Petra schreef: ↑27 jan 2021, 02:11
Mart schreef: ↑27 jan 2021, 01:39
Natuurlijk. Er zijn wetenschappers die gewoon in een schepper geloven
Je zegt natuurlijk. Maar als ik DE Wetenschap verwoorders hier mag geloven is het helemaal niet zo gewoon en natuurlijk.
Daarom ben ik nou juist erg benieuwd naar wie deze wetenschappers zijn en hoe zij dat beredeneren.
Ze aanvaarden de Evolutie Theorie en geloven dat God deze heeft geleid. Dat kan prima -- twee gescheiden zaken die prima samen kunnen gaan: wetenschap en geloof.
Ik heb Wesley zien schrijven dat de Bijbelse Schepper sowieso niet samen kan gaan met de ET omdat het strijdig is met elkaar, maar toch maar toch kan het kennelijk wél en zit het hem waarschijnlijk weer in de manier van interpreteren.
Dus vraag ik me af hoe degenen die dat wel kunnen combineren dat dan met de Bijbel verantwoorden.
Veel christenen geloven in een metaforisch scheppingsverhaal en passen het aan de Evolutie Theorie aan: een jom (dag) is geen letterlijke dag, maar een zeer lange periode, etc.
Het judaisme doet iets vergelijkbaars. De RaMBaM (Maimonides) schreef reeds dat religie zich dient aan te passen aan de wetenschap, en geaccepteerde commentaren als die van de RaMBaN (Nachmanides), de RaDaK (Rabbi David Kimchi), Ibn Ezra en legio anderen, hebben prachtige en rijke metaforen opgeleverd. Zo kan religie bijna als kunst worden gezien. Ik kan wel genieten van de manieren waarop religie zich aanpast en omgaat met veranderende omstandigheden.
In Genesis vangt een dag vreemd genoeg aan met de avond en eindigt met de ochtend. Dat is een anomalie. Een andere anomalie is dat het woord jom (יום) letterlijk ''een dag'' betekent. Ook al wordt ''een dag'' op sommige plaatsen in de T'NaCH metaforisch gehanteerd om een andere tijdseenheid te duiden, is de letterlijke betekenis telkens ''een dag''. Dat zou betekenen dat de wereld volgens de Torah in 6 dagen zou zijn geschapen.
Nachmanides zegt echter dat de tekst in Genesis 1 voor iedere dag de woorden "wajehie erev" (ויהי־ערב) gebruikt, meteen gevolgd door ''wajehie boker'' (ויהי־בקר), wat vertaald wordt als ''en het was avond en het was ochtend: de eerste dag (de tweede dag, de derde dag, etc)''. Nachmanides merkt op dat de Hebreeuwse woordstam van het woord erev (ערב) ''chaos'' betekent en dat de betekenis ''avond'' daar van af is geleid, en dat de Hebreeuwse woordstam van het woord boker (בקר) ''orde'' betekent en dat de betekenis ''ochtend'' daar van af is geleid. Volgens Nachmanides staat er niet na iedere dag: ''en er was de avond en er was de ochtend: de [eerste] dag'', maar ''en er was chaos en er was orde: één dag''. En als je naar de tekst kijkt, zie je bij de aanduiding van de eerste dag inderdaad niet staan ''de eerste dag'' (want dat is in het Hebreeuws jom risjon), maar ''één dag'' (יום אחד). Pas daarna worden de andere dagen aangeduid met rangtelwoorden. Er wordt dus aangeduid wat hier specifiek onder ''jom'' (יום) moet worden verstaan, en dat is niet een dag, maar een eenheid van choas naar orde. De fysicus Gerald Schroeder hanteert in zijn uitleg deze lezing van Nachmanides.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.