hopper schreef: 14 jan 2021, 11:58
thom schreef: 14 jan 2021, 10:46
Bekeren vind ik ook een vreemd woord. Inkeren of omkeren zou het moeten zijn in deze setting. En wat zich dan moet inkeren, of wat moet omkeren, is wat in duisternis doolt. Er zijn zat voorbeelden dat de zielensmart zo groot wordt, dat er nog één mogelijkheid over is, en de ziel zich tot God keert.
En zo gezien, is de tocht door deze gevallen wereld het straffen en kastijden, of zoals de Boeddha zegt; het lijden. ''Dit is niet de weg tot het Licht dat je nu gaat, maar de weg door de duisternis. Dwalen.''
Daarom; keer om, of keer in, naar het Licht, waar onze Oorspronkelijkheid ligt te wachten tot het gewekt wordt.
Ik ben het met je eens, er moet in het huidige leven een omkeren zijn welke van de mens zelf uit gaat.
Toch heeft Neale Donald Walsch ook gelijk, het maakt niet uit wat je gelooft.
Dat het 'vanzelf' gaat bij het sterven wat Messenger schrijft, daar ben ik het niet mee eens.
In de omkering waar je het over hebt kom je tot 'zijn'.
Dan ligt de boeddhistische opvatting dat wie wordend sterft ook wordend wordt wedergeboren meer voor de hand.
Worden is duisternis (en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen)
Zijn is het licht zijn. (en het Licht heeft hetzelve begrepen.)
Worden is dwalen, desnoods in meerdere levens tot in het oneindige aan toe.
Zijn begrijp ik wel, omdat het juist datgene is wat we willen; Zijn. Het Licht zijn. God Zijn. Verlicht.
Maar dat willen worden (..) kan alleen door de overgave van datgene wat het wil worden, of wil zijn.
Dát heb ik tegen Donald Walsch die meent dat we het gewoon al zijn. Het is de bewust-wording van het Licht, dat doet Zijn. En wij, schreef ik al, doen alleen het Licht doorlaten, als alles overgegeven is aan het Licht, de weg rechtgemaakt voor Hem, de Deur open.
Worden
1) Beginnen te zijn 2) Bekomen 3) Geworden 4) Hulpwerkwoord 5) Koppelwerkwoord 6) Ontstaan 7) Plaats in de Verenigde Staten 8) Terechtkomen 9) Tot stand komen
Op zich praktische betekenissen in relatie met het proces, van de wording, van mens naar Mens. Van aards, naar de Heere uit de Hemel.