Zou iemand met de lichtsnelheid bewegen dan staat de tijd stil. Beweging zelf echter is alleen te meten tussen twee objecten.peda schreef: 05 dec 2020, 14:41 Wanneer het mogelijk zou zijn om je met lichtsnelheid door de ruimte te bewegen, staat natuurkundig quasi de tijd volkomen "' stil "". In systemen in "' rust toestand maakt de tijd zich weer volledig bemerkbaar. Het hangt er dus vanaf in welk systeem de "' beweger "" zich voortbeweegt. In een systeem in rust toestand, de tijd de facto uitschakelen, is natuurkundig niet mogelijk. Dat moet dan via de hersenen plaatsvinden. Verlichting zou dus een bewustzijnstoestand van de hersenen kunnen zijn. Het uiterste van een lange liniaal van bewustzijnsgraduaties.
En dat is tegelijkertijd het menselijk probleem: wij zijn zelf ook een object. Zou het gehele universum slechts uit één object bestaan (peda) dan heeft dat object niks meer om zichzelf aan af te meten qua snelheid.
In spiritualiteit zien we hetzelfde principe terug. Als object/vorm meet ik mijzelf ook af aan de andere vormen (meestal andere mensen).
In geestelijk opzicht is de persoon een niet-persoon. Mensen definiëren zichzelf aan de hand van wat ze niet zijn.
Zonder anderen om mij heen had ik mijzelf nooit kunnen bepalen.
Bijvoorbeeld: ooit bepaalde ik mijzelf als 'atheïst' omdat ik het katholieke geloof had afgezworen. Ik bepaalde de persoon die ik was aan de hand van iets buiten mij. (De RKK) En dát is onderdeel van de illusie: het jezelf bepalen aan de hand van de wereld om je heen.