thom schreef: 29 dec 2020, 13:09
Alpha schreef: 24 dec 2020, 15:59
Betreffende het thema:
Joh 10:
29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan al het andere, en niemand kan ze uit de handen van de Vader roven. 30 Ik en de Vader zijn één.’
Joh 17:
20 Ik doe niet alleen voor hen een verzoek, maar ook voor iedereen die door hun woord in mij gelooft,
21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.
22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.
23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. NWV.
Jezus is één met zijn vader en met zijn discipelen.
Een samenwerkingsverband.
De Staten Vertaling geeft m.i. een meer duidelijk beeld van de 'samen-stelling' van de Zoon,
Die in elk mens tot ontwikkeling kan komen, als de relatie met de Vader.
Joh. 10 29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken uit de hand Mijns Vaders.
Joh. 17:
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.
22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;
23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
24 Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, voor de grondlegging der wereld.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend, en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.
26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.
En dan lees ik ook het verband van Joh. 1;
het Leven was het Licht der mensen met;
en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.
Hierdoor, door de 'strakke' tekst van de SV, komen voor mij de 'harde lijnen' naar voren, van de positie van 'ons' in Hem, of Hij in 'ons'; wij waren van de Vader, en zijn nu weer van de Vader, door de bewustwording van de Zoon in ons.
Bedankt voor je reactie.
De SV is niet "strak". De HSV gebruikt overigens normaler Nederlands.
Ter vergelijking: Gen 3:15.
SV:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.
HSV:15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.
NWV:15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen.’
NBG: 15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen
Dezelfde teksten in de NWV, waardoor beter begrepen wordt wat er bedoeld wordt.
Johannes 10:29 Wat mijn Vader mij gegeven heeft, is groter dan al het andere, en niemand kan ze uit de handen van de Vader roven.
Johannes 17:
21 zodat ze allemaal één zullen zijn, net zoals u, Vader, in eendracht met mij bent en ik in eendracht met u ben, dat ook zij in eendracht met ons zijn, zodat de wereld gelooft dat u mij hebt gestuurd.
22 Ik heb ze de eer gegeven die u mij hebt gegeven, zodat ze één zullen zijn net zoals wij één zijn.
23 Ik ben in eendracht met hen en u bent in eendracht met mij, zodat ze volmaakt één worden gemaakt. Daardoor zal de wereld weten dat u mij hebt gestuurd en dat u van hen houdt net zoals u van mij houdt.
24 Vader, ik wil dat degenen die u mij hebt gegeven, bij mij zijn waar ik ben, zodat ze mijn glorie mogen zien die u me hebt gegeven, omdat u al vóór de grondlegging van de wereld van mij hield.
25 Rechtvaardige Vader, de wereld heeft u niet leren kennen, maar ik ken u, en zij weten nu dat u me hebt gestuurd. 26 Ik heb hun uw naam bekendgemaakt en zal hem bekendmaken, zodat de liefde die u voor mij hebt in hen zal zijn en ik in eendracht zal zijn met hen.’ NWV.
Jezus zegt hier dat hij één is met zijn vader èn met zijn discipelen.
De triade leer komt niet in de Bijbel voor, maar in buiten Bijbelse religies.
God naam is uit de SV verwijderd.
Die is op de KJV gebaseerd, maar daar staat de naam van God 7 keer.
De KJV is weer op Erasmus "textus receptus" gebaseerd.
Door de ontdekking van oudere teksten is die achterhaald.
In de 16de eeuw beschikte Erasmus slechts over enkele jonge Griekse handschriften waarmee hij kon werken. In de 19de en 20ste eeuw was er echter een geheel andere situatie ontstaan. Gedurende deze periode heeft men duizenden oude Griekse handschriften en fragmenten ontdekt. Het oudste fragment is uit 125 n.C.