen waar ik mee te maken heb. Ik heb doorgaans helemaal geen zin in een confrontatie met mezelf; ik ben gewoon op zoek naar wat wel het rode-ballon-effect heet, vernoemd naar Le ballon rouge, een Franse film over een jongen die wordt gepest en met een rode ballon wegvliegt van al zijn problemen.’
Een mooie metafoor.
‘Ja, heel mooi, maar helpt het echt om hoog in de lucht aan zo’n ballon te zweven? Het is zeker prettig om even te ontsnappen aan alle onrust en een rustig plekje op te zoeken, maar je zult op een goed moment toch weer op de grond moeten komen. Als je meditatie op deze manier gebruikt, leer je helemaal niet om beter om te gaan met ongemakkelijke ervaringen en gedachten.
Wat zegt die studie ons?
‘Het zegt ons vermoedelijk dat we heel graag wíllen dat meditatie werkt. Er spelen ontzettend veel verwachtingen mee. Ik denk dat veel van de effecten eerder zijn toe te schrijven aan het geloof van de mensen in de techniek dan aan de techniek zelf. Een onderzoeker toonde aan dat de mensen die aan mindfulness deden op het subjectieve enquêteformulier invulden dat ze minder stress ervoeren, maar hij keek ook naar een objectieve maatstaf van stress: het cortisolgehalte. Dat bleek bij de groep die mediteerde juist hóger te zijn dan bij de controlegroep die níet had gemediteerd. De onderzoeker weet dat aan de verwachtingen vooraf; hij toonde aan dat de groep die ging mediteren hoge verwachtingen koesterde over een afname van stress. Ik verwacht dat we in de komende tijd vaker studies zullen aantreffen in de media die de effecten van meditatie wat afzwakken.’
Maar ik verwacht ook dat steeds meer mensen zich zullen realiseren dat meditatie niet de ultieme weg is naar volmaakte mentale gezondheid. Ze zullen beseffen dat veel van hun verwachtingen over de effecten niet waargemaakt kunnen worden.’
Raadt u anderen aan om te mediteren?
‘Hmm, het ligt eraan waarom je het wilt doen en wat je eruit wilt halen. Ik geloof nog steeds dat meditatie kan helpen op weg naar persoonlijke transformatie, maar meditatie is niet voor iedereen en het is niet geschikt voor alle doeleinden. Als het voor ontspanning is, dan zijn er ook genoeg andere, betere manieren, van sport tot ademhalingsoefeningen. Als het is om meer inzicht in jezelf te krijgen, eh, nou, dan zijn er eigenlijk óók genoeg andere, betere manieren, zoals psychoanalyse. Als je het wilt gebruiken als proces van zelftransformatie, dan raad ik dringend aan om begeleiding te zoeken. Mensen reageren nu eenmaal anders en er is een minderheid bij wie het verkeerd kan uitpakken… We moeten simpelweg beseffen dat meditatie geen oplossing voor alles is. Het leven is nu eenmaal gecompliceerder dan we het graag zouden zien.’