Petra schreef: ↑26 aug 2021, 10:10
Tielenaar schreef: ↑26 aug 2021, 09:56
Om op de openingspost terug te komen, Je breekt tegenwoordig je nek over allerlei verschillende bijbelvertalingen met ieder verschillende doelgroepen.
Ik vraag me dan ook serieus af of TS (ten tijde van het schrijven) hier van op de hoogte was en / of hier wat onderzoek naar heeft gedaan.
Dit bedoel ik niet als verwijt maar ter informatie.
Als iemand een "Jip en Janneke" bijbel wil, raad ik de Bijbel in gewone taal aan.
Daar moet ik wel bij zeggen dat exegese en verdieping zich niet laten versimpelen.
Maar dat is ook niet nodig.
De bijbel is geen geleerd boek en kan op alle niveaus en door mensen van (bijna) alle lagen van de samenleving gelezen worden.
Ben je toch op zoek naar "meer" dan adviseer ik iedereen om niet te snel zomaar iedere bron te raadplegen die je tegenkomt.
Het internet en ook de boekenwereld is een open riool waarin ieder zijn of haar eigen ingeving kan dumpen. Kaf en koren gaan hier gemengd door elkaar.
Aansluiting bij een kerk en een goed gesprek met een predikant of deelname aan een bijbellleeskring kan een hele verrijking zijn.
Hi Tielenaar. Ja hoor, de TS weet dat er erg veel verschillende bijbel vertalingen zijn.
Idd. "Je breekt tegenwoordig je nek over allerlei verschillende bijbelvertalingen met ieder verschillende doelgroepen". En idd. iedereen die kan leren kan de bijbel lezen. En iedereen die ook kan bewegen en praten kan naar een kerk of deelnemen aan een bijbelleeskring.
Maar sja.. wat dan..
Waarom zijn er zoveel verschillende denominatie/geloofsstromingen ?
Waarom is er zoveel verdeeldheid tussen mensen die allemaal met hetzelfde Boek in handen zitten ?
Kennelijk ..omdat de Bijbel niet zo simpel is dat we er allemaal hetzelfde in lezen zodat er vele verschillende interpretaties MOGELIJK zijn.
Dat is het inderdaad, met de bijbel kan je verschillende kanten op en daarom zijn er ook zover verschillende kerken.
iets waar ikzelf ook continu tegen aan gelopen ben en nog steeds.
Laat me je daarom wat vertellen.
Ten eerste, het woord "denominaties" komt nergens in de bijbel voor. Integendeel, er wordt juist opgeroepen tegen verdeeldheid. Triest dus hè?
Laten we de voornaamste oorzaken van die verdeeldheid eens benoemen.
Dan is de grootste reden toch wel de kinderdoop.
Kinderen moeten wel of niet gedoopt worden?
De rest van de verdeling heeft meestal te maken met licht VS zwaar, verschil in liturgie, psalmen of opwekking....
Verschillen die naar mijn mening ook echt te groot gemaakt worden.
Haarkloverij, spijkers op laag water zoeken, geef het maar een naam.
Het belangrijkste waar ik zelf toch achter gekomen ben is dat mijn persoonlijke band met God voorop staat om het even in welke kerk je zit.
Nogmaals: Het woord "denominaties" komt nergens in de bijbel voor.
Ik voel me daarom thuis in om het even welke kerk dan ook Jezus als zoon van God erkent en de bijbel als hoogste gezag erkend.
Dat is mijn persoonlijke vijf cent.
Kortom: Laat het begrip "denominaties" niet tussen jouw en God komen.