Nee, jij denkt dat het bestaat omdat je denkt dat je een beredeneerde keuze hebt gemaakt. Waarbij de vraag is hoe je tot die keuze kwam.. had jij op datzelfde moment, in dezelfde omstandigheden, in dezelfde staat van Zijn etc... wel een andere keuze kunnen maken?Barnabas schreef: ↑03 jan 2021, 13:52Vrije wil bestaat, zelf weet ik dat omdat ik consequent zelf in staat ben te kiezen.Petra schreef: ↑03 jan 2021, 03:32 Een imo prima NL epistel:
http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=137426
Strafrecht zonder vrije wil?
Een aanzet tot een wetenschappelijk verantwoord strafrecht zonder vrije wil.
Misschien handel je onbewust, kon je niet ander kiezen dan je deed, denk je dat je wat gekozen hebt en beredeneer je daarna waarom je tot juist die keuze kwam.
Hoezo? Het opperwezen kan je dan toch zonder vrije wil hebben geschapen.
Volgens mij is de vrije wil ook pas recent het geloof binnen gekomen en was vroegah juist ehhh.. de mens wikt en God beschikt, de gangbare geloofsgedachte; alles naar Gods wil zeg maar.
Natuurlijk komt rechtspraak in een ander licht te staan. Dat is al decennia aan de gang. Er wordt nu bv veel meer rekening gehouden met achtergrond, aandoeningen, stoornissen, omstandigheden etc.Barnabas schreef: ↑03 jan 2021, 13:52 . Rechtspraak wordt dan in een heel ander licht te staan. Dat geldt voor de overtreder, maar dan moet dat ook gelden voor de rechter. Dus dan hoeft niemand verantwoording af te leggen, ook degenen die de misdadiger veroordeelt niet. Maar als er een opperwezen is dat vrije wil erkent dan kan de misdadiger kiezen en het oordeel ontlopen. Anders loopt het verkeerd met hem af. Als er geen vrije wil is door de acties van rechters etc. en als er wel vrije wil is door de bewuste afwijzing van zijn handelen door iemand die bewust kiest zijn handelwijze af te wijzen. Net als je een dier dat aanvalt afmaakt omdat het schade brengt en nergens voor dient.
Hoe dan ook.. de vraag is of je een vrije wil hebt.
Die vraag moet beantwoord worden. Daarna ga je pas de consequenties van dat antwoord bekijken.
Jij redeneert omgekeerd. Het antwoord 'geen vrije wil' bevalt me me niet dus daarom bestaat het wel.
En ook hier.. dat jij het moeilijk vindt om de consequenties door te denken wil niet zeggen dat anderen dat ook niet kunnen; zie bv het epistel wat ik gelinkt had over strafrecht zonder vrije wil.