Effe kijken.Petra schreef: 12 jan 2021, 23:46Ja, ik vatte deze vraag op als religieus geloven. Zoals je ook als je het hebt over een gelovige of een ongeldige denkt aan iemand die wel of niet niet religieus gelooft.Christiaan schreef: 12 jan 2021, 09:27Maar religie is toch wat anders dan iets geloven?Petra schreef: 12 jan 2021, 00:52Ik wist niet hoe ik het moest verwoorden, maar imo is geloven dit:Tin schreef: 11 jan 2021, 13:37 Nadat in eerste instantie het topic een compleet verkeerde kan uit ging heb ik nog niet gekeken naar het vervolg.
Als eerste antwoord op de vraagstelling zou ik kunnen stellen dat geloven de gedachtenbeelden biedt die ik als werkpotentiaal gebruik voor mijn handelingen en gedragingen.
viewtopic.php?p=324732#p324732
Als je de topic titel "gelovigen en ongelovigen hebben vragen aan elkaar" leest, dan denk je toch ook niet aan platte aarde gelovers.
Maar.. je hebt helemaal gelijk hoor; geloven an sich is breder.
@ Petra:
Je schreef: 'Ik wist niet hoe ik het moest verwoorden, maar imo is geloven dit:' de link die je daarna geeft is weer mijn post. Dus dat klopt denk ik niet helemaal.
In de topicstart zie ik de mogelijkheid dieper te graven dan 'godsdienst is geloven en als niet godsdienstige geloof ik niet'.
Dat schept een tegenstelling die overbrugt wordt als we zouden zien dat als mens 'geloven' een voortdurende en praktisch gezien misschien ook noodzakelijke bezigheid is.
@ Christiaan:
Religie was hier misschien niet het best gekozen woord. Maar voor 'geloof' kon ik hier niet kiezen en 'godsdienst' vind ik ook niet zo juist omdat bv Boeddhisme daar dan weer niet zo goed onder valt.
Religie in de zin van Religare = verbinden was hier dus niet de betekenis die ik bedoelde.
Maar religie als de set van ideeën waarin men gelooft.
Waarbij de basis daarvoor gevormd wordt door wat men ervaart.
Ongeacht of de ervaring reeds lang geleden is gedaan en vervolgens slechts overgenomen.
In dat laatste geval wordt het een geïnduceerde ervaring.
Vandaar dat in de huidige tijd velen van hun geloof vallen.
Hoewel de basis van het leven steeds geloven blijft.
We zijn nu eenmaal nauwelijks in staat rechtstreeks waar te nemen.