Dit bedoel ik dus met "je legt mensen woorden in de mond". Ik heb het nergens over kerk of volgelingen gehad. Wel over mensen die hem vanwege zijn gave een bepaalde status gaven en boeken lazen/kochten van hem. Daarom moet hij ook doen alsof zijn gave echt is, en niet iets met de hersenen. Dus leer eerst eens begrijpend lezen, zo gaat het nergens heen onze discussies.Zolderworm schreef: ↑20 okt 2020, 16:54 Monroe had helemaal geen zogenaamde spirituele kerk.
Hij gaf cursussen over het realiseren van astrale reizen en had daartoe een eigen instituut opgezet. Daar kunnen mensen hun bewustzijn verkennen. Maar dat is iets anders dan een kerk of leer. Hij had geen esoterische leer, die mensen konden volgen als zijnde volgelingen. Hij had geen kerk of esoterische groep volgelingen.
Daarom zeg ik ook "bde/ble"... Serieus, heb je wel een cursus begrijpend lezen gehad? Ooit op de basisschool of zo?Heb jij wel eens een boek van hem gelezen? Nee dus. Over BDE had hij het ook nooit. Dus je hebt je er weer niet echt in verdiept.
Het slaat wel ergens op. Jij legt alleen de term aanhangers te autistisch uit. Alsof er maar 1 betekenis van is. Als je merkt dat jouw schrijven over BLE of BDE aanslaat bij spiritueel zoekenden, ga je dan op die voet verder of ga je dan de wetenschappelijke kant benaderen? Echt, droge wetenschappelijke kost over wat voor ervaring dan ook verkoopt gewoon veel minder. Dat weet iedereen die psychologisch onderlegd is. Dus ook zakenmensen. Die weten overal hun slaatje uit te slaan.Als mensen inzien dat sommige van hun boeken goed verkopen, maakt dat hun.lezers dan tot aanhangers?
Volgens Pieber krijgen deze mensen steeds meer aanhangers of grote groepen aanhangers of zoiets. Het slaat nergens op.
Zelfde geldt overigens voor een wetenschapper die eerst zei "BDE bestaat niet en is hallucinatie van een stervend brein". En toen kreeg hij zelf een BDE en nu houdt hij overal lezingen.
Mensen gingen naar de lezingen van Gijsbert van der Zeeuw. Dus hij had aanhangers. Sorry maar ik lig in een deuk. Het slaat nergens op. Gijsbert van der Zeeuw had helemaal geen eigen religie of spirituele leer of wat dan ook. Hij heeft alleen maar drie boeken geschreven over zijn uittredingservaringen. En daar gaf hij lezingen over. En sommige mensen vonden dat interessant en bezochten die lezingen.
Ik heb ook jaren lang lezingen gegeven over mijn uittredingen. Maar een aanhanger heb ik nog nooit gezien. Ik zou ze ook niet willen.
Een Gijsbert van der Zeeuw had wel degelijk een bepaalde status bij mensen die zijn lezingen volgden. Omdat hij zelf BLE's had... Als hij dan eerlijk zou zijn en zeggen zou "ik weet ook niet veel" dan had hij die status niet. En dat bedoel ik met aanhangers, mensen die je een belangrijke status geven omdat je zogenaamd ervaringen had of een gave. Dat je zelfs kan praten over "hoe is het aan de andere kant van het leven, wie zijn die astrale wezens"... Waar de gewone man/vrouw geen weet van heeft, maar als je een ervaring hebt gehad dan ineens wel.
Dat je zelf lezingen gegeven hebt en daarom zo fanatiek bent had ik kunnen weten. Beetje zoals Lange Frans die nu lezingen geeft over de elite. Zo heeft iedereen die zichzelf belangrijk acht een groep volgelingen.