Predestinatie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Predestinatie

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Er staat in de brief aan Titus dat de genade is verschenen aan alle mensen.
Er staat in Joh. 3 vers 16 dat de Heer stierf voor de hele wereld en niet voor gelovigen.
Inderdaad trekt God geen al reeds gelovige christenen naar Jezus, maar inderdaad ongelovigen om zo tot Jezus te komen.
Echter God verwacht dat de mens een keuze maakt en dan zal Hij zeker door de Heilige Geest overtuigt worden van zonde, ongerechtigheid en oordeel en zal de Vader hem zeker tot zich trekke. Maar alleen door geloof..
Kan je dit onderbouwen met een bijbel citaat waarin staat dat het tot Jezus trekken alleen gebeurd door geloof?
Alleen door geloof wordt men behouden en niet uit werken of uit verkiezing zodat niemand kan roemen op zichzelf.
Niemand heeft het toch over werken hier, God kiest uit wie Hij wil en de gesteldheid van hun hart.
Zoals ik al aangaf, daar zitten zelfs vaak moordenaars tussen die toch een goed hart hebben maar heel slechte werken. Toch trekt God deze moordenaars naar Jezus om tot geloof te kunnen komen.

Niet voor niets zie je in de praktijk vaak dat hele aards opgezette evangelisatie cursussen in kerken geen zier helpen, terwijl anderen na een slecht leven als het ware achtervolgt worden met meerdere bijzondere momenten waarna ze plots gaan beseffen wie hun Redder is en zo tot geloof komen in Christus.

Daarbij ben je het hopelijk met me eens dat met een vers aan te dragen het niet zo kan zijn dat de vele andere verzen ongeldig zijn of zo.
Echt hoor, het is kerkleer dat wijzelf de geen zijn die tot Jezus komen, God bepaalt wie tot Jezus komt en niemand anders, leert ons de bijbel.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

Lees dit gedeelte uit de bijbel eens:
Math.13:24 Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan iemand die goed zaad zaaide in zijn akker.
25 Maar toen de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide onkruid tussen de tarwe, en ging weg.
26 Toen het gewas opkwam en vrucht voortbracht, kwam ook het onkruid tevoorschijn.
27 De slaven van de heer des huizes gingen naar hem toe en zeiden: Heer, hebt u niet goed zaad in uw akker gezaaid? Waar komt dan dit onkruid vandaan?
28 Hij zei tegen hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. De slaven zeiden tegen hem: Wilt u dan dat wij erheen gaan en het verzamelen?
29 Maar hij zei: Nee, opdat u bij het verzamelen van het onkruid niet misschien tegelijk ook de tarwe zelf uittrekt.
30 Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.
Bij de schepping was er goed zaad gezaaid in de akker. De mensen waren "goed" geschapen, want God zag dat het goed was. Wat Hij gezaaid had was volgens zijn plan vóór de grondlegging der wereld.

Ef.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.

God heeft geen mensen geschapen om verloren te laten gaan. Lees dit ook maar eens:
Titus 2:11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

Ez. 33:11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?

1 Tim.2:3 Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker,
4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
En dan klopt het wat Wilsophie schrijft: "God verkiest geloof en er is maar één Persoon Die uitverkoren is van voor de grondlegging der wereld en dat is Jezus Christus. En allen die in Hem geloven zijn In Hem uitverkoren.
Jezus Christus is de uitverkorene."

Toen Jezus gedoopt werd door Johannes konden de omstanders Gods uitverkiezing horen:

Math. 3:17 En zie, een stem uit de hemelen zei: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!
Bij de verheerlijking op de berg sprak God van Jezus: "Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb; luister naar Hem!" Dat welbehagen was de uitverkiezing!

Als we één zijn met Christus, delen we zijn uitverkiezing. Eerst de Jood en dan de Griek. Want al die beloften waren in eerste instantie voor het uitverkoren volk.
En waartoe was Israël uitverkoren? Omdat in hen alle volken der aarde gezegend zouden worden. Ze zijn uitverkoren tot een lanceerbasis voor het evangelie. En die uitverkiezing is geen gemakkelijk voorrecht.
Menige Israëliet heeft wel eens gezegd "ik wilde dat God maar een ander volk had uitverkoren".

Uit het uitverkoren volk kwam degene die uitverkoren was. Samen met Hem mogen we één lichaam vormen en delen in alle weldaden die God Hem toekende.

Rom 8,32 Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:Lees dit gedeelte uit de bijbel eens:
Math.13:24 Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan iemand die goed zaad zaaide in zijn akker.
25 Maar toen de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide onkruid tussen de tarwe, en ging weg.
26 Toen het gewas opkwam en vrucht voortbracht, kwam ook het onkruid tevoorschijn.
27 De slaven van de heer des huizes gingen naar hem toe en zeiden: Heer, hebt u niet goed zaad in uw akker gezaaid? Waar komt dan dit onkruid vandaan?
28 Hij zei tegen hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. De slaven zeiden tegen hem: Wilt u dan dat wij erheen gaan en het verzamelen?
29 Maar hij zei: Nee, opdat u bij het verzamelen van het onkruid niet misschien tegelijk ook de tarwe zelf uittrekt.
30 Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.
Bedoel je hier soms dat God mensen heeft geschapen maar de satan ook? Door inmenging met zijn zaad? Was God daarom zo streng om Zijn Uitverkoren Volk Israël niet te laten mengen met andere volken?
En dat God de door satan "geschapen" mensen niet wegrukt om te voorkomen dat ook de mensen geschapen door God zouden kunnen worden weggerukt?
Dat God dus de mensen naar Jezus trekt die Hij geschapen heeft en niet de mensen die de satan "geschapen" heeft?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ik heb er zoveel over gediscussieerd dat ik ik er geen zin meer in heb, om het te gaan onderbouwen met allerlei hap snap teksten.
Het gaat in vele teksten over Israël of over hun nageslachten. Duidelijk is dat dit volk als volk was uitverkoren, maar dat wil niet zeggen dat God met de overige heidenen geen plan had, maar daarmee zijn ze nog niet uitverkoren. Zelfs de komst van de Here Jezus zegt duidelijk dat Hij voor Israël kwam. Dat de Here Jezus zich vaak terugtrok in het Galilea der heidenen en later gewoon buiten Israël vertoefde wijst profetisch naar het heil dat naar de heidenen zou gaan, maar zegt nog steeds niets over uitverkiezing. De wending in de heilshistory wordt uitsluitend in de gelijkenissen gelegd waarvan het voor bepaalde toehoorders bestemd zou zijn. Zelfs in de Romeinen brief wordt het woord heidengemeenten gebruikt. Artikel 14 van de Dordtse leerregels zegt: ....."De leer van de Goddelijke uitverkiezing is naar Gods wijze raad door de profeten, Christus zelf en de apostelen onder het oude als het nieuwe verbond verkondigd en daarom in de Heilige Schrift beschreven en overgeleverd en moet onderwezen worden op de juiste plaats en tijd in Gods kerk want juist aan haar is zij toevertrouwd met onderscheidingsvermogen eerbiedig en zonder nieuwsgierig naspeuren van de wegen van de Allerhoogste tot eer van Gods heilige naam en tot een levende troost van Zijn volk.

Hier lijkt het of God iets geheim houdt wat niet nagespeurd mag worden. Onzin wat God niet bekend wenst te maken valt niet na te speuren. En wat verborgen was is allang bekend gemaakt. Bovendien zijn de geroepenen in de Bijbel gewoon gelovigen die een taak kregen opgedragen of een bediening en heeft ook niets met uitverkiezing te maken. Handelingen 13 vers 2. Bij uitverkiezing volgt onvermijdelijk dat anderen verworpen worden. Dat veegt de leer onder het tapijt..
Dus maakt men ervan....verkiezing tot heilbrengend geloof...
En dit staat nergens in de Bijbel.

Als er toch een uitverkiezing is leg mij dan uit waarom de Here Jezus moest lijden en sterven.
Er is gewoon altijd een oproep tot geloof. Als er uitverkiezing bestaat is dat ook niet nodig.

De kerkleer koppelt ook nog een verbondsteken aan het nieuwe verbond, waar in de Bijbel totaal geen sprake van is. Er wordt een nieuw verbond gesloten met Israël en niet met de kerk. De tekenen van ons verbond in Christus is niet de waterdoop, maar brood en wijn.
En daar staat echt niet dat het tot teken is van de uiverkorenen maar het bloed voor velen vergoten tot vergeving van zonden is voor velen.
Vergeving is op grond van geloof
Rechtvaardiging is op grond van geloof
Inwoning van de Heilige Geest is op grond van geloof onder het nieuwe verbond
Kinderen van God en erfgenamen op grond van geloof
Behouden en eeuwig leven op grond van geloof
De gedachte dat God uit deze wereld een selectie maakt van mensen die Hij het geloof tot behoud schenkt met als keerzijde dat hij de rest van de mensheid verwerpt en zal veroordelen vanwege hun ongeloof staat in de artikelen van de kerk centraal en God zou bepaalde ongelovigen het geloof met opzet onthouden hebben. Aldus de artikelen. En zo maakt men in artikel 1 van de geloofsbelijdenis scheiding tussen Gods barmhartigheid en Zijn rechtvaardigheid.
Een uitleg in dit artikel die m.i. afbreuk doet aan Zijn Wezen. artikel 16 van de ned.geloofsbelijdenis.
Als er iets geschonken wordt dan is dat het eeuwige leven , genade van het eeuwige leven en niet geloof.
Lees de tekst goed en scheidt de hoofd en de bijzinnen. \Rom 6 vers 23. Artikel 3 en 4 begrijp ik helemaal niet w.s. om de leer van Arminius te dwarsbomen in die tijd.
Enfin ik kan zo uren door blijven schrijven over de leerregels die gebaseerd zouden zijn op de Bijbel maar ze liggen er gewoon overheen.
En ik merk in vele discussies dat men zich in allerlei bochten wringt om de leer van de uitverkiezing toegepast op de heidenen maar recht te breien en men komt er niet uit, wordt boos en gaat op de man spelen en men trekt de deur van de gouden kooi al dan niet met koepel stijf dicht.
En mocht je er toevallig in belanden dan gaan we wel even doorvroeten wat je hebt uitgevreten en kunnen we jou minstens het avondmaal ontzeggen.Zo ver gaat dit.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De aangehaalde gelijkenis gaat net als de verloren zonen om de 2 en de 10 stammen. Het zuurdesem en het mosterdzaad gaat over de groeiende valse kerk danwel een beeld van de zonde van opgeblazenheid en gebakken lucht.
Het koninkrijk is nog niet geopenbaard ik behoor tot een verborgen koninkrijk omdat de Koning verborgen is.

De gelijkenissen zo las ik op internet worden zo vreemd uitgelegd alsof de mosterdboom de groeiende wereldkerk is en dat is positief, laat ik zeggen dat zowel het zuurdesem als de mosterdboom in de Bijbel negatief zijn.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Bedoel je hier soms dat God mensen heeft geschapen maar de satan ook? Door inmenging met zijn zaad? Was God daarom zo streng om Zijn Uitverkoren Volk Israël niet te laten mengen met andere volken?
En dat God de door satan "geschapen" mensen niet wegrukt om te voorkomen dat ook de mensen geschapen door God zouden kunnen worden weggerukt?
Dat God dus de mensen naar Jezus trekt die Hij geschapen heeft en niet de mensen die de satan "geschapen" heeft?
Zo ongeveer geloof ik het inderdaad. Alleen ik geloof niet dat satan scheppingskracht bezit. Satan is zelf een (gevallen) schepsel. Maar zoals voedsel genetisch gemanipuleerd kan worden, zo kan iets dergelijks ook met de schepping gebeurd zijn. Het rad der geboorte in vlam gezet door het vuur van de hel. Het woord "inmenging" dat jij gebruikt vind ik zeker van toepassing. De Here Jezus en Johannes de Doper spreken bepaalde Farizeeërs aan als "adderengebroed", als mensen die "de duivel tot vader hebben". Het zijn de wolven die in schaapskleren de gemeente binnen komen. Uiteindelijk zal uit dat "onkruid" ook de Antichrist voortkomen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik geloof dat de aarde waaruit Adam genomen was gewoon besmet was door satan en dat de grondstof voor Adam uit de aarde aards was dus sterfelijk.
Leert 1 Kor. 15 dat al niet?
Daarom heeft God Zijn Zoon gezonden zodat verzoening met de Schepper mogelijk werd gemaakt en men na die verzoening vrijelijk tot God kon gaan. De muur des afscheids was immers afgebroken.
Dat Adam zou sterven was zijn redding, en dat hij uit de hof gezet werd ook. Je zult maar eeuwig in zonden in die hof moeten wonen waar satan ook kronkelde. Waarom zouden die cherubs met die vlammende zwaarden anders bij de uitgang hebben gestaan?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:ik heb er zoveel over gediscussieerd dat ik ik er geen zin meer in heb, om het te gaan onderbouwen met allerlei hap snap teksten.
Het gaat in vele teksten over Israël of over hun nageslachten. Duidelijk is dat dit volk als volk was uitverkoren, maar dat wil niet zeggen dat God met de overige heidenen geen plan had, maar daarmee zijn ze nog niet uitverkoren. Zelfs de komst van de Here Jezus zegt duidelijk dat Hij voor Israël kwam.
Amen
Als er toch een uitverkiezing is leg mij dan uit waarom de Here Jezus moest lijden en sterven.
Er is gewoon altijd een oproep tot geloof. Als er uitverkiezing bestaat is dat ook niet nodig.
God ziet in de haren en wil sommige mensen dus wel graag het eeuwige leven geven omdat ze goed van hart zijn, maar zonde doen welke tussen Hem en hen instaat.
Immers de satan klaagt ons mensen terecht dag en nacht aan bij God vanwege onze zonden, leert Openbaring 12
10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.
Dus God kan die zonden niet zomaar weg doen, op zonde hoort een straf te volgen.
Dit is ook de reden waarom God de satan nog niet gewoon vernietigd heeft, want dan zal satan terecht stellen dat God ook alle mensen met zonden en zelfs ongeboren zielen zou moeten mee vernietigen met de satan.
Want God is uiteindelijk Rechtvaardig, zelfs tegen de satan.
Daarom kan God de mensen van Zijn keuze alleen maar naar Zich toetrekken en het eeuwige Leven geven als voor hun zonden een straf betaald is.
Die plaatsvervangende straf is door Jezus ondergaan in Zijn zondeloosheid om daarmee de schuld over de zonden weg te dragen, waardoor allen die door God naar Jezus worden getrokken, het eeuwige leven mogen ontvangen,
zonder dat de satan hier maar iets tegenin kan brengen.

En daar staat echt niet dat het tot teken is van de uiverkorenen maar het bloed voor velen vergoten tot vergeving van zonden is voor velen.
Er zijn toch ook veel christenen.
Vergeving is op grond van geloof
Rechtvaardiging is op grond van geloof
Inderdaad wie door God getrokken wordt naar Jezus zal tot geloof komen. Zelfs de mate waarin we geloven wordt door God bepaald, laat Romeinen 12 zien.
3 Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld.
Kinderen van God en erfgenamen op grond van geloof
mede erfgenamen, Israël is de erfgenaam.
Behouden en eeuwig leven op grond van geloof
Deze verzen heb ik gisteren elders gepost, maar ger geloof kan pas komen als God die persoon naar Jezus trekt, anders niet.

Ik bedoel, doe jij die verzen waarin duidelijk staat dat God bepaalt wie er tot Jezus komt dan af als onzin of onwaar of niet door God gegeven?
De gedachte dat God uit deze wereld een selectie maakt van mensen die Hij het geloof tot behoud schenkt met als keerzijde dat hij de rest van de mensheid verwerpt en zal veroordelen vanwege hun ongeloof staat in de artikelen van de kerk centraal en God zou bepaalde ongelovigen het geloof met opzet onthouden hebben.
Sorry, maar je dreunt nu kerkleer op, daar heeft dit niets mee te maken, kerkleer is voor mij absoluut niet van belang voor mij, alleen de bijbel is voor mij geldig en helaas spreekt kerkleer de bijbel te vaak tegen.
Daarbij is het geen gedachte zoals jij schrijft, het is een citaat uit meerdere verzen in de bijbel zoals ik aangedragen heb.
Als er iets geschonken wordt dan is dat het eeuwige leven , genade van het eeuwige leven en niet geloof.
De bijbel laat zien dat beiden geschonken worden, het is God Die alles doet, wij zelf doen NIETS !
Enfin ik kan zo uren door blijven schrijven over de leerregels die gebaseerd zouden zijn op de Bijbel maar ze liggen er gewoon overheen.
Heeft niets met leeregels of kerkleer te maken, juist dat iedereen zelf tot geloof komt is on-bijbels en is kerkleer.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:
Zo ongeveer geloof ik het inderdaad. Alleen ik geloof niet dat satan scheppingskracht bezit. Satan is zelf een (gevallen) schepsel. Maar zoals voedsel genetisch gemanipuleerd kan worden, zo kan iets dergelijks ook met de schepping gebeurd zijn. Het rad der geboorte in vlam gezet door het vuur van de hel. Het woord "inmenging" dat jij gebruikt vind ik zeker van toepassing. De Here Jezus en Johannes de Doper spreken bepaalde Farizeeërs aan als "adderengebroed", als mensen die "de duivel tot vader hebben". Het zijn de wolven die in schaapskleren de gemeente binnen komen. Uiteindelijk zal uit dat "onkruid" ook de Antichrist voortkomen.
Dat leg je mooi uit Adinomis, dank je, ik zal er eens over gaan bidden om hier meer inzicht en leiding over te krijgen.
Zelf had ik dat vers altijd gezien als de boze die tracht geplant zaad weg te (laten) pikken voor het kan groeien, zoals we hier ook veel op het forum zien gebeuren.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

O ja zeker mooi uitgelegd. Ik moet dan denken aan de gemeente van Laodicea wat over "gelovigen" gaat maar ze waren wel de weg kwijt en ze zijn net als het zuurdesem ze verzuren het hele deeg met die 3 maten meel. Gelovigen die de genade verachtten. Ik merk dat juist onder zichzelf noemende gelovigen want van ongelovigen heb ik totaal geen last. Maar die wettische kerkmensen kunnen zo gemeen zijn en zo hard oordelen. Daar lusten zelfs de heidenen geen brood van. :twisted:
marianne

Bericht door marianne »

Wilsophie schreef:Als er iets geschonken wordt dan is dat het eeuwige leven , genade van het eeuwige leven en niet geloof.
ericjan schreef:De bijbel laat zien dat beiden geschonken worden, het is God Die alles doet, wij zelf doen NIETS !
Nee hoor, de Bijbel leert helemaal geen passiviteit.

Met deze leer kan ik alleen maar diep medelijden hebben met al die mensen die nooit het geloof van God ontvangen, ze hadden er nooit om gevraagd om geboren te worden.
ericjan

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
Wilsophie schreef:Als er iets geschonken wordt dan is dat het eeuwige leven , genade van het eeuwige leven en niet geloof.
ericjan schreef:De bijbel laat zien dat beiden geschonken worden, het is God Die alles doet, wij zelf doen NIETS !
Nee hoor, de Bijbel leert helemaal geen passiviteit.

Met deze leer kan ik alleen maar diep medelijden hebben met al die mensen die nooit het geloof van God ontvangen, ze hadden er nooit om gevraagd om geboren te worden.
Passiviteit is heel iets anders dan dat God alles doet.
De bijbel is er heel duidelijk in namelijk,
Efeze 1
4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,

Spreuken 16 keert het zelfs om: God heeft zelfs de goddelozen gemaakt voor de dag van het onheil.
4 De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf,
ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil.

Romeinen 8
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
marianne

Bericht door marianne »

ericjan schreef:Passiviteit is heel iets anders dan dat God alles doet.De bijbel is er heel duidelijk in namelijk,Efeze 14 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,
Als de mens niets hoeft te doen, dan noem je dat passiviteit voor zover mij bekend. Hij heeft ons uitverkoren in Christus. Wie in Christus gelooft is in Hem uitverkoren.
ericjan schreef:Spreuken 16 keert het zelfs om: God heeft zelfs de goddelozen gemaakt voor de dag van het onheil. 4 De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf, ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil.
Dat klopt, de goddelozen zijn niet voor de hemel bestemd, daar komt niets onreins binnen.
Maar degenen die in Christus zijn, dat zijn geen goddelozen meer. Zij zijn gerechtvaardigd en geheiligd.
ericjan schreef:Romeinen 829 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
Hier staat een mooie uitleg: http://peppink.nl/downloads/Peppink_Romeinen_8.pdf
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Efeze 1
4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil,

Spreuken 16 keert het zelfs om: God heeft zelfs de goddelozen gemaakt voor de dag van het onheil.

Romeinen 8
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
God heeft inderdaad voor de grondlegging van de wereld een plan gemaakt. Maar Hij heeft geen "foute" mensen geschapen. Hij zei van zijn schepping dat deze goed was!
De goddelozen zijn er door toedoen van de satan bij gekomen. Lees de teksten die je hierboven gaf maar eens in het licht van Math. 13:24-30!
Ik schrok even toen in Spreuken 16:4 van je las.
Ik denk dat dit beter vertaald is in de NBV :

4 De HEER heeft alles wat hij heeft gemaakt zijn doel gegeven,
de goddelozen heeft hij voor de ondergang bestemd.

en in de Naardense Bijbelvertaling:

Alles heeft de Ene bewerkt omwille van hemzelf, zelfs een boosdoener voor een dag vol kwaad.

Het woord פָּעַל wat daar staat is geen scheppen. Letterlijk betekent het "volgen". Voor het woord "scheppen" gebruikt de bijbel het woord "bara" בָּרָא.
God heeft de goddelozen klaargemaakt voor het oordeel. Zoals we dat bijv. lezen van de Farao in Egypte.

Dit zou ook in tegenspraak zijn met wat God verder in Zijn woord bekend maakt:

11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?

meribel

Bericht door meribel »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:
Efeze 1

Romeinen 8
God heeft inderdaad voor de grondlegging van de wereld een plan gemaakt. Maar Hij heeft geen "foute" mensen geschapen. Hij zei van zijn schepping dat deze goed was!
De goddelozen zijn er door toedoen van de satan bij gekomen. Lees de teksten die je hierboven gaf maar eens in het licht van Math. 13:24-30!

Alles heeft de Ene bewerkt omwille van hemzelf, zelfs een boosdoener voor een dag vol kwaad.

Het woord פָּעַל wat daar staat is geen scheppen. Letterlijk betekent het "volgen". Voor het woord "scheppen" gebruikt de bijbel het woord "bara" בָּרָא.
God heeft de goddelozen klaargemaakt voor het oordeel. Zoals we dat bijv. lezen van de Farao in Egypte.

11 Zeg tegen hen: Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël?

bijzondere tekst onder elkaar uit dezelfde bijbel van dezelfde God.

ik zie het als zo; God staat boven tijd. Met een volledige vrije keuze kies je voor Hem of niet.
En wat je uiteindelijk doet dat wist Hij al.
en evangeliseren is natuurlijk heel belangrijk,
want iedereen moet ervan hebben gehoord voordat Hij terug kan komen.
maar de keus is aan jezelf.
en als je wel voor Hem kiest, dat wist Hij al, want Hij heeft het vuur in je gestart natuurlijk.

maar zo zie ik de uitverkiezing tot nu toe hoor,
en de uitverkiezing is als troost.....zo van, God wist het al nog voordat ik het wist. Maak je geen zorgen dus.
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:
ericjan schreef:
Efeze 1

Romeinen 8
Ik hou het eerlijk gezegd altijd liever op de Staten Vertaling en gebruik de Herziene versie (die al minder betrouwbaar is wat mij betreft) om uit te citeren omwille van de duidelijkheid.
Als God na de Schepping zegt dat het goed was, kan dat toch goed zijn voor God met ook de Goddeloze voor de dag van het onheil?
Uiteindelijk verhardde God ook opzettelijk het hart van de Farao om zo Zijn Macht te tonen aan Israël en joeg daarvoor Farao en vele manschappen voorbestemd de verdrinkingsdood in.

Zelf zie ik dit als vertaal pogingen van de mensen om de scherpe kanten van God weg te poetsen, sorry.

Inderdaad zoals er wel vaker tegenspraak lijkt in de bijbel. Maar deze teksten heffen voor mij niet de tekst uit Spreuken 16 op.
Uiteindelijk zijn alle voorbestemden ook allen. Persoonlijk denk ik dat veel kerken van God teveel een lieve God maken. Begrijp me niet verkeerd, God is Lief kent als enige echte Liefde, maar God kent ook
boosheid en wraak zoals de bijbel laat zien op meerdere plaatsen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ericjan schreef:
Ik hou het eerlijk gezegd altijd liever op de Staten Vertaling en gebruik de Herziene versie (die al minder betrouwbaar is wat mij betreft) om uit te citeren omwille van de duidelijkheid.
Als God na de Schepping zegt dat het goed was, kan dat toch goed zijn voor God met ook de Goddeloze voor de dag van het onheil?
Uiteindelijk verhardde God ook opzettelijk het hart van de Farao om zo Zijn Macht te tonen aan Israël en joeg daarvoor Farao en vele manschappen voorbestemd de verdrinkingsdood in.
Ja, God verhardde het hart van de Farao, want Hij wist van tevoren dat deze het volk nooit zou laten gaan. Toen Mozes werd geroepen bij het brandende braambos zei God:
Ex. 3:19 Maar Ík weet dat de koning van Egypte u niet zal laten gaan, ook niet door een sterke hand. Hij kende het hart van de Farao en dan gebeurt er wat in Spreuken 16:4 staat.
Dan maakt God hem klaar voor het oordeel.
Zelf zie ik dit als vertaal pogingen van de mensen om de scherpe kanten van God weg te poetsen, sorry.
Vertalingen kunnen ook gemaakt zijn door christenen die hun verkeerde verkiezingsleer willen benadrukken. In het Hebreeuws staat er niet dat die mensen met dat doel geschapen zijn.
Adinomis: Dit zou ook in tegenspraak zijn met wat God verder in Zijn woord bekend maakt:

antwooord Ericjan:
Inderdaad zoals er wel vaker tegenspraak lijkt in de bijbel. Maar deze teksten heffen voor mij niet de tekst uit Spreuken 16 op.
Uiteindelijk zijn alle voorbestemden ook allen. Persoonlijk denk ik dat veel kerken van God teveel een lieve God maken. Begrijp me niet verkeerd, God is Lief kent als enige echte Liefde, maar God kent ook
boosheid en wraak zoals de bijbel laat zien op meerdere plaatsen.
De bijbel spreekt zichzelf niet tegen.
God is liefde. Je hebt gelijk als je zegt dat er christenen zijn die er een "zoete lievige" God van maken. Gods boosheid en wraak zijn ook uitingen van Zijn Liefde.

Dat lezen we heel duidelijk in Hebr. 12

25 Let er dan op dat u Hem Die spreekt, niet verwerpt. Want als zij niet zijn ontkomen die hem verwierpen die op aarde aanwijzingen van God deed horen, veelmeer zullen wij niet ontkomen, als wij ons afkeren van Hem Die vanuit de hemelen spreekt.
............
29 Want onze God is een verterend vuur.

Met God valt niet te spotten! Maar Hij is rechtvaardig en barmhartig. Hij schept geen mensen om te laten branden in de hel.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik ben het boek van Jan Peppink aan het lezen Marianne en het is heel helder.