Mattheüs ook wel Levi genoemd, werd met Pascha 31 n.C. door Jezus uitgekozen. Hij was één van de 12.Balthasar schreef: 24 dec 2020, 16:52Dat is onmogelijk, want Matteüs heeft Marcus als bron gebruikt.Alpha schreef: 10 sep 2019, 12:08 Naar mijn mening is het boek Mattheüs oorspronkelijk in het Hebreeuws geschreven, 8 jaar na Jezus dood. Het is mij niet bekend waarop die conclusie op gebaseerd is, ik kan de motivatie niet vinden.
Begrijp ik het goed dat je zegt dat een objectieve beoordeling alleen kan zijn dat de Bijbel de waarheid is?Bijbel wetenschappers en Bijbelcritici hebben niet in het algemeen niet de intentie om een objectieve beoordeling over de Bijbel te geven.
Vaak is hun mening negatief en halen ze de Bijbelse waarheid onderuit.
Van Bijbelcritici is bekend dat Julius Wellhausen de gangmaker daarvan is.
Julius Wellhausen is slechts een van de vele bijbelwetenschappers uit de 19e/20e eeuw.
Johannes Markus kwam pas in beeld toen Jezus in Gethsemane werd gearresteerd, hij was vermoedelijk de vluchtende jonge man. Pas in het jaar 44 n.C. werd hij in de Bijbel vermeld.
Hand 12:25 Nadat Barnabas en Saulus hun taak hadden vervuld door hulp te bieden in Jeruzalem, gingen ze terug. Ze namen Johannes met zich mee, die ook Markus werd genoemd. NWV.
Mattheüs schreef zijn evangelie rond 41 n.C. Beschreven periode2 v.C - 33 n.C.
Markus schreef zijn evangelie tussen 60 - 65 n.C. Beschreven periode 29 - 33 n.C.
Wellhausen was een criticus, die de „bronnentheorie” bedacht.
Deze "hogere" bijbelkritiek is uitermate „speculatief en hypothetisch” en veroorzaakt alleen maar twijfel.
The Jewish Encyclopedia merkt twee zwakke punten in de Wellhausense theorie op: „De argumenten waarmee Wellhausen de hele groep contemporaine bijbelcritici bijna volledig heeft gefascineerd, zijn gebaseerd op twee veronderstellingen: ten eerste dat het ritueel omvangrijker wordt naarmate de religie zich ontwikkelt; ten tweede dat oudere bronnen zich noodzakelijkerwijs met de vroegere stadia van de rituele ontwikkeling bezighouden. De eerstgenoemde veronderstelling strookt niet met het bewijsmateriaal dat door primitieve culturen geleverd wordt, en de laatstgenoemde vindt geen ondersteuning in het bewijsmateriaal dat afkomstig is van rituele codes zoals die van India. Wellhausens zienswijzen berusten bijna uitsluitend op een letterlijke analyse en zullen aangevuld moeten worden met een onderzoek vanuit het gezichtspunt van de institutionele archeologie."
Hoe komt het dat de hogere kritiek, als ze toch zo zwak staat, thans onder intellectuelen zo populair is?
Omdat ze hun dingen vertelt die zij graag horen.
Gedetailleerde informatie kan je vinden op:
https://www.jw.org/nl/bibliotheek/boek ... an-mensen/