Blehehehe...ppppffff....en praat die Grote Beer ook terug?
Wel leuk gevonden heur.....
Blehehehe...ppppffff....en praat die Grote Beer ook terug?
Ja , dat had ik begrepen, maar bij zwaar geweld tegen kinderen bijvoorbeeld zeg je dat het toch een tikkeltje anders ligt toch?Messenger schreef: 03 dec 2020, 17:46God oordeelt niet. Omdat God alomtegenwoordig is (het Al in alles) en eigenlijk één wezen, zal Pietje die Bartje op zijn hoofd slaat met een knuppel beseffen hoe dat voelde voor Bartje, omdat - eenmaal los van de stoffelijke vorm - Pietje beseft dat hij zichzelf geslagen heeft. Pietje bestaat ook in Bartje en omgekeerd.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:30ik probeer te snappen wat Messenger geloofd, maar ik kan de rode lijn niet vinden. God schept goed en kwaad volgens Hem, maar toch maakt Hij daar ook geen onderscheid tussen, want alles is goed, maar wat echt uit God komt is wanneer je de ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden. Én Hij staat voor het collectief van het menselijk gedachtengoed. Egoïsme en verwaarlozing wil God ervaren, maar te opvallende misstanden als geweld tegen naasten niet.
Vandaar de aloude Gulden Regel die door diverse religies is geadopteerd.
Ik zal nog iets geks vertellen dat mij ook verbaasde: Er zijn mannen die in een kroeg op de wc andere mannen betalen om afgetuigd te worden. Ze betalen dan om zelf klappen te krijgen.
Op zielsniveau durf je je dan niet voor te stellen wat de ziel wil ervaren.
Wie bepaald dan wat goede en wat slechte dingen zijn?Atheist2 schreef: 03 dec 2020, 17:50Zo moeilijk is het niet hoor Gaitema, als je maar uit jouw christelijke godsbeeld bubbel kan treden. De god van Messenger bestaat uit al wat leeft. Dus planten, bomen, planeten, mensen en dieren (en wat er voor wezens maar verder leven in ons universum). De meesten zijn hun binding met God vergeten en doen slechte dingen. Of ze zijn het vergeten maar doen goede dingen. God is dus niet verantwoordelijk voor al het goede en het slechte.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:30Dank u. Om ontopic nog iets te zeggen: ik probeer te snappen wat Messenger geloofd, maar ik kan de rode lijn niet vinden. God schept goed en kwaad volgens Hem, maar toch maakt Hij daar ook geen onderscheid tussen, want alles is goed, maar wat echt uit God komt is wanneer je de ander zo behandeld, als je zelf behandeld wilt worden. Én Hij staat voor het collectief van het menselijk gedachtengoed. Egoïsme en verwaarlozing wil God ervaren, maar te opvallende misstanden als geweld tegen naasten niet.
Heel wat anders dan de joods/christelijke God die de slechte dingen zelfs verordend. "dood alle alemekietelen, spaar niet 1. Alle kinderen, baby's, oude van dagen en hun vee moet u doden"..
Dus ik begrijp persoonlijk niet dat je Messenger lastig valt met allerlei vragen waaruit blijkt dat je je niet verdiept hebt in zijn zienswijze, maar dat je zelf jouw God wel accepteert die gruwelijke dingen gedaan heeft of heeft laten doen.
Zolderworm schreef: 03 dec 2020, 17:46Ik ben ook geen fan. Hij heeft ook een heel andere geloofsvisie dan ik.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 17:19Ja, eikel dat het is. Schijnheilig man, met z'n mijter op.Zolderworm schreef: 03 dec 2020, 16:03Je bedoelt dat sinterklaas het grote boek online heeft gezet?Gaitema schreef: 03 dec 2020, 15:16We krijgen ook niet alles beantwoord. Het heeft voor mij zo geen meerwaarde. Ik zie nu voor mij tijd maar afstand te nemen. Kijk ik later nog eens op het forum.Gaitema schreef: 02 dec 2020, 10:59 En nu kap ik met dit forum!
[modbreak Trajecto] Jammer. Ik denk dat je vooral niet te lang moet blijven doorgaan in een gesprek wanneer blijkt dat de opvattingen te ver uit elkaar liggen.
Verder vind ik dat mijn vertrouwen hier geschaad is. Ik ben open over mijn therapie en over ervaringen van ons thuis en daar wordt misbruik van gemaakt in dit topic. Ik heb het vertrouwen in een persoon waarvan ik de naam niet noem verloren.
Zou zwaar geweld tegen bejaarden dan wel kunnen?Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:02 Ja , dat had ik begrepen, maar bij zwaar geweld tegen kinderen bijvoorbeeld zeg je dat het toch een tikkeltje anders ligt toch?
Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Dan kom je toch bij de redelijkheid van deze bijbelse uitspraken:Messenger schreef: 03 dec 2020, 18:20Zou zwaar geweld tegen bejaarden dan wel kunnen?Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:02 Ja , dat had ik begrepen, maar bij zwaar geweld tegen kinderen bijvoorbeeld zeg je dat het toch een tikkeltje anders ligt toch?
Of zwaar geweld tegen dieren?
Dan kom je toch weer op een Goddelijk oordeel en voor je het weet is stenigen van een houtsprokkelaar op de Sabbat ook weer normaal, omdat God dat dan verordonneert.
Dat, volgens mijn geloof, God niet oordeelt en de mens dus een echt vrije wil geeft betekent niet dat elk mens dan maar overgaat tot zwaar geweld.
Het is ook zo dat mensen die wél geloven in een oordeel zich evengoed niet laten weerhouden door dat oordeel om anderen de hersens in te slaan.
Zinnige mensen, gelovend in een oordeel of juist niet, gaan niet over tot zwaar geweld. Al was het maar om hun empathische vermogen om in te voelen dat zwaar geweld veel leed bij de ander veroorzaakt.
Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Mensen laten doden of zelf doden is altijd slecht. Behalve als mensen het onderling doen, om erger te voorkomen (lees:in een oorlog bijvoorbeeld). Maar jij gelooft dat de Almachtige God zelf opriep tot het doden van alle schepselen van een bepaald volk. Als je een Almachtige God bent kan je toch wel iets anders doen dan "dood iedereen"?Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:08 Wie bepaald dan wat goede en wat slechte dingen zijn?
In Barneveld gelden andere waarden, dan in New York en Mekka.
Met andere woorden: Ga niet in discussie, het helpt je toch geen steek verder...peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Zelfs als je niet meer gelooft in oordeel en (erf-)zonde, kun je natuurlijk werkelijk christen blijven.
Dat zijn toch mooie waarheden waar je het hier over hebt?Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:27 Dan kom je toch bij de redelijkheid van deze bijbelse uitspraken:
Jezus zei: ik geef jullie 1 Gebod, dat jullie elkander lief hebben
En "het hart van de wetten en profeten is: behandel een ander, zoals dat je zelf behandeld wilt worden.
De profeet Samuel zei: "ga niet de weg dat je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is."
Ik ga met iedereen die wil in discussie en blijf toch het agnosticisme trouw. Discussie voeren om een persoonlijke verandering?Atheist2 schreef: 03 dec 2020, 18:41Met andere woorden: Ga niet in discussie, het helpt je toch geen steek verder...peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
#Plaatje blijft weer steken.
Mijn geloof is niet in één zin samen te vatten. Daarom zit ik hier al jaren en men weet nog steeds niet wat ik precies geloof.Messenger schreef: 03 dec 2020, 18:47Zelfs als je niet meer gelooft in oordeel en (erf-)zonde, kun je natuurlijk werkelijk christen blijven.
Het gaat toch niet om 'The Get to Heaven-ticket'? Als christen gaat het toch bovenal om de bijzondere meester die Jezus Christus was? Daar hoef je nooit afstand van te nemen.
Ja klopt en ik ken ze niet voor niets uit mijn hoofd. God raakte me met die teksten en vormde mijn denken.Messenger schreef: 03 dec 2020, 18:49Dat zijn toch mooie waarheden waar je het hier over hebt?Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:27 Dan kom je toch bij de redelijkheid van deze bijbelse uitspraken:
Jezus zei: ik geef jullie 1 Gebod, dat jullie elkander lief hebben
En "het hart van de wetten en profeten is: behandel een ander, zoals dat je zelf behandeld wilt worden.
De profeet Samuel zei: "ga niet de weg dat je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is."
Aha, wil je werkelijk weten waarom ik geloof of een luisterend oor?Atheist2 schreef: 03 dec 2020, 18:40Mensen laten doden of zelf doden is altijd slecht. Behalve als mensen het onderling doen, om erger te voorkomen (lees:in een oorlog bijvoorbeeld). Maar jij gelooft dat de Almachtige God zelf opriep tot het doden van alle schepselen van een bepaald volk. Als je een Almachtige God bent kan je toch wel iets anders doen dan "dood iedereen"?Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:08 Wie bepaald dan wat goede en wat slechte dingen zijn?
In Barneveld gelden andere waarden, dan in New York en Mekka.
Daarom vind ik het een beetje schijnheilig dat je de Bijbel citeert van "heb iedereen lief" terwijl je de boze God negeert.
In psalm 82 zijn wij ook goden. De tekst van Bertha Dudde lijkt tegen zijn gedachtes aan te schurken.peda schreef: 03 dec 2020, 18:31Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 18:26Dat blijkt, als ik moet kiezen, blijf ik werkelijk christen.peda schreef: 03 dec 2020, 18:20 Gaitema, begrijp gewoon dat bij de visie van Messenger er geen sprake is van geschapen zielen, maar van ongeschapen Godsvonken. Hoe moet God nu in godsnaam God ( in miniformaat ) beoordelen en dus zichzelf mogelijkerwijze veroordelen. Dat is in de Messenger opvatting logisch onmogelijk. In de christelijke visie ligt het met de geschapen ziel volkomen anders. In de christelijke opvatting is de ziel niet aan God gelijk en de geschapen ziel die niet doet wat God wil, heeft daarover verantwoording aan de Schepper af te leggen. Een totaal verschillende God-invulling in jullie beider God-geloof.
Bij zo'n immens verschil in God opvatting helpt een centimeter dichter bij elkaar komen niets; er blijft zeker een kilometer aan verschil bestaan.
Misschien zijn de verschillen minder groot dan we beiden denken.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 19:57In psalm 82 zijn wij ook goden. De tekst van Bertha Dudde lijkt tegen zijn gedachtes aan te schurken.peda schreef: 03 dec 2020, 18:31Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.
Ja, ik ook.Messenger schreef: 03 dec 2020, 20:01Misschien zijn de verschillen minder groot dan we beiden denken.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 19:57In psalm 82 zijn wij ook goden. De tekst van Bertha Dudde lijkt tegen zijn gedachtes aan te schurken.peda schreef: 03 dec 2020, 18:31Daar is ook niets op tegen, maar in een discussie moet je het standpunt van de anders-denkende kunnen volgen, waarbij volgen uiteraard niet betekent dat je het standpunt je eigen maakt. Jij volgt het standpunt dat jij ten diepste een geschapen schepsel bent en Messenger is ten diepste God.
Ben trouwens blij dat we weer 'on speaking terms' zijn.
Als je echt open staat voor meningen die beter zouden kunnen zijn dan verander je inderdaad als je in discussie gaat. Ook als je christen, atheist, boeddhist, agnost blijft.peda schreef: 03 dec 2020, 19:26 Ik ga met iedereen die wil in discussie en blijf toch het agnosticisme trouw. Discussie voeren om een persoonlijke verandering?
Is een persoonlijke verandering de bedoeling om door discussie een "" steek verder "" te komen ?
Ik wil weten waarom je de slechte dingen in het godsbeeld van messenger wel ziet en de slechte dingen aan jouw godsbeeld niet.Gaitema schreef: 03 dec 2020, 19:56 Aha, wil je werkelijk weten waarom ik geloof of een luisterend oor?
Dat was puur een onderzoek naar wat van God komt en wat ik als van Hem herken of wat ook de eigen beeldvorming is en wat die beeldvorming inhoudt om vervolgens weer te ontdekken wat daaruit toch weer van God komt of van God en hem gezamenlijk is versus hoe ik mijn eigen geloof kan interpreteren binnen zijn omschrijvingen.
De erfzonde bracht de kerk ook veel geld in het laatje met de opbrengst van aflaten.