dingo schreef: ↑15 jan 2021, 10:56
ID en ET kunnen inderdaad best samen gaan. Hangt wel van je definitie af; als je ID als affiche gebruikt voor creationisme en "jonge aarde" theorie gaat het verhaal niet op.
Belangrijke vraag is of het iets toevoegt. Imo niet, ik geloof dat God de schepper is en of hij daar 7 dagen of 7 miljard jaar voor gebruikt heeft is voor mijn geloof niet relevant.
Ik lees ID als Intelligent Design. Heel letterlijk en dus niks meer en niks minder dan dat wat er staat.
ZONDER daarbij al in te vullen wie of wat of hoe dat INTELLIGENTE dan zou zijn en hoe het gebeurde en het vervolg verliep. En zeker ZONDER een Bijbelse correlatie e.a. correlaties.
Zoals uit mijn TS blijkt.. heb ik het dus sec over een (vorm van)
Intelligentie die iets gecreëerd heeft. Waarbij het imo niet uitmaakt of dat nou een Alien a la Buitenaardse Kleuter was of een Schepster of een Theepotje, of een Machine of een whatever.. met een al dan niet goddelijke status.
Zeg dat wij (de mensheid) op een dag in staat zijn om een Big Bang te maken en een nieuw universum te ontwerpen/designen met precies dezelfde wetmatigheden en verloop als onze huidige ET.
Dan heeft dat nieuwe universum
geen goddelijke oorsprong maar
wel een Intelligente
Intelligent hoeft dus geen Goddelijkheid in te houden.
Bij T E zie ik wel een directe link met een figuur met Goddelijke status omdat de T voor Theïsme staat. In mijn optiek is dat een persoonlijke optionele invulling die heul wat anders is als Intelligentie.
Misschien is de terminologie van deze woorden al zodanig ingevuld dat men in het woord "intelligentie" meer leest dan wat het woord eigenlijk betekent.
En daarbij gaat het mij dus puur en alleen om het vraagstuk of het ene het ander uitsluit.
Misschien helpt het om de Geest te verzetten als ik er andere woorden aanhang die nog geen ingekaderde betekenis hebben bij jullie
? Intelligente Oorsprong bv. (IO ook een leuke afkorting
).
IS bij een Intelligente Oorsprong de Evolutie ONMOGELIJK
IS bij een ET (zoals de huidige wetenschap die stelt) een Intelligente oorsprong ONMOGELIJK
Als je beide vragen met Nee moet beantwoorden kunnen ze dus kennelijk samen gaan.