Mullog schreef: ↑11 okt 2020, 11:07
Dat er al een bestaand organisme moet zijn lijkt mij een van de misvattingen waarop ID en creationisme gebaseerd is. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat er verschillende theorieën zijn over hoe het dan wel begonnen is en dat ik verwacht dat we daar nooit zekerheid over krijgen al was het maar omdat het praktisch gezien onmogelijk is de exacte omstandigheden waarin leven op aarde ontstaan is te achterhalen. Ik kan natuurlijk flauw doen en zeggen dat abiogenesis niet tot de ET behoort, maar dat zal ik niet doen. Hoewel jij dat natuurlijk voor ID wel doet . Maar hier heb je een gat te pakken.
Waarom is het een misvatting? Je schrijft zelf dat er verschillende theorieën over bestaan. Evolutie wordt geacht plaats te vinden op iets wat al bestaat.
Mullog schreef:Het is maar de vraag of "
toevalstreffers" hier het juiste woord is. Maar als antwoord; ja dat denk ik. ID nodigt niet uit tot onderzoek want je eindigt altijd bij dezelfde oplossing en dat uit zich bijvoorbeeld in het bedroevend gering aantal publicaties op een site als
https://bio-complexity.org/.
De ET is ontstaan uit nieuwsgierigheid hoe te verklaren dat het leven volgens bepaalde wetmatigheden over aarde verspreid heeft, Darwin, en ook Wallace, hebben daar een sluitende wetenschappelijke theorie over geformuleerd die tot op heden nog staat als een huis. ID geeft daar geen enkele verklaring voor en is wetenschappelijk niet meer dan een kort, vervallen, doodlopend steegje.
Wat je zegt over ID en ET beschouw ik als een slechte grap. Maak je altijd zulke slechte grappen?
De ET is volledig door de mand gevallen, een groot fiasco. Ik kijk zelden naar de site die je noemt. Waarom iets bewijzen wat voor iedereen toch al duidelijk is? Iedereen met een beetje verstand begrijpt dat het leven op aarde ontworpen is.
Zelfs Richard Dawkins moest toegeven dat het beeld van ontwerp overweldigend is.
“Natural selection is the blind watchmaker, blind because it does not see ahead, does not plan consequences, has no purpose in view. Yet the living results of natural selection overwhelmingly impress us with the appearance of design as if by a master watchmaker, impress us with the illusion of design and planning”. (The Blind Watchmaker, p.21)
Wallace wordt door sommigen beschouwd als de voorloper van ID.
https://evolutionnews.org/2018/08/flann ... nt-design/
Mullog schreef:Inktvlam schreef: ↑09 okt 2020, 21:38
Mullog schreef:Inktvlam schreef:Die verweesde genen zijn dus een enorm probleem voor evolutie.
Dat is nog maar de vraag. Sinds bekend is dat bacteriën en vooral virussen nogal handig zijn in het knippen en plakken van DNA in zo ongeveer alles waar DNA in te vinden is wordt dat probleem wat kleiner. Volgens min is het artikel uit NewScientist waar je aan refereert uit 2006. Er is wel wat gebeurd in die tussentijd.
Het is uit 2013. Kunnen die bacteriën zo slim knippen dat er een antivries-gen uitrolt? Net precies wat die vis nodig heeft. Dat is ook toevallig. En kunnen ze ook zodanig fröbelen dat je er intelligenter van wordt?
We hadden het allebei mis, het artikel is uit 2009.
Nee. Ik heb het niet mis. Het onderwerp was verweesde genen. Dat was een artikel van Helen Pilcher uit 2013. Gepubliceerd in de NewScientist.
Genes from nowhere: Orphans with a surprising story
Many of our genes have no obvious relatives or evolutionary history. So where did they come from?
Mullog schreef:Het enige wat het artikel stelt is dat de levensboom op sommige plaatsen meer op een netwerk lijkt dan op een boom. Ik zie in de moderne biologie ook helemaal geen paradigma verschuiving waarin de boom vervangen is door iets anders.
Je hebt die andere artikelen toch ook wel gelezen, hoop ik. Bijvoorbeeld over Craig Venter. En van Kevin Peterson. Kevin Peterson en collega's hebben duizenden MicroRNA genen onderzocht. Peterson moest tot de conclusie komen: “ik kan geen enkel voorbeeld vinden dat de traditionele evolutionaire stamboom zou ondersteunen”.
Web of netwerk is leuk bedacht. Web betekent verbondenheid. Ik denk zeker dat alles met elkaar verbonden is. We leven op dezelfde planeet en zijn allemaal schepsels van God. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als afstamming met modificatie. De evolutiestamboom bestaat niet meer,
“in gruis, aan stukken gereten door herhaalde aanvallen van negatief bewijs”, vermeldt het artikel. Hoe kan het dat je daar overheen gelezen hebt? Blijkbaar zit je levensbeschouwing je in de weg.
Mullog schreef:Het zou fijn zijn als er eens een keer door iemand onweerlegbare lijkende wetenschappelijk onderbouwde inhoudelijke en feitelijke kritiek op de ET geleverd zou worden in plaats te blijven steken in metafysische kritiek, gebaseerd op argumenten die hun oorsprong vinden in de levensbeschouwing.
Zoiets noemen ze een gotspe. Ga niet anderen beschuldigen, waar jij jezelf schuldig aan maakt. Jij bent het die je levensbeschouwing laat prevaleren boven de wetenschappelijke bevindingen !!
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.