Robert Frans schreef: ↑31 jul 2020, 14:22
Klopt. Dat is dan ook precies het tragische: we kunnen onmogelijk terug. We kunnen niet meer als jager-verzamelaars leven (en moeten dat ook niet willen), we kunnen niet meer ontweten wat we weten, we kunnen niet meer onze technologie wegdoen. We zijn een richting opgeslagen zonder een weg terug. Een weg die uiteindelijk misschien inderdaad tot de totale vervreemding van de mens leidt, tot de definitieve breuk tussen mens en schepping.
En misschien, heel misschien leidt dat tot het inzicht en besef dat er meer is. Zoals de verloren zoon zich zijn thuis herinnerde en daadwerkelijk ging. Hij liet het varkensvoer achter zich en ging naar huis.
Daar kun je vervolgens allerlei visies op los laten (had hij wel of geen werkelijk berouw, is er wel of geen oordeel).
Voor mij is de boodschap daarin dat de deur altijd openstaat.
Jij noemde Sapiens, ik ben bezig met een ander boek van hem: 21 lessen voor de 21e eeuw.
Met daarin de stelling dat na het communisme en fascisme nu ook het liberalisme wel dood is en dat er nieuwe wegen gevonden moeten worden.
Zou dat misschien hetgeen zijn wat het christendom vaak erfzonde noemt: dat we door onze zucht naar kennis, macht, oordeel en welvaart, we steeds kwalijkere keuzes moeten maken en steeds meer moeite moeten getroosten, voor relatief hetzelfde gemak, hetzelfde geluk?
Het kapitalisme is rot in het fundament, het functioneert namelijk alleen als er elk jaar weer groei is. En dat is niet vol te houden. De aarde houdt het niet nog 50 jaar uit om de gehele economie jaarlijks met 3 of 4 procent te laten groeien.
Wat dat betreft razen we naar de financiele afgrond. En ik denk er iets van te weten, want heb een economische opleiding gehad.
We zijn enorm vooruitgegaan in onze ontwikkeling, maar zijn we al die tijd misschien toch niet iets heel fundamenteels vergeten of kwijtgeraakt?
Wat mij betreft zijn we de herinnering aan onze ware aard kwijtgeraakt. De enige redding is dat we die weer gaan vinden en anders zie ik het zeer somber in. Alhoewel ik niet denk dat we in de sommige christelijke kringen zo populaire eindtijd leven.
Ik geloof echter wel dat er een weg ten goede is. Niet terug, maar wel ten leven. Een moeilijke weg van nederigheid, compassie, soberheid, liefde, verzoening en mededogen, maar geen onmogelijke weg als je echt van goede wil bent, bereid bent jezelf niet te ontzien en niet van opgeven wil weten.
Hier hebben we het volgens mij enkele jaren geleden al eens over gehad. Jij wilt de moeilijke weg, ik de makkelijke. Kun je het je nog herinneren ?
Voor mij zou dan de bijbeltekst leidend zijn: zoek eerst het koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.
Geen moeilijke weg van allerlei ontberingen en soberheid. De verloren zoon hoefde dat niet. Terug naar huis en dan is het leed geleden. Maar dat is mijn visie.
Daarmee kunnen we wellicht niet uit onszelf weer terugkeren naar een paradijselijke staat, want dat gaat ons nimmer lukken,
U geschiedde naar uw geloof. Als je niet gelooft dat het kan, zal het ook nooit gebeuren. In dat geval zit het ongeloof dus letterlijk in de weg.
maar ons wel openstellen voor de innerlijke gesteldheid daarvan en zélf een mooier, gelukkiger mens worden, in vrede met elkaar, de schepping en met God.
Mijn ambitie/gedachten liggen verder/hoger dan een beter mens worden. Daar is de verloren zoon nogmaals: hij bleef niet in het varkensvoer zitten en in nederigheid en soberheid proberen een beter mens te worden.
En ik geloof dat dat mooie en goede uiteindelijk zal overwinnen. Hoe, dat weet ik niet. Wanneer, dat weet ik ook niet. Maar het zal ongetwijfeld op een wijze gebeuren die wij niet hadden voorzien, en een wereld scheppen die wij niet hadden bedacht of zelfs altijd gewenst.
Uiteindelijk denk ik ook dat het allemaal goed komt. Maar of dat op deze aarde is ? Ik heb geen hoop op deze aarde en heb geen enkele wens hier eeuwig te leven. Na 300 miljoen jaar zal ik het allemaal wel gezien hebben.
ik denk dat het aan de mens is om te bepalen hoe lang de reis duurt, de Vader/Moeder staat geduldig te wachten.
Ik denk eerder dat daar zoiets is van: waarom blijven jullie zo lang weg, waarom doe je dit jezelf aan.
Maar dat is waarschijnlijk te materialistisch gedacht.
Met minder globalisme, een betere verdeling van de goederen wereldwijd, minder manipulatieve marketing en prikkels overal en meer eenvoud en stabiliteit in onze leefwijzen, zodat we echt veel meer vrije tijd en veel meer rust en vrede kunnen genieten.
Zolang we niet huiswaarts keren, ben ik hier groot voorstander van. Gisteren met mijn vrouw nog over: moeten ze de reisbranche redden ? Wat ons betreft niet, laat de vliegvakantie organisaties maar failliet gaan. Vakanties dichter bij huis (o detail, wij gaan einde van de middag voor een weekje weg, ongeveer 1,5 uur tijden van ons huis).
Marktwerking uit de zorg, meer lokale producten eten, geen druiven meer uit Chili, produktie uit lage lonen landen weghalen zoals bijvoorbeeld van medicijnen.
Zodat misschien de ouderen veel gemakkelijker kunnen meekomen met de jongeren en de jongeren veel meer kunnen leren van de ouderen. Zodat we misschien weer echte gemeenschappen in de wijk, de stad of het dorp zoeken, in verenigingen, gezelschappen en kerken, in plaats van enkel die virtuele, vluchtige substituten op de sociale media.
Tja......ik ben een kluizenaar dus voor allerlei contacten bijzonder ongeschikt.