Over sterfelijkheid en dodenrijk

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Man/Vrouw: M

Re: Over sterfelijkheid en dodenrijk

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
Dat kan niet wat jij nu beweerd, Daar is Paulus heel erg duidelijk in de 1e brief aan de Thessalonicenzen, Hoofdstuk 4

15 Want dit zeggen wij u met een woord van de Heere, dat wij die levend zullen overblijven tot de komst van de Heere, de ontslapenen beslist niet zullen voorgaan.
16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan.
17 Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.
18 Zo dan, troost elkaar met deze woorden.

Paulus zegt duidelijk dat de doden die in Christus zijn de eerste zijn, Daarna de levenden. En niet eerst de levenden en dan pas de doden, Zoals jij beweert.
Dit gaat toch over de opname Robert? Immers we ontmoeten de Heer Jezus in de lucht en is is in het hele stuk geen woord over oordelen te vinden. het is een blij weerzien.
Dit zegt toch alleen dat degenen die nog leven op aarde wanneer Jezus terugkomt voor de opname van Zijn volgelingen die zijn overgebleven, de reeds overleden zielen niet zullen voorgaan.

Wel zegt vers 16 inderdaad dat de doden in Christus het eerst zullen opstaan, waarschijnlijk uit de dood ook al staat dat er niet letterlijk.
Dit kan ik dan niet rijmen met de misdadiger naast Jezus aan het kruis waarvan Jezus belooft dat deze heden bij Hem in het Paradijs zal zijn.

Maar dan zullen er dus 3 verschillende opstandingen uit de dood zijn, op verschillende momenten.
-1. Opstanding dode in Christus tijdens de opname in de Lucht, zonder oordeel.
-2. Opstanding van heel Israël bij terugkomst van Jezus als de langverwachte Messias, zonder oordeel. (Ezechiel 37)
-3. Opstanding van niet Joden en Christenen om geoordeeld te worden naar hun werken. (Openbaring 20)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
robert75

Bericht door robert75 »

Ik begrijp niet geheel precies wat je bedoelt, Dit heeft inderdaad met de opname te maken, maar er staat toch nergens in de Bijbel dat er twee opnames zijn. Er zijn wel twee opstanden, Maar er is maar een opname, en die opname is niet geheim. Want sinds wanneer doet God iets in het geheim? Ik dacht altijd dat God juist zijn geheimenissen aan ons heeft geopenbaard.

Paulus benadrukt dat de doden in Christus het eerst zullen opstaan, Waarmee hij impliceert dat er dus ook doden zijn die niet in Christus zijn. Die doden blijven dood totdat de duizend jaren voorbij zijn zoals Openbaringen 20 ons verteld. En daarna krijg je een tweede opstand van de doden, Gevolgd door Gog en Magog.

4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.
5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.

En wat betreft de uitspraak van Jezus tegen de misdadiger aan het kruis, Ik weet wat je bedoelt, Maar Christus kan nooit gezegd hebben dat hij heden met hem in het paradijs zou zijn, Want Christus werd niet direct opgenomen na zijn dood, Zo is Christus bv drie dagen dood geweest.
Alleen Christus verteld het heden aan hem, U zult met mij in het paradijs zijn. Waarmee hij niet bedoelt dat hij heden met hem in het paradijs zou zijn, Maar hij verteld het hem nu. Oftewel vandaag. Je zult met mij in het paradijs zijn, Maar niet wanneer dat zou zijn.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:Ik begrijp niet geheel precies wat je bedoelt, Dit heeft inderdaad met de opname te maken, maar er staat toch nergens in de Bijbel dat er twee opnames zijn. Er zijn wel twee opstanden, Maar er is maar een opname, en die opname is niet geheim. Want sinds wanneer doet God iets in het geheim? Ik dacht altijd dat God juist zijn geheimenissen aan ons heeft geopenbaard.
Inderdaad 1 opname en niet in het geheim.
Misschien bedoelt Wilsophie het plots wegnemen van christenen in Lucas 17:34-37 en Matteus 24:40-42.
Waar plaats je d opstanding van Israël dan welke staat beschreven in Ezechiel 37? Bij die van de Opname? Komt Jezus christenen ophalen en erna door naar Israël om Ezechiel 37 te vervullen?
Paulus benadrukt dat de doden in Christus het eerst zullen opstaan, Waarmee hij impliceert dat er dus ook doden zijn die niet in Christus zijn. Die doden blijven dood totdat de duizend jaren voorbij zijn zoals Openbaringen 20 ons verteld. En daarna krijg je een tweede opstand van de doden, Gevolgd door Gog en Magog.
Of plaats je de opstanding van Israël in Ezechiel 37 tegelijk hier in Openbaring 20?
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten, en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die het beest en zijn beeld niet hadden aangebeden, die het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand. En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.
5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.
Maar dit zijn toch de mensen die onthoofd zijn (denk even een islam) om het getuigenis van Jezus (Christenen) en Woord van God (Joden) in de eindtijd? Zij die werkelijk geweigerd hebben het beest te aanbidden en daarvoor de prijs van onthoofding hebben moeten betalen? Dit gaat volgens mij dus niet over niet christenen en niet Joden.
En wat betreft de uitspraak van Jezus tegen de misdadiger aan het kruis, Ik weet wat je bedoelt, Maar Christus kan nooit gezegd hebben dat hij heden met hem in het paradijs zou zijn, Want Christus werd niet direct opgenomen na zijn dood, Zo is Christus bv drie dagen dood geweest.
Alleen Christus verteld het heden aan hem, U zult met mij in het paradijs zijn. Waarmee hij niet bedoelt dat hij heden met hem in het paradijs zou zijn, Maar hij verteld het hem nu. Oftewel vandaag. Je zult met mij in het paradijs zijn, Maar niet wanneer dat zou zijn.
Sorry maar dat is niet wat er staat Robert, er staat toch echt
43 En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.
De vraag is natuurlijk al OF Jezus Geest 3 dagen in het graf bleef OF dat Jezus Geest 3 dagen verbleef naast God alvorens Hij weer opstond. De bijbel laat zich daarover niet uit.
Als Jezus 3 dagen naast God bleef in het Paradijs dan kan de misdadiger gewoon die dag met Jezus in de hemel zijn gekomen als eerste ziel door Jezus het eeuwige leven ontvangen.

Tel daarbij de vele waarschuwingen om geen contact te zoeken en doden te bezweren en te raadplegen, die niet voor niets zijn gegeven.
De theorie dat satan zich als dode geest kan manifesteren is voor mij een flinterdun excuus.
Laatst gewijzigd door ericjan op 16 feb 2014, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

robert75 schreef:Maar natuurlijk niet Wilsophie, Er is geen geheime opname.
Zoals Christus ons duidelijk uitlegt bij de gelijkenis van de tarwe en het onkruid. Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.

Laat ze allebei opgroeien tot de oogsttijd. En deze vergelijking doet Christus helemaal uitleggen, De oogstijd is de voleinding van de wereld, Dus beide blijven tot de voleinding van de wereld.

Nee natuurlijk is er geen geheime opname. Ik probeer het uit te leggen, Paulus is de apostel van het openbaren van de geheimenis of de verborgenheid of het woord musterion dus mysterie, iets wat tot dan was verborgen en speciaal Paulus openbaarde dat en daaronder valt de opname van de Gemeente in de Thess. brief, je leest het wel in het OT in Jesaja o.a. maar dusdanig verborgen dat je dat pas ziet en begrijpt in het licht van wat Paulus openbaarde onder het nieuwe verbond. Wij zijn ook geen maaiers maar zaaiers. Het is ook nog geen oogsttijd.
Dus dat ben ik met je eens.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

robert75 schreef:Dat doe ik toch? Dit was toch jouw stelling?

Dan zou het te laat zijn want Christus komt veel eerder de gelovigen ophalen dus dat zou niet kloppen.
Jezus ging op de dag van Zijn opstanding nog voor men Hem mocht aanraken om aanstellingen te ontvangen van de Vader en deze woningen te bereiden.

Daar geef ik antwoord op met Bijbelverzen. Vervolgens beweer jij dat dat wat anders is, Nu kan ik vragen onderbouw dan je stelling.
Sorry verkeerd begrepen. Mijn excuus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De Here Jezus ging naar het dodenrijk en zeker naar de schoot van Abraham waar de gelovigen van onder het oude verbond wachtten en aangezien de moordenaar stierf onder het oude verbond wacht hij net als alle gelovigen van onder het oude verbond op de Jongste Dag en verschijnen dan voor de Grote Witte Troon en aangezien God een God van de levenden is denk ik dat men het daar heel prettig heeft.
Deze staat wordt gescheiden door een kloof naar beneden, waar het typerend is dat de schoot van Abraham water heeft en de plek van de rijke man en alle ongeloviigen van alle tijden hebben het veel minder leuk, maar moeten ook wachten op de Jongste Dag.
De enige uitzondering is de Gemeente want die verschijnt veel eerder voor de Rechterstoel van Christus waar geen oordeel is maar besproken wordt wie loon ontvangt en kroon en deze kronen zullen wij aan Zijn voeten weer neerleggen want het was immers Zijn verdienste.
Wij zullen overkleed worden met witte klederen en aan de hand van onze wandel nu niet naakt bevonden worden......of wel...
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

43 En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.
De vraag is natuurlijk al OF Jezus Geest 3 dagen in het graf bleef OF dat Jezus Geest 3 dagen verbleef naast God alvorens Hij weer opstond. De bijbel laat zich daarover niet uit.
Als Jezus 3 dagen naast God bleef in het Paradijs dan kan de misdadiger gewoon die dag met Jezus in de hemel zijn gekomen als eerste ziel door Jezus het eeuwige leven ontvangen.
Vreemd genoeg misschien noemen wij de hemel het paradijs Gods en ik denk dat de Bijbel dat ook bedoelt.
Echter ...het paradijs wordt zo ook genoemd als het gaat om de "goede" kant van het dodenrijk, de hades, de Bijbel noemt het "de schoot van Abraham" gebleken is dat de Heer daar gepredikt heeft aan gelovigen van onder het oude verbond. Geen evangelie, het waren gelovigen maar wat HIj gepredikt heeft zegt de Bijbel niet.

Hij ging wel naar de Hemel op de dag van Zijn opstanding om aangesteld te worden tot Zoon en ERfgenaam en tot Heere en tot Christus en ging de hemelen door met het bloed van het NIeuwe Testament, dat is dus ander leven want bloed is leven dan het bloed van het oude verbond dat stroomde weg en vlees en bloed kunnen immers de hemel niet binnengaan. Wat er precies gebeurd is op die dag weten we niet. Er is een periode tussen de vroege ochtend, het contact met de Emmaus gangers en de avond in de opperzaal.
We weten dat niet.

Ik beschouw de hemel als het Paradijs, maar hecht nog meer waarde aan het Paradijs als de Schoot van Abraham in het dodenrijk.
En ik denk van boven naar beneden. Dus hoe dieper men komt hoe heter het wordt. Ook binnen mijn kader van denken over het wereldbeeld en de plaats van het dodenrijk en dat is uitdrukkelijk niet de poel des vuurs, de hel of hoe men het ook noemt, want dat is "buiten" de schil.
robert75

Bericht door robert75 »

Misschien bedoelt Wilsophie het plots wegnemen van christenen in Lucas 17:34-37 en Matteus 24:40-42.
Waar plaats je d opstanding van Israël dan welke staat beschreven in Ezechiel 37? Bij die van de Opname? Komt Jezus christenen ophalen en erna door naar Israël om Ezechiel 37 te vervullen?
Dat ligt er maar net aan wat je dus verstaat onder Israel, Israel is Gods volk, En dat moet je niet verwarren met de staat Israel. Christus was de vervulling van Israel. Christus paste de profetieën toe op zichzelf, En niet op het koninkrijk, Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. En het Koninkrijk komt niet op waarneembare wijze, zei Christus. Zoals Christus is zijn eentje de zelfde ervaring heeft meegemaakt als de vroegere Israëlieten die uit Egypte waren geroepen. Christus was ook uit Egypte geroepen door God, Precies zoals het letterlijke Israel. Die gebeurtenis was een schaduw op de Messias die komen zou.

Luk 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.

Luk 17:20 En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze.

Dus we hoeven niet te kijken naar een letterlijke staat, Want zijn koninkrijk komt niet op waarneembare wijze.

En Lucas en Mattheus die hebben betrekking op de dag dat Christus terug komt, en Christus verwijst in die passages naar de dagen van Noach. Dus een plotselinge wegneming lees ik daar niet in. Zo zou het zijn als de Zoon des Mensen terugkeert, Waar er twee zijn wordt er een opgenomen en een achtergelaten. Dus als je achtergelaten wordt heb je dus een probleem..

Mat 24:37 Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
38 Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging,
39 en het niet merkten, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.

Die vloed kwam misschien wel plotseling voor die mensen, Maar dat kwam door ongeloof. Toen het water kwam was het te laat. Zo zou het dus ook zijn als de Zoon des Mensen terugkeert. Christus heeft ons duidelijk vermeld dat we waakzaam moeten zijn. Want niemand weet de dag of het uur, Dus het kan morgen zijn, Maar misschien duurt het nog jaren. Niemand die het weet. En als mens moet je dus voorbereid zijn op die dag, Want anders kan je dus ook de boot missen.
Ja dat klopt dat staat er inderdaad. Nu is het de vraag kan dat kloppen, Of is dat in strijd met de rest van de Bijbel. Ik zeg dat het in strijd is met de Bijbel, Omdat Christus niet is opgevaren na zijn dood. Sterker nog hij bevestigd dat bij Maria Magdalena, Waar Christus zegt: Houdt mij niet vast want ik ben nog niet opgevaren naar mijn Vader. Joh 20:17

Dus toen Christus uit de dood was opgestaan was hij nog niet opgevaren naar de Vader. Wel is er een verschil tussen deze gebeurtenis, En de verschijning aan de elf apostelen waar ze hem wel mochten aanraken. (Luk 24:39) Sommige mensen beweren dat Christus tussen die twee gebeurtenissen in opgevaren is na de Vader, En daarna terug gekomen waarna hij nog 40 dagen op aarde is geweest.

Dus wat Wilsophie zegt dat zou best kunnen, Alleen daar is de Bijbel dus niet duidelijk in. We weten dus niet wat er is gebeurd tussen de morgen en de avond van zijn opstand.
Hij ging wel naar de Hemel op de dag van Zijn opstanding om aangesteld te worden tot Zoon en ERfgenaam en tot Heere en tot Christus en ging de hemelen door met het bloed van het NIeuwe Testament, dat is dus ander leven want bloed is leven dan het bloed van het oude verbond dat stroomde weg en vlees en bloed kunnen immers de hemel niet binnengaan. Wat er precies gebeurd is op die dag weten we niet. Er is een periode tussen de vroege ochtend, het contact met de Emmaus gangers en de avond in de opperzaal.
We weten dat niet.
Ik persoonlijk denk dan ook dat het een vertaalfout is, Want Christus is niet opgevaren gelijk na zijn dood. En dat misverstand komt door de plaatsing van de komma. Er staat nu: Voorwaar ik zeg u, heden zult met mij in het paradijs zijn.

Maar als je de komma verplaatst kan er ook staan. Voorwaar ik zeg u heden, U zult met mij in het paradijs zijn.

Dus door het verplaatsen van een komma krijg je een hele andere context en betekenis. En je moet niet vergeten dat die komma's en leestekens er pas later bij zijn gekomen. Die stonden er vroeger niet in. Integendeel zelfs. Er stonden geen eens spaties in. Het was een grote blok tekst, Zonder leestekens of iets dergelijks.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef:
----En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.-----
------------------------------------------------------------

Ja dat klopt dat staat er inderdaad. Nu is het de vraag kan dat kloppen, Of is dat in strijd met de rest van de Bijbel. Ik zeg dat het in strijd is met de Bijbel, Omdat Christus niet is opgevaren na zijn dood. Sterker nog hij bevestigd dat bij Maria Magdalena, Waar Christus zegt: Houdt mij niet vast want ik ben nog niet opgevaren naar mijn Vader. Joh 20:17

Dus toen Christus uit de dood was opgestaan was hij nog niet opgevaren naar de Vader. Wel is er een verschil tussen deze gebeurtenis, En de verschijning aan de elf apostelen waar ze hem wel mochten aanraken. (Luk 24:39) Sommige mensen beweren dat Christus tussen die twee gebeurtenissen in opgevaren is na de Vader, En daarna terug gekomen waarna hij nog 40 dagen op aarde is geweest.

Dus wat Wilsophie zegt dat zou best kunnen, Alleen daar is de Bijbel dus niet duidelijk in. We weten dus niet wat er is gebeurd tussen de morgen en de avond van zijn opstand.
Als iemand stierf, ging zijn of haar ziel naar de sheol, het dodenrijk. De bijbel zegt dan dat iemand tot zijn "vaderen" werd vergaderd.

In het Nieuwe Testament lezen we het woord hades in plaats van het Hebreeuwse sheol. Maar het gaat om dezelfde plaats. In de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus (Lukas 16) spreekt de Here Jezus over deze plaats waar de overledenen verblijven. Er zijn daar twee gebieden die door een kloof van elkaar zijn gescheiden. Het is de plaats waar de krijgsgevangenen wachten op bevrijding van de Overwinnende Vorst.
Lazarus was in die gelijkenis in de hades. Daar kwam ook de moordenaar aan het kruis. Het gedeelte waarin degenen waren die in Abrahams schoot zaten moet dan het paradijs zijn. Daar ging Jezus heen na zijn sterven: 1 Petrus 3:19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,

Dat paradijs is als buit met Jezus hemelvaart naar de hemel gegaan.
Efeze 4:8-10: ‘Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewest: Hij, Die nedergedaald is, Hij is het ook, Die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen’.

Dit werd al geprofeteerd in Psalm 68: 19 U bent opgevaren naar omhoog, U hebt gevangenen weggevoerd, U hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen, ja, ook aan opstandigen: om bij U te wonen, HEERE God!
De gaven waarvan in die psalm sprake is slaan op de uitstorting van de Heilige Geest, tien dagen na de Hemelvaart.

Sinds de hemelvaart gaan gelovigen naar de hemel.
Paulus verlangde ernaar dat hij bij de Here zou zijn. ‘Wij zijn vol goede moed en wij begeren te meer ons verblijf in het lichaam te verlaten en bij de Here onze intrek te nemen’ (2 Korinthe 5:8). En in Filippenzen 1:23 zegt hij het zo: ‘heen te gaan en met Christus te zijn, is mij verreweg het beste.’
Uiteindelijk wordt het dodenrijk - de hades - in het vuur geworpen: Openbaring 20:14 en 15: En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ach dat geschuif met komma's heeft al voor zoveel narigheid gezorgd. Kom je nu aan met een uitleg van de Jeh. Getuigen? Enfin het gaat niet over de Drie-eenheid en ook niet over het Paradijs. De moordenaar is behouden op grond van geloof en kwam net als alle OT gelovigen in het Paradijs en voor mij is dat in dit geval de schoot van Abraham. Bij een andere gelegenheid wordt gesproken over het Paradijs Gods maar dat is dan ook een andere plaats.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

HELEMAAL eens Adinomis. Goed uitgelegd. Ik geloof nog dat er gelovigen waren die tot de Gemeente behoorden en die Christus meenam naar de hemel.
Want wij worden in de Bijbel als enigen met en door Paulus 'gevangenen van Christus genoemd".
Maar de tekst blijft lastig.

Bij de opstanding kreeg de Heer de Heilige Geest want de nefesh had hij al gegeven toch aan de Vader. In Uw handen geeft ik mijn geest( nefesh) dus bleef er niets in het graf achter ook geen Geest, de Heer had alleen nog maar de Heilige Geest want Hij was geen mens meer toch?
Hij was uitermate verhoogd dus werd Hij weer Wie Hij ooit was.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:HELEMAAL eens Adinomis. Goed uitgelegd. Ik geloof nog dat er gelovigen waren die tot de Gemeente behoorden en die Christus meenam naar de hemel.
Want wij worden in de Bijbel als enigen met en door Paulus 'gevangenen van Christus genoemd".
Maar de tekst blijft lastig.
Dit begrijp ik niet helemaal. Paulus noemt zichzelf toch gevangene van Christus? Ef. 3:1 en 4:1, 2 Tim.1:8, Filemon 1:9. Hij was door God a.h.w. gevangen om apostel der heidenen te worden.
Ik denk dat degenen die met Christus Hemelvaart mee gingen Hem dus ook hebben geaccepteerd als hun Verlosser. Dan behoren ze toch ook tot de gemeente van Christus, oftewel de "Edele Olijf".
Ze zaten "in de schoot van Abraham". Als wij gelovigen Christus hebben aanvaard zijn wij nageslacht van Abraham. Het verbond met Abraham is de wortel van de Edele Olijf. Wij zijn door Christus daarop geënt.
Bij de opstanding kreeg de Heer de Heilige Geest want de nefesh had hij al gegeven toch aan de Vader. In Uw handen geeft ik mijn geest( nefesh) dus bleef er niets in het graf achter ook geen Geest, de Heer had alleen nog maar de Heilige Geest want Hij was geen mens meer toch?
Hij was uitermate verhoogd dus werd Hij weer Wie Hij ooit was.
Hij was zeker uitermate verhoogd. De Naam boven alle Naam. Alleen dat Jezus geen mens meer was..... Hij had een verheerlijkt lichaam.
Lukas 24 beschrijft het zo:
39 Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
40 En terwijl Hij dit zei, liet Hij hun de handen en de voeten zien.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zei Hij tegen hen: Hebt u hier iets te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebakken vis en van een honingraat.
43 En Hij nam het aan en at het voor hun ogen op.

Wij zullen aan Hem gelijk zijn! (1 Joh.3:2)
Fil.3:20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten, 21 die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.

In Daniël 7:13 wordt Hij beschreven als de Mensenzoon die met de wolken komt. Datzelfde beeld komen we in Openbaring 14:14 tegen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
robert75

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:Ach dat geschuif met komma's heeft al voor zoveel narigheid gezorgd. Kom je nu aan met een uitleg van de Jeh. Getuigen? Enfin het gaat niet over de Drie-eenheid en ook niet over het Paradijs. De moordenaar is behouden op grond van geloof en kwam net als alle OT gelovigen in het Paradijs en voor mij is dat in dit geval de schoot van Abraham. Bij een andere gelegenheid wordt gesproken over het Paradijs Gods maar dat is dan ook een andere plaats.
Nou ten eerste ben ik geen JG, Maar het lijkt me nogal belangrijk wat Jezus nu precies wel of niet gezegd zou hebben aan de misdadiger aan het kruis. Als Christus zou hebben gezegd heden zul je met mij in het Koninkrijk zijn, Dan is de Bijbel dus in strijd met zichzelf, Omdat Christus duidelijk tegen Maria verklaard: Ik ben nog niet opgevaren naar mijn Vader. Dus na zijn dood is Christus niet opgevaren geweest naar de Vader, Dus kan hij dat ook nooit gezegd hebben, Op zijn vroegst is Christus pas opgevaren na de opstand en niet na de dood. Dus hij kan nooit gezegd hebben: Heden zul je met mij in koninkrijk zijn, Want Christus was die dag niet in het koninkrijk.

En dan wordt wederom de gelijkenis van Lazarus en de rijke man erbij gehaald, Maar die gelijkenis gaat niet over hemel en hel , Maar over verlossing en veroordeling. Om daar hemel en hel in te zien gaat ten koste van de spirituele boodschap die Christus de Schriftgeleerden uit probeerde te leggen. Christus liet in een gelijkenis zien wat ze dachten, En wat de waarheid was. Maar de Schriftgeleerden verworpen die waarheid voor hun eigen gemaakte gedachtes betreft verlossing. Want ze dachten dat ze al verlost waren door het gegeven ze Joods waren. En dat toenmalige beeld draaide Jezus op zijn kop. Dat is de gelijkenis uit zijn context rukken.

Net zoals 1 Petrus 3:19 Want die heeft niets te maken met het evangelie prediken tegen de doden. Want wat lezen we nu

18 Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20 namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.

Dus waar verwijst Paulus naar, Naar de dagen van Noach.. Deze tekst bedoelt niet te zeggen, dat Christus na zijn sterven aan de bedoelde gestorven mensen het evangelie heeft gepredikt. De zin is, dat Hij niet in een lichaam als wij nog steeds hebben, is opgestaan, maar met een geestelijk lichaam. Wij zullen dat te zijner tijd ook ontvangen. Welnu, door Noach predikte Christus indertijd aan de ongehoorzamen, die verdronken zijn. Die prediking vond niet na hun dood, maar voor hun sterven plaats. Christus predikte hun "in de Geest", want Hij kwam niet lichamelijk als een mens tot hen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef: En dan wordt wederom de gelijkenis van Lazarus en de rijke man erbij gehaald, Maar die gelijkenis gaat niet over hemel en hel , Maar over verlossing en veroordeling. Om daar hemel en hel in te zien gaat ten koste van de spirituele boodschap die Christus de Schriftgeleerden uit probeerde te leggen. Christus liet in een gelijkenis zien wat ze dachten, En wat de waarheid was. Maar de Schriftgeleerden verworpen die waarheid voor hun eigen gemaakte gedachtes betreft verlossing. Want ze dachten dat ze al verlost waren door het gegeven ze Joods waren. En dat toenmalige beeld draaide Jezus op zijn kop. Dat is de gelijkenis uit zijn context rukken.
Je hebt gelijk als je zegt dat de reden om deze gelijkenis te vertellen een andere was. Maar waarom zou Jezus dan gebruik maken van beelden die niet aan de werkelijkheid ontleend zijn? Alles wat God zegt, alles wat in de bijbel staat, alles wat Jezus zegt is waarheid en heeft vaak diepere lagen.
Net zoals 1 Petrus 3:19 Want die heeft niets te maken met het evangelie prediken tegen de doden. Want wat lezen we nu

18 Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest,
19 door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft,
20 namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen.

Dus waar verwijst Paulus naar, Naar de dagen van Noach.. Deze tekst bedoelt niet te zeggen, dat Christus na zijn sterven aan de bedoelde gestorven mensen het evangelie heeft gepredikt. De zin is, dat Hij niet in een lichaam als wij nog steeds hebben, is opgestaan, maar met een geestelijk lichaam. Wij zullen dat te zijner tijd ook ontvangen. Welnu, door Noach predikte Christus indertijd aan de ongehoorzamen, die verdronken zijn. Die prediking vond niet na hun dood, maar voor hun sterven plaats. Christus predikte hun "in de Geest", want Hij kwam niet lichamelijk als een mens tot hen.
Over deze tekst zijn de meningen verdeeld. Het is moeilijk te begrijpen. Maar wel komt hier duidelijk naar voren dat Jezus in het dodenrijk is geweest (dat is niet de hel, de poel van vuur) en heeft gepredikt. Bovendien zegt de schrift dat hij gevangenen heeft weggevoerd. Psalm 68:19 Ef.4:8-10.

De gelijkenis van Lazarus geeft toch belangrijke informatie over deze zaak. De "hades" (sheol) bestond uit twee compartimenten: "de schoot van Abraham" (de krijgsgevangenen). Dit was dan het paradijs wat Jezus aan de moordenaar beloofde. Iedere gestorvene ging naar het dodenrijk. Degenen die God afwezen gingen in voorarrest in afwachting van het oordeel. Degenen die geloofden, dus ook Jezus gingen naar de schoot van Abraham. Maar.... zegt Hand.2:24 de dood kon zijn macht over hem niet behouden. Satan had een grote fout gemaakt door de zondeloze Jezus te doden. Daarom kon hij gelovigen die gezondigd hadden vasthouden. Maar de lijst van overtredingen van de geboden was met Jezus aan het kruis genageld. Deze gevangenneming was niet wettig. Alleen al van de aanwezigheid van Jezus ging een sprake uit. Er gebeurde daar wat! Uit de gelijkenis blijkt ook dat er over de kloof heen met elkaar gecommuniceerd kon worden.

Hand.2:31 herhaalt de profetie van David: heeft hij in de toekomst gezien en gesproken van de opstanding van de Christus, dat Hij niet aan het dodenrijk is overgelaten, noch zijn vlees ontbinding heeft gezien. In het Grieks wordt hier voor "dodenrijk" het woord "hades" gebruikt.

Bijzonder ook is dat toen Jezus het dodenrijk indaalde er vele mannen en vrouwen, de gestorven waren, weer levend werden. (Math.27:52 en 53). Jezus had de sleutels van het dodenrijk. Hij gaf Petrus de sleutels van het koninkrijk en zei dat de poorten van de hel het koninkrijk niet zouden overweldigen. Openb.1:18 Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.
ericjan

Bericht door ericjan »

robert75 schreef:
Dat ligt er maar net aan wat je dus verstaat onder Israel, Israel is Gods volk, En dat moet je niet verwarren met de staat Israel. Christus was de vervulling van Israel. Christus paste de profetieën toe op zichzelf, En niet op het koninkrijk, Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. En het Koninkrijk komt niet op waarneembare wijze, zei Christus. Zoals Christus is zijn eentje de zelfde ervaring heeft meegemaakt als de vroegere Israëlieten die uit Egypte waren geroepen. Christus was ook uit Egypte geroepen door God, Precies zoals het letterlijke Israel. Die gebeurtenis was een schaduw op de Messias die komen zou.

Luk 24:44 En Hij zei tegen hen: Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
Hier zegt Jezus niet alle profetieën, maar alle profetieën die over Mij geschreven staan moesten vervuld worden.
Helaas maken veel kerken dezelfde fout door te denken dat Jezus alle profetieën OOK die over Israël al heeft vervuld. Maar die van Israël zijn nog niet uitgekomen, ze zijn juist volop gaande nu.
En Jezus zegt immers Zelf, elke Yota zal zijn uitgekomen voordat de wereld (zoals we die nu kennen) vergaat (bij Zijn wederkomst als de langverwachte messias van de Joden).
Luk 17:20 En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze.
Dus we hoeven niet te kijken naar een letterlijke staat, Want zijn koninkrijk komt niet op waarneembare wijze.
Inderdaad, Zijn Koninkrijk de hemel kunnen we immers tot op de dag van vandaag niet waarnemen.

En Lucas en Mattheus die hebben betrekking op de dag dat Christus terug komt, en Christus verwijst in die passages naar de dagen van Noach. Dus een plotselinge wegneming lees ik daar niet in. Zo zou het zijn als de Zoon des Mensen terugkeert, Waar er twee zijn wordt er een opgenomen en een achtergelaten. Dus als je achtergelaten wordt heb je dus een probleem..
Hoezo lees je hier geen plotselinge opname Robert? Twee werken in het veld of liggen in bed en is zal worden opgenomen waar de ander alleen achterblijft.
Lucas 17:34-37
34 Ik zeg u: In dien nacht zullen twee op een bed zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
35 Twee vrouwen zullen te zamen malen; de ene zal aangenomen, en de andere zal verlaten worden.
36 Twee zullen op den akker zijn; de een zal aangenomen, en de ander zal verlaten worden.
37 En zij antwoordden en zeiden tot Hem: Waar, Heere? En Hij zeide tot hen: Waar het lichaam is, aldaar zullen de arenden vergaderd worden.

Matteus 24:40-42 Opname wedergeboren christenen
40 Dan zullen er twee op de akker zijn; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden.
41 Er zullen twee vrouwen malen met de molen; de één zal aangenomen en de ander zal achtergelaten worden.
42 Wees dan waakzaam, want u weet niet op welk moment uw Heere komen zal.

Mat 24:37 Zoals de dagen van Noach waren, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
38 Want zoals ze bezig waren in de dagen voor de zondvloed met eten, drinken, trouwen en ten huwelijk geven, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging,
39 en het niet merkten, totdat de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
Dit bevestigd toch alleen maar het plotselinge moment van de Opname Robert?
Die vloed kwam misschien wel plotseling voor die mensen, Maar dat kwam door ongeloof. Toen het water kwam was het te laat. Zo zou het dus ook zijn als de Zoon des Mensen terugkeert. Christus heeft ons duidelijk vermeld dat we waakzaam moeten zijn. Want niemand weet de dag of het uur, Dus het kan morgen zijn, Maar misschien duurt het nog jaren. Niemand die het weet. En als mens moet je dus voorbereid zijn op die dag, Want anders kan je dus ook de boot missen.
In Lukas 21 vragen de discipelen om een teken van herkenning en daar maant Jezus ons om te letten op te tekenen van de tijd. Deze doorlezend zul je concluderen dat alle tekenen over Israël gaan. Israël is hier de kleine wijzer die aangeeft hoe laat het is. De tekenen verwijzen naar de verwoesting van Jeruzalem en de grote verdrukking door de wereld.
30 Zodra ze uitlopen en u dat ziet, weet u uit uzelf dat de zomer al nabij is.
31 Zo ook u, wanneer u deze dingen zult zien geschieden, weet dan dat het Koninkrijk van God nabij is.
32 Voorwaar, Ik zeg u dat dit geslacht zeker niet voorbij zal gaan, totdat alles geschied is.
33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen beslist niet voorbijgaan.

Op het moment dat Jezus dit zei was Hij ook nog niet opgevaren naar de Vader toch? Dat zou pas geschieden na zijn sterven aan het kruis, dus deze vers kan je zo niet gebruiken.
En daarmee is het dus niet tegen de bijbel in maar meer tegen de wijze hoe je de bijbel leest in. ;)

Ik persoonlijk denk dan ook dat het een vertaalfout is, Want Christus is niet opgevaren gelijk na zijn dood. En dat misverstand komt door de plaatsing van de komma. Er staat nu: Voorwaar ik zeg u, heden zult met mij in het paradijs zijn.
Maar als je de komma verplaatst kan er ook staan. Voorwaar ik zeg u heden, U zult met mij in het paradijs zijn.
Dus door het verplaatsen van een komma krijg je een hele andere context en betekenis. En je moet niet vergeten dat die komma's en leestekens er pas later bij zijn gekomen. Die stonden er vroeger niet in. Integendeel zelfs. Er stonden geen eens spaties in. Het was een grote blok tekst, Zonder leestekens of iets dergelijks.
Wanneer we we komma weglaten staat er Voorwaar ik zeg u heden U zult met mij in het paradijs zijn. waaruit duidelijk blijkt voor mij dat de misdadiger heden in het paradijs zal zijn bij Jezus.
De zin Voorwaar ik zeg u heden, U zult met mij in het paradijs zijn. klinkt wel erg verwrongen vind je niet? Zover ik weet zegt Jezus ook nergens anders Voorwaar voorwaar ik zeg u heden".
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef: Over deze tekst zijn de meningen verdeeld. Het is moeilijk te begrijpen. Maar wel komt hier duidelijk naar voren dat Jezus in het dodenrijk is geweest (dat is niet de hel, de poel van vuur) en heeft gepredikt. Bovendien zegt de schrift dat hij gevangenen heeft weggevoerd. Psalm 68:19 Ef.4:8-10.

De gelijkenis van Lazarus geeft toch belangrijke informatie over deze zaak. De "hades" (sheol) bestond uit twee compartimenten: "de schoot van Abraham" (de krijgsgevangenen). Dit was dan het paradijs wat Jezus aan de moordenaar beloofde. Iedere gestorvene ging naar het dodenrijk. Degenen die God afwezen gingen in voorarrest in afwachting van het oordeel. Degenen die geloofden, dus ook Jezus gingen naar de schoot van Abraham. Maar.... zegt Hand.2:24 de dood kon zijn macht over hem niet behouden. Satan had een grote fout gemaakt door de zondeloze Jezus te doden. Daarom kon hij gelovigen die gezondigd hadden vasthouden. Maar de lijst van overtredingen van de geboden was met Jezus aan het kruis genageld. Deze gevangenneming was niet wettig. Alleen al van de aanwezigheid van Jezus ging een sprake uit. Er gebeurde daar wat! Uit de gelijkenis blijkt ook dat er over de kloof heen met elkaar gecommuniceerd kon worden.

Hand.2:31 herhaalt de profetie van David: heeft hij in de toekomst gezien en gesproken van de opstanding van de Christus, dat Hij niet aan het dodenrijk is overgelaten, noch zijn vlees ontbinding heeft gezien. In het Grieks wordt hier voor "dodenrijk" het woord "hades" gebruikt.

Bijzonder ook is dat toen Jezus het dodenrijk indaalde er vele mannen en vrouwen, de gestorven waren, weer levend werden. (Math.27:52 en 53). Jezus had de sleutels van het dodenrijk. Hij gaf Petrus de sleutels van het koninkrijk en zei dat de poorten van de hel het koninkrijk niet zouden overweldigen. Openb.1:18 Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.
Amen !
ericjan

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef: Net zoals 1 Petrus 3:19 Want die heeft niets te maken met het evangelie prediken tegen de doden. Want wat lezen we nu

---------------------
Over deze tekst zijn de meningen verdeeld. Het is moeilijk te begrijpen. Maar wel komt hier duidelijk naar voren dat Jezus in het dodenrijk is geweest (dat is niet de hel, de poel van vuur) en heeft gepredikt. Bovendien zegt de schrift dat hij gevangenen heeft weggevoerd. Psalm 68:19 Ef.4:8-10.

Nogmaals Amen ! :)
Dank voor deze prachtige uitleg

Zelf denk ik dat de Joden nog steeds naar de schoot van Abraham gaan in afwachting van de vervulling van Ezechiel 37 bij Jezus Zijn wederkomst als de langverwachte Messias van de Joden.
God zal de dode beenderen va heel Israël laten opstaan uit de dood en tot leven wekken, letterlijk. En hen de Geest van geloof en vergeving geven zoals de vele en vele profetieën in Ezechiel, Jesaja, Jeremia en Zacharia aangeven. Dan zullen degeen die in Christus zijn bij de Joden (Israël) worden gevoegd.

Ezechiel 39
25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam.
robert75

Bericht door robert75 »

@Adomis.

Alles wat Jezus zegt is berust op waarheid, Daar ben ik het natuurlijk mee eens. Maar een gelijkenis was bedoelt in beeldspraak. Christus sprak in beelden om iets uit te leggen, Als je dat dus letterlijk gaat opvatten ga je denk ik een probleem krijgen met de werkelijke betekenis van zo'n gelijkenis.
Je gaat toch ook niet de gelijkenis van het onkruid en het tarwe letterlijk nemen, Of de gelijkenis van de verloren zoon?..

En om heel eerlijk te zijn ,Het Grieks gebruikt inderdaad Hades, Maar het Hebreeuws gebruikte het woord Gehenna. En de Gehenna was een dal waar de karkassen van dieren werden verbrand..Dat was niet een letterlijk rijk van de doden.
robert75

Bericht door robert75 »

er is verschil in opvatting. De Gehenna was een letterlijke plaats op aarde, en niet een concept van een dodenrijk waar je als dode heen ging, En dat is het verschil. Zoals Christus dus zei,Als je dus Gehenna gebruikt. Het is beter om met een arm het koninkrijk van God binnen te gaan, als dat je hele lichaam in de Gehenna wordt geworpen.

In 2 Petrus bv staat dat de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.

En dat betekend dat het hier op aarde zal plaatsvinden, En niet in een rijk van de doden. Dus het einde van de wereld zou je ook kunnen opvatten als een hele grote gehenna, maar dan wel op aarde.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef:er is verschil in opvatting. De Gehenna was een letterlijke plaats op aarde, en niet een concept van een dodenrijk waar je als dode heen ging, En dat is het verschil. Zoals Christus dus zei,Als je dus Gehenna gebruikt. Het is beter om met een arm het koninkrijk van God binnen te gaan, als dat je hele lichaam in de Gehenna wordt geworpen.
Ik bedoelde niet het Gehenna. Ik heb dat woord ook niet gebruikt. Het dodenrijk wordt in het oude testament "sheol" שְׁאוֹלָ genoemd. Dat betekent hetzelfde als het nieuw testamentische Griekse woord: "hades" Άδης.
Het Gehenna was een aardse begraafplaats, vooral bekend om zijn kinderoffers aan de Moloch.
Gehenna = aldus Wikipedia:

Gehenna (Hebreeuws: גהנום, גהנם, Grieks γέεννα, Aramees גִהַנָא) is afgeleid van de naam van het smalle, rotsachtige Dal van Hinnom (Hebreeuws: Gej Hinnom, een afkorting van גיא בן הינום, Gej Ben-Hinnom, het dal van de zonen van Hinnom), ten zuiden van Jeruzalem en wordt ook wel in het Nederlands vertaald als hel.

Tijdens het koningschap van Salomo werd in de vallei Moloch vereerd met het brengen van kinderoffers.[1] Het betrof hier eerstgeboren kinderen die levend in het vuur werden geworpen. In de Bijbel werd dit een gruwel genoemd en werd gezegd dat God woedend werd op Salomo en hem vervloekte. De details werden echter niet opgeschreven, maar zijn bekend van de geschiedschrijving van de Ammonieten.

Om die reden werd het later de plaats waar vuilnis werd verbrand. Afval, vuil en lijken van dieren en verachte misdadigers werden geworpen in het vuur van gehenna, ofwel het Dal van Hinnom. Gewoonlijk werd al wat in dit dal werd geworpen door vuur vernietigd, volledig opgebrand. Het vuur werd dag en nacht brandend gehouden met behulp van fosfor en de geur was van verre te ruiken.
Robert75 schreef: In 2 Petrus bv staat dat de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
En dat betekend dat het hier op aarde zal plaatsvinden, En niet in een rijk van de doden. Dus het einde van de wereld zou je ook kunnen opvatten als een hele grote gehenna, maar dan wel op aarde.
Het oordeel vindt inderdaad op aarde plaats. Daaraan vooraf gebeurt er wat in Openbaring 20:13 staat:
De zee gaf haar doden terug, en de dood en het dodenrijk gaven hun doden terug, en zij werden geoordeeld, op grond van hun daden.
In het Grieks staat daar niet "Gehenna", maar "Hades". Dus het dodenrijk waar Jezus is geweest.
Sanne

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef:Maar Hij GAF toch de geest? "Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn geest".
Dat doe ik ook hoor als ik sterf. Dan geef ik de geest, ( ik blaas de laatste adem uit)
Wat gaf Hij dan volgens jou ...? Er staat dat Hij de nefesh gaf....
Ben je nu niet in de war met "pneuma" of Hebreeuws "Roeach"?
Sanne

Bericht door Sanne »

Piebe schreef:
Sanne schreef:
Piebe schreef: Bovendien was hij niet de eerste, want Lazarus werd eerder opgewekt, nota bene door Jezus zelf, zie Joh 12,1,
Het klopt dat Jezus niet de eerste was die een opstanding kreeg uit de dood. In het OT staan ook al enige verslagen vermeld over personen die werden opgewekt. Maar deze kregen allemaal een opstanding op aarde. Jezus was de eerste die was opgewekt met een geestelijk lichaam en naar de hemel ging.- Zie 1 Korinthiers 15:20-23 en 42-44.

Jezus heeft die heilige plaats ingewijd. Hij ging als eerste. A.h.w. door het gordijn en dat is een afbeelding van zijn vlees. zie Hebr.10:19,20. Het gordijn in de tempel scheurde trouwens ook letterlijk toen Jezus stierf.
Beetje jammer dat je maar 1 zinnetje citeert uit mijn reactie van vanochtend, want je deed een claim die ik grondig heb weerlegd. Ik hoop dat je er i.i.g. over nadenkt, maar ik vrees dat het ijdele hoop is.
Nee, geen ijdele hoop. Ik probeer altijd diep over de dingen na te denken. Die aanmoediging krijgt iedereen toch in 1 Timotheus 4:15. We hebben alleen een andere bril op. Ik geloof namelijk wel dat Jezus geschapen is. In Openbaring 3:14 noemt hij zichzelf: "het begin der schepping Gods"
En net zoals God in het midden was van de Israëlieten door de tabernakel - Zie ex.29:45, geloof ik dat God in Jezus tijd in hun midden was door Jezus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Sanne schreef:
Wilsophie schreef:Maar Hij GAF toch de geest? "Vader in Uwe handen beveel Ik Mijn geest".
Dat doe ik ook hoor als ik sterf. Dan geef ik de geest, ( ik blaas de laatste adem uit)

Nee er staat "nefesh" hij gaf de geest zoals elke mens de geest geeft, de Roeach staat voor de Heilige Geest dacht ik en dat ontving Hij pas bij Zijn opstanding. Anders moet ik het even opzoeken.
Sanne

Bericht door Sanne »

Wilsophie schreef:
Sanne schreef:

Nee er staat "nefesh" hij gaf de geest zoals elke mens de geest geeft, de Roeach staat voor de Heilige Geest dacht ik en dat ontving Hij pas bij Zijn opstanding. Anders moet ik het even opzoeken.
Ik heb ook even opgezocht wat de Griekse grondtekst is van Lukas 23:46 waar Jezus zegt: "Vader, aan uw handen vertrouw ik mijn geest toe". Er staat "Pneuma". Het Hebreeuwse equivalent is "Roeach".

http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... /luk23.pdf
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ok dat zal ik verder ook even opzoeken Sanne want wij geven niet de Heilige Geest als we sterven, want die blijft in eeuwigheid, maar ik geef ook de geest als ik mijn laatste adem dus pneuma uitblaas.