Petra schreef: ↑14 aug 2020, 02:48Neee joh.. alle beetjes helpen, vooruitgang en vernieuwing gaan nou eenmaal tergend traag voor de ene en angstaanjagend snel voor de ander.
Enneh.. paarden kunnen op hol slaan fietsen niet. Vandaar.. mens- én diervriendelijker.
Het is echter wel goed om tradities herkenbaar te houden. Dat onze voorouders Sinterklaas nog wel zouden herkennen. Nu is dit misschien 'slechts' folklore, maar ook folklore is op haar mooist en best als zij weliswaar openstaat voor (geleidelijke) verandering, maar wel vertrouwd en authentiek blijft. En dat geldt voor elke traditie eigenlijk.
Net zoals jijzelf ook wellicht veranderd door de tijd heen, maar ook toch herkenbaar jezelf wil kunnen blijven. Er zullen toch altijd dingen blijven die jou herkenbaar Petra maken en die je niet zomaar wil opgeven.
Zo'n stuk traditie, hoe ogenschijnlijk onbelangrijk zij ook lijkt, is echter deel van de 'ziel' van een volk of gemeenschap, een deel van haar cultuur. Teveel cultuurrelativisme is dan ook niet goed en ook niet wat de meeste mensen willen.
Mensen hebben behoefte aan zowel vertrouwdheid als aan vernieuwing, net zoals elk mens zowel herkenbaar dezelfde persoon blijft als zichzelf ontwikkelt. Er zijn dan ook verschillende beproefde methoden, op natuurlijke wijze uit de mensen zelf ontstaan, om daarin te voorzien.
Al die methoden hebben echter als basis: behoud daarin wel het vertrouwde, het herkenbare. Net zoals de seizoenen elk jaar dezelfde zijn, maar ook elk jaar weer nieuw, zo is een goede traditie elk jaar hetzelfde, maar kan zij ook elk jaar weer nieuw zijn. Aanpassingen kunnen dus heel prima, maar die moeten wel herkenbaar aansluiten op al het voorgaande.
Als je op geen enkele wijze openstaat voor verandering, dan verstard een traditie en zal ze uiteindelijk verloren gaan. Maar als je alleen maar wil vernieuwen (om het vernieuwen), dan wordt de traditie te onherkenbaar en gaat ze uiteindelijk ook verloren.
In het geval van St. Nicolaas vindt het feest haar oorsprong in de verering van een daadwerkelijke heilige, namelijk Nicolaas van Myra, die aan het begin van de vierde eeuw bisschop was van de genoemde stad.
Nicolaas moet dus wel Nicolaas blijven en ook bisschop, net zoals we van jou ook geen man zouden moeten maken als we een (folkloristische) feestdag aan jou zouden wijden. Dat zou zowel respectloos naar jou toe zijn als naar vrouwen in het algemeen.
Ook de folkloristische legende rondom het Sinterklaasverhaal moet in haar basiselementen wel herkenbaar blijven. De Sint hoort op een paard over de daken te rijden in de nacht, vergezeld door één of meerdere Pieten. Dat fraaie, sprookjesachtige beeld moet wel behouden blijven. Net zoals de Kerstman met een door renddieren getrokken slee door de lucht moet vliegen, vergezeld door elven.
Wat betreft de zwarte Pieten is mijns inziens de roetveegpiet daarom een prima voorbeeld van hoe men voldoende kan aansluiten op de tradie, op het verhaal van de schoorsteen, maar ook de door sommige mensen gewenste vernieuwing kan brengen door het roet wat duidelijker als zijnde roet te maken.