Ga je gang: wat is de betekenis?
Het staat een ander vrij een vraag al dan niet te beantwoorden.[/quote]Klopt.Zolang de vraag niet wordt beantwoord, zal deze worden herhaald.
Laat mij erbuiten.Je bent erg dwangmatig bezig.
Ga je gang: wat is de betekenis?
Het staat een ander vrij een vraag al dan niet te beantwoorden.[/quote]Klopt.Zolang de vraag niet wordt beantwoord, zal deze worden herhaald.
Laat mij erbuiten.Je bent erg dwangmatig bezig.
Ik heb je uitgelegd hoe ik de teksten lees. Als een tekst 70 betekenissen heeft is er geen sprake van “de betekenis”.
Accepteren dan maar ?Klopt.
Het lijkt er sterk op dat jij alle spelregels binnen de discussie wilt bepalen.Laat mij erbuiten.
Als je simpel zou toegeven dat het slechts mensewerk was, dan lost dat de zaak op.
Het lijkt me inderdaad dat je de wrede JHWH uit je bewustzijn probeert te bannen. Zelf volg ik de wetenschap: het is mensenwerk en vrijwel niets is historisch. Ben je het daarmee mee eens? Of is de gehele T'NaCH door God geïnspireerd (2 Tim 3:16) en waren de profeten toendertijd niet sprekers van de wil van mensen, maar heilige mensen van God die spraken via de Heilige Geest (2Petrus 1:21)?Misschien lees ik het verhaal van een moordend volk Israël niet zo vaak, misschien probeer ik het uit mijn bewustzijn te bannen. Misschien hoef ik het alleen maar te plaatsen in de context. Een context die totaal anders is dan de mijne. Een context waarin Jezus nog niet in beeld was. Een context waarin je nu eenmaal moordde omwille van je God.
Door simpel te suggereren dat de passages 70 betekenissen hebben zonder te zeggen welke betekenissen het betreft, ontwijk je de vraag naar de betreffende betekenissen.
Het staat je vrij de vraag niet te beantwoorden en het staat mij vrij duidelijk te maken dat je de vraag niet hebt beantwoord.Accepteren dan maar ?
Ik heb je aangegeven welke betekenis ik eraan geef.
Ik heb de vraag beantwoord. Dat het antwoord jou niet aanstaat, dat kan.Het staat je vrij de vraag niet te beantwoorden en het staat mij vrij duidelijk te maken dat je de vraag niet hebt beantwoord.
Ja: het zijn menselijke gedachten. Helemaal mee eens.
Hallo Storm,Storm schreef: ↑16 jul 2020, 21:28 Is het een claim als ik schrijf dat ik veel in het O-T tijdsgebonden lees. Een volk die haar/zijn God nodig heeft in de strijd en daardoor denkt te winnen? Misschien lees ik het verhaal van een moordend volk Israël niet zo vaak, misschien probeer ik het uit mijn bewustzijn te bannen. Misschien hoef ik het alleen maar te plaatsen in de context. Een context die totaal anders is dan de mijne. Een context waarin Jezus nog niet in beeld was. Een context waarin je nu eenmaal moordde omwille van je God.
Het kan inderdaad beiden zijn, maar ik bedoelde dit keer eigenlijk "'Pat= Pat''. Veel discussies met gelovigen eindigen met een Pat positie, alleen ontbreekt het regelmatig van beide zijden aan de wil om zulks ook te zien. Als je in je premissen reeds begint met bepaalde wegen uit te sluiten ( aanbrengen kleuring ) dan is de uitkomst eveneens gekleurd.
Het is geen pat positie. Niet zonder reden wordt er gereageerd: ''Misschien probeer ik de passages uit mijn bewustzijn te bannen''. Als Storm simpel zou toegeven dat het slechts mensewerk was, dan lost dat de zaak op, maar dat blijft achterwege en volgens het NT zijn de passages eveneens door God geïnspireerd (2 Tim 3:16) en werden de gerelateerde profetieën volgens het NT (2Petrus 1:21) toendertijd niet voortgebracht door de wil van mensen, maar door de heilige mensen van God via de Heilige Geest. Bovendien zijn steniging voor sabbatschenners en rebelse zoons, de verschrikkingen tijdens de Babylonische ballingschap, etc., historische gegevens. De kale bijbelteksten zijn gegeven en er is geen stijd tussen twee meningen, laat staan een pat-positie, want het betreft slechts een vraag die nog wagenwijd open staat, terwijl het antwoord ernaar door Storm nog niet is gegeven: zijn het simpel menselijke gedachten en daden (zoals HJW en ikzelf zeggen), of is zijn de passages door God geïnspireerd (2 Tim 3:16), waren de profeten toendertijd niet sprekers van de wil van mensen, maar heilige mensen van God die spraken via de Heilige Geest (2Petrus 1:21)? En als het figuurlijk zou zijn bedoeld, hoe moeten de betreffende passages dan figuurlijk worden opgevat: wat voor figuurlijks zou JHWH en Zijn profeten hebben willen overbrengen met de vele passages aangaande het afslachten van volkeren tot en met de zuigelingen toe, het stenigen van rebelse zoons en sabbatschenners, het verpletteren van kinderen op de rotsen en het openrijten van zwangere vrouwen, de historische en geprofeteerde gruwelijkheden tijdens de Babylonische ballingschap, etc? Daarop blijft het antwoord telkens achterwege en dat is tekenend.peda schreef: ↑18 jul 2020, 08:56 Ik bedoelde dit keer eigenlijk "'Pat= Pat''. Veel discussies met gelovigen eindigen met een Pat positie, alleen ontbreekt het regelmatig van beide zijden aan de wil om zulks ook te zien. Als je in je premissen reeds begint met bepaalde wegen uit te sluiten ( aanbrengen kleuring ) dan is de uitkomst eveneens gekleurd.
Hallo Mart,Mart schreef: ↑18 jul 2020, 09:24Het is geen pat positie. Niet zonder reden wordt er gereageerd: ''Misschien probeer ik de passages uit mijn bewustzijn te bannen''. Als Storm simpel zou toegeven dat het slechts mensewerk was, dan lost dat de zaak op, maar dat blijft achterwege en volgens het NT zijn ze door God geïnspireerd (2 Tim 3:16) en werden de betreffende profetieën volgens het NT (2Petrus 1:21) toendertijd niet voortgebracht door de wil van mensen, maar door de heilige mensen van God via de Heilige Geest. Bovendien zijn steniging voor sabbatschenners en rebelse zoons, de verschrikkingen tijdens de Babylonische ballingschap, etc., historische gegevens. De kale bijbelteksten zijn gegeven en er is geen stijd tussen twee meningen, laat staan een pat-positie, want het betreft slechts een vraag en deze vraag staat nog wagenwijd open, terwijl het antwoord ernaar door Storm nog niet is gegeven: zijn het simpel menselijke gedachten en daden (zoals HJW en ikzelf zeggen), of is zijn de passages door God geïnspireerd (2 Tim 3:16), waren de profeten toendertijd niet sprekers van de wil van mensen, maar heilige mensen van God die spraken via de Heilige Geest (2Petrus 1:21)? En als het figuurlijk zou zijn bedoeld, hoe moeten de betreffende passages dan figuurlijk worden opgevat: wat voor figuurlijks zou JHWH en Zijn profeten hebben willen overbrengen met de vele passages aangaande het afslachten van volkeren tot en met de zuigelingen toe, het stenigen van rebelse zoons en sabbatschenners, het verpletteren van kinderen op de rotsen en het openrijten van zwangere vrouwen, de historische en geprofeteerde gruwelijkheden tijdens de Babylonische ballingschap, etc? Daarop blijft het antwoord telkens achterwege en dat is tekenend.peda schreef: ↑18 jul 2020, 08:56 Ik bedoelde dit keer eigenlijk "'Pat= Pat''. Veel discussies met gelovigen eindigen met een Pat positie, alleen ontbreekt het regelmatig van beide zijden aan de wil om zulks ook te zien. Als je in je premissen reeds begint met bepaalde wegen uit te sluiten ( aanbrengen kleuring ) dan is de uitkomst eveneens gekleurd.
Of je het al dan niet tekenend vindt, is geheel aan jou, maar met het niet weten van het antwoord, blijft de vraag onbeantwoord.
Een vraag is geen pat-positie.Je komt niet verder dan steeds de eigen positie herhalen, dus een "' pat "" situatie. Jij verdedigt jouw positie en ik de mijne en daar komt bij ons beiden ook geen verandering in.
Als agnost ( voor mij niet te weten ) heb ik weinig keus. Dan ontkom je er niet aan om argumenten die worden ingebracht ter onderbouwing van een overtuiging onderling te vergelijken. Ik zit hier te midden van ( zeker ) weters die allen beschikken over een overtuiging die in de regel weer stevig afwijkt van de overtuiging van de ander. Wat ik zou kunnen doen is proberen om anderen die beschikken over een vaste overtuiging van hun overtuiging af te helpen om agnost te worden. Uit ervaring weet ik dat zulks niet lukt bij mensen bij wie de eigen overtuiging quasi tot zekerheid geworden is. Jij vindt mijn bekende beschouwingen saai, dat is prima, maar desondanks ga ik ook gewoon door met het plaatsen van mijn inbreng, zoals anderen hier ook doen. Saaie inbreng zou ik evenwel ongelezen ter zijde schuiven.twijfelaar schreef: ↑18 jul 2020, 10:16 Peda ziet het blijkbaar als zijn opdracht hier elke discussie tussen gelovigen en ongelovigen de mond te snoeren omdat hij denkt dat de éen van de ander verwacht dat die toegeeft en dat het zijn ervaring is dat dat nooit zal gebeuren. Hij vindt het alleen toelaatbaar als het met argumenten gebeurt waarbij hijzelf de argumenten op hun waarde beoordeelt. Wat zou het hier saai worden met alleen zijn bekende beschouwingen over de onderling verschillende gelovigen..........
Je zou als agnost mee kunnen doen aan de discussies en de kracht van argumenten tegen elkaar af kunnen wegen, de bijbelwetenschap en tekstkritiek kunnen volgen waar het gaat om de beste wetenschappelijke gegevens en serieus kunnen zijn aangaande de zwaarte van het aangedragen bewijsmateriaal.
Nu maak je weer een karikatuur van mensen. Wie zijn die (zeker)weters? Persoonlijk volg ik simpel de kracht van het aangedragen wetenschappelijke materiaal zonder te claimen zeker te weten. En op dat gebied is het nou eenmaal geen gelijk opgaande strijd, maar staat de claim dat er goden zouden bestaan op de plank van de kabouters en niet op dezelfde plank als de wetenschap.Ik zit hier te midden van ( zeker ) weters die allen beschikken over een overtuiging die in de regel weer stevig afwijkt van de overtuiging van de ander.
Het goede aan G G vind ik dat geloofs-vragen onbeantwoord kunnen blijven. Wanneer je de Openbaring serieus neemt dan is het bekend dat God Zich niet spiernaakt heeft uitkleed en alle vragen over en rond Hem heeft beantwoord. Er is in mijn optiek in de kenbare Openbaring meer niet bekend als welbekend. Theologie borduurt verder op Openbaring, maar bereikt ook grenzen. Geen echte grenzen heb je wanneer in een discussie het begrip "' God "" wordt gezien als de hoofdpersoon in een "" fantasie "'wereld. Op dat moment verandert het speelveld dermate sterk dat de God-discussie ( beperking ) verandert in een god-discussie ( geen beperking ). Op een ander forum lees ik god-discussies ( geen gelovigen aktief ) op G G lees ik God-discussies ( gelovigen aktief ).
Het mooie aan GG vind ik dat we het daarover kunnen hebben.
Het bestaan van goden is een claim zonder objectieve basis en godengelovers bewijzen zich telkens onmachtig in een wetenschappelijke discussie. Men kan slechts overleven binnen de veilige omgeving waar goddelijke openbaringen zonder enig wetenschappelijk bewijs als feit kunnen worden aangenomen.Geen echte grenzen heb je wanneer in een discussie het begrip "' God "" wordt gezien als de hoofdpersoon in een "" fantasie "'wereld. Op dat moment verandert het speelveld dermate sterk dat de God-discussie ( beperking ) verandert in een god-discussie ( geen beperking ). Op een ander forum lees ik god-discussies ( geen gelovigen aktief ) op G G lees ik God-discussies ( gelovigen aktief ).
Inderdaad terecht.
Terecht. Wil je de wetenschap binnenkomen, zul je met iets beters op de proppen moeten komen.Maar wat buitengesloten wordt, komt ook nooit binnen.
Godengelovers bewijzen zich telkens onmachtig in een wetenschappelijke discussie. Men kan slechts overleven binnen de veilige omgeving waar goddelijke openbaringen zonder enig wetenschappelijk bewijs als feit kunnen worden aangenomen.Wanneer God-geloof niet meer is dan kabouter-geloof dan lees ik mee in de gesprekken gehouden op het andere forum tussen deelnemers waar geen gelovigen ( meer ) deel van uitmaken.
Exact. Zie niet waarom dat een karikatuur is. Beiden claimen zaken die wetenschappelijk niets in de melk te brokkelen hebben en staan niet op dezelfde plank als wetenschap. GG biedt een veilige omgeving voor de godenclaim. Op een forum waar de claim - net als andere claims - wordt gewogen aan de hand van het aangedragen bewijsmateriaal, blijkt deze zich niet te onderscheiden van de kabouterclaim.De kabouter-god, eind goed, al goed. Weliswaar een karikatuur qua beschrijving, maar wel met een 100% realistische ondergrond. Schrap God bij G G uit en voer de kabouter in.
Gelovigen en ongelovigen gaan het per definitie nooit eens worden.twijfelaar schreef: ↑18 jul 2020, 10:16 Peda ziet het blijkbaar als zijn opdracht hier elke discussie tussen gelovigen en ongelovigen de mond te snoeren omdat hij denkt dat de éen van de ander verwacht dat die toegeeft en dat het zijn ervaring is dat dat nooit zal gebeuren. Hij vindt het alleen toelaatbaar als het met argumenten gebeurt waarbij hijzelf de argumenten op hun waarde beoordeelt. Wat zou het hier saai worden met alleen zijn bekende beschouwingen over de onderling verschillende gelovigen..........
Geen mens is christelijk geboren. De meeste atheïsten, agnosten en vrijdenkers hier, hebben als kind een godsdienstige opvoeding genoten. En ook de godsdienstigen evolueren steeds meer mee met de tijdgeest en de stand van zaken binnen de wetenschap.
Ja, we zijn het eens
Over de bewijskracht van "" bewijsmateriaal "" dat wordt toegekend aan de bijbel wetenschap zijn wij het oneens. Bijbel wetenschap kent van nature beperkingen en beperkingen gaan nooit over in hard bewijs. Met bijbel wetenschap is gewoon nooit te bewijzen dat God Niet Bestaat of dat Wonderen uitgesloten zijn. Bijbel wetenschap geeft wel als conclusie dat de waarschijnlijkheid van de juistheid van bepaalde claims uiterst laag kan zijn. Om vervolgens uiterst laag door te vertalen naar 100% onjuist ( de overgang naar kabouter ) , is aan de individuele beschouwer.Mart schreef: ↑18 jul 2020, 13:16Ja, we zijn het eens
We zijn het erover eens dat de bijbelwetenschap goden en wonderen terecht buiten de studie houdt. We zijn het er eveneens over eens dat wat buitengesloten wordt, ook nooit de wetenschap binnenkomt zolang het niet met wetenschappelijk bewijsmateriaal op de proppen komt. We zijn het er tevens over eens dat op een forum waar de goden-claim - net als andere claims - wordt gewogen aan de hand van het aangedragen bewijsmateriaal, deze zich niet weet te onderscheiden van de kabouterclaim: schrap God en voer de kabouter in -- eind goed al goed. En we zijn het er ook over eens dat godengelovers voornamelijk vertoeven op de fora met een veilige omgeving waar goddelijke openbaringen zonder enig wetenschappelijk bewijs als feit kunnen worden aangenomen, zoals GG.
Exact.
Ik ken een vrouw die in kabouters gelooft. Op basis van welke wetenschappelijke data is het bestaan van goden aannemelijker dan het bestaan van kabouters?Om vervolgens uiterst laag door te vertalen naar 100% onjuist ( de overgang naar kabouter ) , is aan de individuele beschouwer.