Wilsophie schreef:ik heb er zoveel over gediscussieerd dat ik ik er geen zin meer in heb, om het te gaan onderbouwen met allerlei hap snap teksten.
Het gaat in vele teksten over Israël of over hun nageslachten. Duidelijk is dat dit volk als volk was uitverkoren, maar dat wil niet zeggen dat God met de overige heidenen geen plan had, maar daarmee zijn ze nog niet uitverkoren. Zelfs de komst van de Here Jezus zegt duidelijk dat Hij voor Israël kwam.
Amen
Als er toch een uitverkiezing is leg mij dan uit waarom de Here Jezus moest lijden en sterven.
Er is gewoon altijd een oproep tot geloof. Als er uitverkiezing bestaat is dat ook niet nodig.
God ziet in de haren en wil sommige mensen dus wel graag het eeuwige leven geven omdat ze goed van hart zijn, maar zonde doen welke tussen Hem en hen instaat.
Immers de satan klaagt ons mensen terecht dag en nacht aan bij God vanwege onze zonden, leert Openbaring 12
10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.
Dus God kan die zonden niet zomaar weg doen, op zonde hoort een straf te volgen.
Dit is ook de reden waarom God de satan nog niet gewoon vernietigd heeft, want dan zal satan terecht stellen dat God ook alle mensen met zonden en zelfs ongeboren zielen zou moeten mee vernietigen met de satan.
Want God is uiteindelijk Rechtvaardig, zelfs tegen de satan.
Daarom kan God de mensen van Zijn keuze alleen maar naar Zich toetrekken en het eeuwige Leven geven als voor hun zonden een straf betaald is.
Die plaatsvervangende straf is door Jezus ondergaan in Zijn zondeloosheid om daarmee de schuld over de zonden weg te dragen, waardoor allen die door God naar Jezus worden getrokken, het eeuwige leven mogen ontvangen,
zonder dat de satan hier maar iets tegenin kan brengen.
En daar staat echt niet dat het tot teken is van de uiverkorenen maar het bloed voor velen vergoten tot vergeving van zonden is voor velen.
Er zijn toch ook veel christenen.
Vergeving is op grond van geloof
Rechtvaardiging is op grond van geloof
Inderdaad wie door God getrokken wordt naar Jezus zal tot geloof komen. Zelfs de mate waarin we geloven wordt door God bepaald, laat Romeinen 12 zien.
3 Want door de genade die mij gegeven is, zeg ik ieder onder u niet hoger te denken dan hij moet denken, maar laat hij denken in bescheidenheid, naar de mate van geloof zoals God die aan ieder heeft toebedeeld.
Kinderen van God en erfgenamen op grond van geloof
mede erfgenamen, Israël is de erfgenaam.
Behouden en eeuwig leven op grond van geloof
Deze verzen heb ik gisteren elders gepost, maar ger geloof kan pas komen als God die persoon naar Jezus trekt, anders niet.
Ik bedoel, doe jij die verzen waarin duidelijk staat dat God bepaalt wie er tot Jezus komt dan af als onzin of onwaar of niet door God gegeven?
De gedachte dat God uit deze wereld een selectie maakt van mensen die Hij het geloof tot behoud schenkt met als keerzijde dat hij de rest van de mensheid verwerpt en zal veroordelen vanwege hun ongeloof staat in de artikelen van de kerk centraal en God zou bepaalde ongelovigen het geloof met opzet onthouden hebben.
Sorry, maar je dreunt nu kerkleer op, daar heeft dit niets mee te maken, kerkleer is voor mij absoluut niet van belang voor mij, alleen de bijbel is voor mij geldig en helaas spreekt kerkleer de bijbel te vaak tegen.
Daarbij is het geen gedachte zoals jij schrijft, het is een citaat uit meerdere verzen in de bijbel zoals ik aangedragen heb.
Als er iets geschonken wordt dan is dat het eeuwige leven , genade van het eeuwige leven en niet geloof.
De bijbel laat zien dat beiden geschonken worden, het is God Die alles doet, wij zelf doen NIETS !
Enfin ik kan zo uren door blijven schrijven over de leerregels die gebaseerd zouden zijn op de Bijbel maar ze liggen er gewoon overheen.
Heeft niets met leeregels of kerkleer te maken, juist dat iedereen zelf tot geloof komt is on-bijbels en is kerkleer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.