Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:14Dan wordt het dweilen met de kraan open. En je geeft ze meer aandacht (wat ze volgens mij willen) EN ze worden bevestigd in hun vooroordeel dat men ze de mond wil snoeren. Er is geen winst te behalen met die lui.
Dat besefte ik ook al meteen toen ik dat zo schreef. Toch blijft het wel dubbel. Zulke beschuldigingen zijn mijns inziens echt heel erg en buitengewoon grof. Geert Wilders is voor minder ernstige uitspraken aangeklaagd én schuldig bevonden.
Daarbij heb ik ook niet het idee dat de complotdenkers zullen matigen als wij hen negeren. Dat doet Wilders bijvoorbeeld ook niet; hij zoekt zelfs alleen maar meer de grenzen op om alsnog aandacht te genereren.
Volgens mij wordt het dan ook alleen maar grimmiger met die complotdenkers, omdat zij wellicht het idee hebben dat zij dit straffeloos kunnen doen, dat het stilzwijgend goedgekeurd wordt. Nu al intimideren en bedreigen zij politici en andere gezagdragers.
Ik bedoel, Lange Frans discussiëert openlijk in een podcast over het vermoorden van politici en is nog steeds niet als de bliksem voor de rechter gesleept daarvoor. Het enige wat nu gebeurt is, is dat zijn YouTube-kanaal is verwijderd. Nou, wat een straf...
Dat blijft dus de moeilijkheid: zulke uitlatingen kun je mijns inziens écht niet zomaar accepteren of onbestraft laten. Maar je wilt inderdaad die complotdenkers ook geen koren op de molen geven.
Aan de andere kant is het volgens mij sowieso vrij onmogelijk om dat niet te doen: klaag je zo iemand aan, dan is dat voor de complotdenker het bewijs van jouw deelname aan het complot. Maar doe je dat niet, dan is dat voor de complotdenker weer bewijs dat je het stilzwijgend goedkeurt en dat hij of zij eigenlijk toch gelijk heeft.
De vraag is dan inderdaad wat hier nog op goede wijze tegen gedaan kan worden. Enkel een algoritme aanpassen of van tijd tot tijd resetten alleen gaat mijns inziens sowieso geen zin hebben. Zomaar censureren is ook risicovol en aanklagen zal wellicht inderdaad ook een zaak van wel héél lange adem worden. Maar wat dan wél?