Nou vond ik dit: https://www.nrc.nl/nieuws/2005/12/31/ga ... 240-a70275
Verder dan dit kom ik niet omdat ik geen lid ben van de NRC. Kan iemand even deze vier gaten quoten? !Sinds Darwin zijn de gaten al flink gedicht, maar er blijven vier grote kwesties over binnen de evolutietheorie.
Hier een aardig artikel uit de VK.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
'
Dat de evolutie voldoende verklaring is gebleken voor alle kenmerken van de natuurlijke wereld, is een megalomane claim, stellen Ronald Meester en René van Woudenberg....
Er zijn geen grote gaten in de evolutietheorie', zeggen de collega's. Een onbegrijpelijke uitspraak voor iedereen die de moeite neemt om het empirische bewijsmateriaal te bestuderen. Je hoeft bepaald geen gelovige of Intelligent Design (ID)-aanhanger te zijn om te concluderen dat de gaten niet alleen levensgroot zijn, maar waarschijnlijk ook onoverkomelijk.
Volgens onze collega's is de 'flagelaandrijving geheel verklaard'. Dat is lariekoek, er is geen enkel idee over de evolutionaire oorsprong hiervan en als er al een idee zou zijn, is dat een verhaaltje, wordt het niet gehinderd door enige empirische basis.
'Evolutie is voldoende verklaring gebleken voor alle kenmerken van de natuurlijke wereld die ontdekt zijn', aldus onze collega's. Nog een onbegrijpelijke megalomane claim. We horen graag de 'voldoende' verklaring van ons bewustzijn, van onze ethiek, van onze moraal, van het fenomeen religie, van de soortvorming, van de zweepstaart, van het ontstaan van leven, van alles. En dan geen romantische verhaaltjes, maar empirisch verifieerbare wetenschappelijke verklaringen.
'Alle empirische dimensies van het leven worden begrijpelijk met evolutietheorie', zeggen onze collega's. Natuurlijk, als je onder 'iets begrijpelijk maken' verstaat 'een scenario schetsen waarin iets evolutionair voordelig is', dan kun je alles begrijpen. Want we zijn ontzettend goed in het bedenken van verhalen en het schetsen van scenario's. Maar de hamvraag is of die verhalen en scenario's dan ook waar zijn. Als je de moraal of religie of wat ook maar in deze zin begrijpelijk acht, dan is dat nog steeds geen wetenschappelijk acceptabele uitspraak zolang je die niet empirisch kunt ondersteunen. En de mogelijkheden van toetsbare, herhaalbare experimenten zijn uiterst beperkt, inherent aan de regels die de wetenschap zichzelf terecht heeft opgelegd.
'Evolutietheorie is in principe wel te weerleggen', claimen onze collega's. De argumenten die hiervoor worden aangedragen maken dit niet waar. Ze refereren aan het feit dat genetische en fenotypische variatie er niet had hoeven zijn, en aan het feit dat de fysieke basis (dna) om informatie op te slaan er ook niet had hoeven zijn.
Dat is allemaal waar, maar heeft helemaal niets met potentiële weerlegging van een theorie te maken. Immers, variatie en fysieke basis zijn noodzakelijke elementen om de theorie überhaupt te kunnen beschrijven. Zeggen dat de eventuele afwezigheid hiervan de theorie zou weerleggen, is hetzelfde als zeggen dat het niet bestaan van punten en lijnen een meetkundige stelling uit de wiskunde zou weerleggen. Bovendien slaan deze potentiële weerleggingen niet op het heikele punt: het darwinistische mechanisme.
Evolutie zou voorts de 'oorzaak' van het leven zijn. Dit is, uiteraard, een niet-wetenschappelijke claim. Op zijn best kun je evolutie zien als een proces of als een mechanisme waarmee leven ontstaat, maar de claim dat het hiervan de oorzaak is, is niet gegrond, en we zien niet in hoe die claim zou volgen uit de argumenten die de auteurs hiervoor aandragen.
Tenslotte kennen onze collega's de ID-beweging slecht. Wij zijn zelf niet echt aanhangers van maar wanneer zij triomfantelijk melden dat 'intelligent design een vorm van zelf-organisatie vereist, zoals evolutie', dan geven ze blijk van volstrekt onbegrip.
Met hun claim dat evolutie alles of niets is, geven onze collega's blijk van een sciëntistisch wereldbeeld. Nu kun je daarin geloven, maar dat kan nooit worden afgedwongen door de wetenschap zelf; het is een vooronderstelling
Onze collega's zouden er goed aan doen kennis te nemen van wat Jan Lever, de nestor van de biologie aan de Vrije Universiteit, heeft geschreven over de noodzakelijke bescheidenheid van elke wetenschapper.