Het verhaal over de zondvloed zou ik niet meteen aan kinderen voorlezen..Storm schreef: ↑28 jan 2021, 21:07@Michelangelo,Michelangelo schreef: ↑27 jan 2021, 23:11 Mogen we Jona niet letterlijk nemen? Voor de Schepper van het universum is dat een koud kunstje. Zelfs Jezus spreekt over het teken van Jona. En de zondvloed? Als God dat niet klaar speelt....
Natuurlijk mag je het letterlijk lezen, 30 jaar geleden was ik ook van slag toen een predikant vertelde dat het verhaal van Jona waarschijnlijk een midrasj was.
Nu vind ik het belangrijker wat het ons te zeggen heeft; letterlijk of niet .
Ik weet niet of je de link die @Nic plaatste van ~Tim zingt~ gekeken hebt. Satire, cabaret met een hele ernstige toon. Het verhaal van de zondvloed wordt aan kinderen voorgelezen. Hoe denk jij over dat verhaal?
Maar ik geloof dat er een wereldwijde vloed geweest is die alles onder water gezet heeft. Veel primitieve volken die elkaar nooit ontmoet hebben kennen soortgelijke verhalen.
Noach vond genade bij God. Zelfs Jezus haalt dit verhaal aan. De laatste dagen zullen zijn als de dagen van Noach.