Zo is dat. Voorwaardelijke liefde (wat geen liefde is) geeft een verscheurd en verdeeld gevoel. Afgescheidenheid!Het geweldige aan onvoorwaardelijke liefde is dat het zo een diepe impact heeft. Het heeft de kracht om jou het gevoel te geven dat je compleet bent, zonder hier ook maar over na te denken.
Als je liefde als een emotie ziet, dan heb je het alleen over wat aan de oppervlakte komt."Onvoorwaardelijke liefde bestaat werkelijk in elk van ons. Het is deel van ons diepe innerlijke wezen. Het is niet zozeer een actieve emotie, maar een staat van zijn. Het is niet ‘ik hou van jou’ om die en die reden, niet ‘ik hou van jou als jij van mij houdt’. Het is liefde zonder reden, liefde zonder een object.”
-Ram Dass-
Dat borrelt misschien een beetje op als je een geliefde ontmoet.
De werkelijke liefde zit objectloos en zonder reden of doel in ons zelf.
Liefde is geen handelswaar. Je doet niet iets voor een ander in de verwachting iets terug te krijgen.Je kunt onvoorwaardelijke liefde voelen voor je ouders en je beste vrienden. En het is er gewoon; de ander hoeft het niet te ‘verdienen’.
Wie dat wel doet, die saldeert onbewust. Ja heus, die mensen heb je.
Onvoorwaardelijke liefde kan niets uitsluiten, want dat zou een voorwaarde zijn. Daarom sluit onvoorwaardelijke liefde jezelf ook in. Daarom is OL ook een 'staat van zijn'. Het is al in jou aanwezig. Tenzij je je er zelf van af keert.“De ultieme les die elk van ons moet leren is onvoorwaardelijke liefde, die niet alleen anderen omvat, maar ook onszelf.”
-Elizabeth Kübler-Ross-
Soms moet je uit liefde afscheid nemen van iemand. Niet omdat je die mens niet meer wilt zien, maar omdat het niet gaat. Jezelf opdringen aan iemand die jou niet wenst te zien is het tegendeel van liefde. Liefde is je geliefden vrijheid gunnen en dat kan zeer doen als je partner kiest voor een ander bijvoorbeeld.“Iedereen onvoorwaardelijk liefhebben betekent niet dat we iedereen onze onvoorwaardelijke tijd moeten geven. Soms moeten we, om volledig lief te hebben, iemand nooit meer zien. Ook dit is liefde. Iemand de vrijheid geven om te bestaan en gelukkig te zijn, zelfs al moet dit zonder jou.”
-Vironika Tugaleva-