Petra schreef: 11 dec 2020, 01:37
Atheist2 schreef: 10 dec 2020, 17:04
.. in de volksmond doen ze alsof dat niet het geval is. Beetje zoals goeroe's die tegen hun volgelingen zeggen "materie is slecht, geef het aan mijn stichting" en zelf drie auto's hebben en de mooiste vrouwen waar ze seks mee hebben.
Of de goeroe's uit India die in de bossen verlichting trachten te bereiken. Zogenaamd zonder eten en drinken, maar als men wist wat ze daar allemaal hebben dan zou men schrikken.
Dat denk ik ook. Maar ik denk dat ze vooral -het niet meer wensen- wensen. Dat is imo de verlichtings-paradox.
Ik ben destijds in retraite geweest in een boeddhistisch klooster. Echt afzien. Slapen op een plank hout. En honger lijden; om 11 uur ochtend het ontbijt met een beetje rijst. En om 6 uur avond wat vegetarische kul. Verder niks te eten.
Maar.... er stond wel de hele dag thee klaar met een fles honing, kwam steeds mijn gezin daar tegen omdat we allemaal liepen te gieren van de honger en ons dan maar aan die honing gingen laven.
Op een gegeven moment fluisterde (stiekem fluisteren want praten was verboden) mijn zoon dat ie bij toeristen om pinda's ging bedelen met z'n knorrende maag.
Maar goed... op een dag liep ik daar s'nachts door de bossen te dwalen.. zag ik een hutje. Zag ik daar die monniken met mekaar zitten. Voor de TV! Gezellig babbelend. Met een peuk in de hand (was ook verboden) en een borreltje op tafel. (Uiteraard verboden).
Schijnheilig zootje, dacht ik toen.
Atheist2 schreef: 10 dec 2020, 17:04
Vroeger, net na mijn orthodox christendom, kreeg ik interesse in esoterisch christendom en boeddhisme. Pas later ben ik mij gaan beseffen dat als je echt boeddhistisch in het leven zou staan je zou ontmenselijken. Je zou niet meer in staat zijn te voelen wat anderen voelen, je zou niet mededogend staan tegenover anderen. Want mededogen zou immers weer karma oproepen en dan zou je niet uit het levenswiel geraken? Dan liever een echt mens, met menselijke gevoelens, met leuke dingen en minder leuke dingen. Je zou niet kunnen genieten van de leuke dingen, want je zo afhaken met gevoelens. Zowel positief als negatief. Als je geen verdriet kent ken je geen vrolijkheid.
Jaaaaa dat bedoelde ik in het reïncarnatie topic!
Het lijkt zo mededogend...maar het is imo het tegenovergestelde. Wel in schijnheilige woorden en oh zo mooie heilige liefde en eenheid geleuter.. maar in daden... ho maar. Want sja.. het is nou eenmaal hun karma hè om honger te lijden e.d.
Meelevend naar kijken.. en weer verder met je meditatie.. om
jezelf te verlichten.
Nu begrijp ik je emoties binnen het reïncarnatie-topic pas goed, Petra! Wat je hier beschrijft over jullie retraite is natuurlijk de schijnheiligheid ten top.
Het is natuurlijk heel belangrijk: Practice what you preach. (Niet dat dat mij altijd gelukt is, hoor. Want alleen door vallen en opstaan word je wijs
).
In het reïncarnatie-topic ging het er mij om dat de wedergeboorte in mijn visie een wetmatigheid is. Kortom: of je het nu wel of niet gelooft en of je het wilt of niet: reïncarnatie oftewel wedergeboorte bestaat.
Dat brengt mij op het onderwerp van dit topic: verlichting bestaat wel degelijk. Dat overkomt je als je hetgeen je ‘preekt’ daadwerkelijk in de praktijk brengt en leert van je fouten. Dan wordt de kringloop van vele levens doorbroken, sterft het ego en voel je je eindelijk bevrijd van ‘jezelf’. En voel je je ‘zo licht als een veertje’, terwijl je tegelijkertijd dezelfde mens met dezelfde eigenschappen blijft.
Wat zich daarna ontvouwt bestempel ik als mystiek: het mysterie gaat zich ontrafelen. Maar je hebt er wel een tijdje voor nodig om dat allemaal helder te krijgen. Het resultaat heb ik zo ongeveer weergegeven binnen het onderwerp: Mijn geloof is een zachte dood gestorven. Daarbinnen schreef ik:
Die ‘zelfrealisatie’ had tot gevolg dat ik besefte dat ik vele levens had gehad. Waarbinnen vele, zo niet alle, religies een plek hadden gehad. Dat eerste leven begon helemaal niet met religie, want daarin is een ieder de ‘Adam’. Die dus niet alleen alle mannelijke eigenschappen in zich draagt, maar ook alle vrouwelijke. Na uit die paradijselijke toestand te zijn ontwaakt, zoekt een ieder zijn of haar spirituele houvast elders. Dat betekent dat je als Man/Vrouw o.a. JG wordt, maar ook soefi, boeddhist, hindoe, joods, christen en moslim in de vele levens die elkaar opvolgen. Maar ook het atheïsme is mijn overtuiging geweest. Vooral (ook) als reactie op alle schadelijke invloeden die religie met zich mee kan brengen.....
Dat inziend heeft mij geleerd om te proberen een ieder lief te hebben welke religie hij of zij wel/niet aanhangt.
Kortom: De dood bestaat niet. Er is uitsluitend leven.
Fysieke opstanding binnen de reïncarnatie/wedergeboorte bestaat natuurlijk niet. Wie dat gelooft heeft toch echt niet meer dan een sterke overtuiging. Die vergane botten kunnen echt niet meer opstaan!
Er vormt zich via de natuurlijke weg van de conceptie elke keer een nieuw leven, waarin alle bagage uit vorige levens in het onderbewustzijn wordt meegenomen. Waardoor er weer meer ervaringen opgedaan kunnen worden, totdat de kringloop van wedergeboorte doorbroken wordt: de zelfverwerkelijking.
Tenslotte: de opstanding van Jezus Christus betreft naar mijn idee het feit dat zijn astrale lichaam, oftewel het geestelijke lichaam, zichtbaar was voor degenen die zo gevoelig waren om dat te kunnen zien.