Balthasar schreef: ↑16 jan 2021, 21:48
Dit is onwaar. Waarom ga je bijvoorbeeld niet in op de inhoudelijke stukken die ik eerder in dit topic heb geschreven. Of vind je het gemakkelijker om feitenvrije meninkjes te uiten?
Het enige wat jij doet is zeggen "dit is niet waar" "dit is onjuist"..
Dat is feitelijk onjuist, slechts drie van de zeven kruiswoorden kun je aan het OT linken.
En? Denk je dat de evangelisten zo weinig fantasie hadden dat ze ALLES uit het OT haalden? Die mensen hebben hun eigen fantasie gebruikt van wat zal een messias zeggen als hij dorst heeft? "mij dorst" Of wat zal een messias zeggen als het volbracht is? "het is volbracht"...
Volgens mij lees je mijn bijdragen veel te letterlijk en generaliserend.
Dat is onjuist. Paulus bedoelde een aardse kruisiging, uiteraard door de Romeinen. Wat jij zegt is het napraten van kwak-'wetenschap'.
Neen, ik praat Paulus na. Paulus heeft het niet over Pontius Pilatus, maar over krachten en machten. En dat Jezus onschuldig gekruisigd werd, waardoor hij werd opgewekt door God. Een totaal andere benadering dan een historische kruisiging.
De manier waarop de mensenzoon in de evangeliën voorkomt kan niet verklaard worden met Daniël. In de evangeliën wordt die term op een heel andere manier gebruikt.
Jongens, leg je alles zo letterlijk uit?
Nee hoor, de term 'koninkrijk van God' komt nauwelijks voor in het OT. Dit kan niet verklaren waarom het zo centraal is in het NT (m.n. de synoptici).
Het Ot gaat over het koninkrijk van God. Van Genesis tot het laatste boek.
Snap niet dat je dit niet ziet. David is zelfs de troonpretendent van het koninkrijk van God. De messias zou komen om het koninkrijk van God te herstellen.
Ah, dus je geeft in elk geval toe dat dit niet uit het OT valt af te leiden. Niettemin een erg ongeïnformeerde mening van jou, want exorcisten zijn bekend uit de Joodse geschiedenis rond de tijd van Jezus. De enige reden die verklaart waarom evangelisten het hier de hele tijd over hebben is... dat Jezus er een was.
Ja dat zal het zijn...
Sorry, ik neem je steeds minder serieus. Hoeveel les je in Kampen ook gehad hebt van de Bijbel.
Helaas moet ik je teleurstellen: jij hebt het niet goed begrepen, zoals ook uit het voorgaande blijkt dat je er weinig kaas van hebt gegeten. In de Septuaginta staat dat ze in de handen en de voeten van de psalmist hebben gegraven. Dat heeft uiteraard niets te maken met kruisigen, en nergens in de evangeliën blijkt dat de evangelieschrijvers iets gedaan hebben met dit bijbelvers in de versie met 'graven'.
In alle vertalingen die ik lees hebben ze het over doorboord. Wat gegraven in handen is weet ik niet, jij waarschijnlijk ook niet. Ik graaf weleens in tuinen, en als je dat in handen doet ben je al snel klaar.
En handen doorboren heeft wel degelijk te maken met kruisigen aangezien men de handen en voeten doorboord van gekruisigden (eigenlijk de polsen).
Tevens vind ik het weer belachelijk dat je stelt "nergens blijkt dat de evangelieschrijvers er iets mee hebben gedaan". Nee, hehe. Dan haal je de historie van Jezus onderuit. Alleen als iets zou "bewijzen" dat je daarmee een profetie tot vervulling brengt verwijs je naar de bron waar je het vandaan hebt. Lijkt me vrij logisch.
Ik vraag me oprecht af waar je jouw studie hebt gedaan? In Kampen, of op een andere protestantse universiteit?