HJW schreef: ↑17 jul 2020, 07:33
En waarom is die ellende er dan ?
Ik stap niet in een achtbaan als ik denk dat die uit de bocht gaat vliegen.
Idd! Tóch gebeurt het.
En je springt ook niet uit een vliegtuig als je weet dat...
Tóch gebeurt het!
Dat noemen we ongelukken.
Het bevestigt ook mijn wereldbeeld.. dat de hele wereld aan mekaar hangt van toevalligheden. Grote en kleintjes. Zonder dát waren we er niet eens geweest. En daarom en daartussen... rommelen we maar zo'n end an met z'n allen.
Ik heb daar ook een theorie over; ik noem het de Bim Bam theorie.
Zie ik zo’n grote slinger van een klok voor me. En de slingert op de eigen wijze; onvoorspelbaar en onnavolgbaar voor mij. (Lees: de gewone mens).
Het principe is simpel; op de Bim heb je mazzel en op de Bam heb je pech. Alles daartussen gaat z’n gangetje. Je hebt vooraf geen flauw idee of je in een Bim of Bam terechtkomt. Het is maar net of je toevallig op de goeie of verkeerde plek bent en wie je tegenkomt. (Het wrong time wrong place principe).
Soms loop je nietsvermoedend op straat en gebeurt er wat leuks: BIM, en de andere keer wat naars:BAM. De wereld in een notendop.
Je kunt het niet voor zijn, niet veranderen, niks aan doen… het is wat het is en het doet wat het doet.
Waarom is er zoveel ellende?
BAM- en je bevindt je in een genocide, verhongering, armoede, vluchtelingenbootje, opgesloten, onschuldig in een dodencel, vermoord omdat je op straat liep, op een eiland zat, of in de Twin Towers o.i.d. werkte, met de trein reisde die gekidnapt werd of op vakantie was en in een tsunami terechtkwam, of een aardbeving, of net de weg overstak geschept door een auto of gekidnapt voor de vrouwenhandel, je liep op straat of in de disco en werd verkracht, of je buurman of pastoor kwam op malle ideeën, of zomaar opgelicht, belogen & bedrogen voor bv. financieel gewin. Er komt geen einde aan de of. Zit je zomaar midden in een coronauitbraak of net niet.
Pech of mazzel. BIM BAM. Meer is het niet.
Mijn Bim Bam theorie geeft ook antwoord op vele grote levensvragen. Van symmetrie Breaking, naar aardbol en biodiversiteit en Why Bad Things Happen to Good People & Why Good Things Happen to Bad People: Bim Bam & C’est la Vie.
We wíllen graag het gevoel hebben dat we veel melk in de pap te brokkelen hebben, daarom hebben we van die uitdrukkingen; Wie goed doet goed ontmoet e.d. Dat het in de praktijk niet zo werkt noemen we dan ongeluk. Dat houdt de moed erin.
Waarom we in een Bim Bam wereld leven? Geen flauw idee!
Waarom zo’n overdaad aan Bam? Heb ik wel ideeën over.
Misschien is het gewoon geen fijne klok?
Maar logisch gezien denk ik dat de klok gewoon op eigen wijze reageert op al wat leeft.
En al wat leeft... vreet mekaar op. Het is een -eten of gegeten worden- planeet.
Dan zou het toch handig zijn als ik weet wat die krachten zijn en doen.
Erg gevaarlijk om met gif te spelen als je niet weet wat het is.
Dat vraag ik me af hoe handig dat zou zijn, denk maar aan de atoombom.
Idd mensen die met gif spelen.
Ik ken de hype en loop een ander pad.
Ikke ook.
Als de eenheid er is, dan is die er. Los van mijn manier.
Oh ja?
Volgens mij zit 'm daar nou net de kneep.
Als het echt los zou zijn van jouw manier... dan was die hele roep om eenheid niet nodig.
Dan zijn alle andere manieren ook goed en dán is tweeheid of ontelbaarheid ook goed.
Misschien vind je die eenheid eerder in het loslaten van de eenheidsgedachte/wens.
De eenheidsgedachte neigt in de regel naar het "Liefde" principe. Met grote L.
Maar gaat het dan om liefde of om -iedereen moet lief doen- ?
Misschien is echte liefde nou juist dat je niet altijd lief hoeft te doen?