Ik denk anders.HJW schreef: 13 aug 2020, 08:10 Uit je opties leid ik af dat je Zwarte Piet als racisme ziet.
Maar is het dat ook ?
Dat is het niet. En dan is het een heel andere discussie.
IS hét dat ook, klinkt alsof je het objectief kunt vaststellen, en zeggen "slikken of stikken'. En daar gaan we weer.. dan kun je niet!
Het gaat mij er dus niet om of IK het als racisme zie, het gaat erom dat het door anderen als rasisme/denigrerend wordt beleefd. Dus waarom zou ik het dan persé zo willen doen als het ook anders kan wat net zo leuk is ?!
Komt omdat ik St. Klaas voor het eerst in China gevierd heb. Lang geleden maar de geschokte reacties van de omgeving en vriendjes en dinnetjes van mijn kroost ben ik nooit vergeten. (Die zaten op een internationale school).
Ik had een enorm wandkleed met een zwarte Piet hangen.
Het koloniale verleden, slavenhandel en apartheidsregime van NL is bekend. Wij zaten met mensen aan tafel die bevrijdingsdag van NLers vieren.
Ze konden niet geloven dat wij (mijn gezin) een slaaf aan de muur hingen.
Internationaal kom je er met geen enkele uitleg doorheen en werd het als zeer kwetsend ervaren.
Gek genoeg heb ik ter plekke die zwarte Piet overgeschilderd in een regenboog Piet.
Nog gekker.. dat er meer NL vrienden dit ook gingen doen.
Later waaide het Pieten in regenboogkleurtjes over naar NL.
Of het hing in de lucht of ik heb het gestart, wat het ook is, ik ben er blij mee!
Precies!Bonjour schreef: 13 aug 2020, 11:25 Heeft iemand hier het idee dat de kleur van de Piet essentieel is voor het kinderfeest?
Met regenboogpieten of roetveegpieten zijn kinderen net zo blij.
En waarom geen Zwarte Stklaas ?!
Of een St Klazina, liefst op de fiets is wel zo milieu en diervriendelijk, maar daar is NL helemaaaaaaaaaaaal nog niet aan toe.