Hopper schreef:
Tot zo ver mee eens.“Hopper” schreef:Ik heb empathie uit mijn woordenboek geschrapt, sorry. Empathie is de amechtige poging van het intellect om zich te verplaatsen in een ander.
Zelfkennis leert mij dat dat onmogelijk is. Ik hou mij vast aan dat wat we 'liefde/mededogen' noemen, dat welt vanzelf op voor degenen die zich in het duister bevinden. Empathie is een actie van de persoon, mededogen is een niet-actie.
Onderstaand wil ik ten behoeve van het gesprek graag de uitspraak zonder de persoon omschrijven. Als een algemeen voorkomend verschijnsel bij sommige ex-christenen.
Het medegevoel voor een (enkele) wat grove uitspraak van iemand die zich getraumatiseerd voelt door een opvoeding die met religieuze indoctrinatie gepaard ging en iemand naar zijn gevoel heeft benauwd, kwam bij mij vanzelf op, zonder dat het een gewilde acte was. Ik schoot meteen in de lach. Dat heb ik benoemd als empathie maar door Hoppers uitleg ben ik mij ervan bewust dat het van iets andere oorsprong is dan empathie. Dan heb ik toch de volgende vraag:
Als er niet vanzelf mededogen opwelt, dan kan het (be)oefenen van empathie toch wel de wegbereider zijn voor meer mededogen?
In een forumgesprek waarin zoals Peda zegt veel verschillende bloementuintjes zijn lijkt het mij van belang dat dat je altijd ruimte laat voor het “andere” van de ander. Schematisch voorgesteld bedoel ik het zo:
https://live.staticflickr.com/65535/507 ... 0e72_b.jpg
Het lijkt me dat een juist gebruik van die vrije ruimte de basis is van elk prettig (forum)gesprek.