Piebe Paulusma schreef: ↑29 jan 2021, 11:12
thom schreef: ↑29 jan 2021, 11:03
callista schreef: ↑29 jan 2021, 11:01
Nee, want je neemt het toch niet op.
Ik ga mijn tijd niet verspillen...
Ga zelf op onderzoek uit...begin bij het OT
Lees b.v. eens wat "midrasj" betekent ...het is hier vaak genoeg uitgelegd door @Mart
Waarom moet ik midrasj leren weten?
Ik heb dat al meerdere keren benoemd waarom dat steeds zo gaat en sindsdien ben ik het boze beest. En aangezien ik dat toch al ben:
C doet zich voor al atheïst, maar praat als een religieuze jodin. Alles wat christenen uit het NT halen betrekt zij op het OT (zo is ze ons alsnog schatplichtig dus) en zegt dat het toen al vervuld is, maar ze gelooft niet in profetieën. En ze heeft het niet zo op christenen die nogal stellig zijn, dat mogen alleen joden en atheïsten en moslims, boeddhisten etc etc.
De kwaliteit van iemands opvattingen is evenredig aan de vijandigheid van de opponenten. Daarom steek ik mijn energie niet in contra productiviteit maar juist in zaken die mij stichten. God heeft ons onze vijanden gegeven om ons scherp te houden, dus bij deze dank ik hen voor de aanwezigheid.
Wat ik eruit opmaak, is dat dit alles, de midrasj, afleidt van het werkelijk innerlijk onderzoek of het innerlijk weten; het geloof.
De Torah houdt aan het oude vast, de wet, en ont-dekt zo het Nieuwe niet, dat de wet omsluit.
Rom. 8sv
21 Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
22 Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.
23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
24 En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
25 Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
26 Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen;
30 Nademaal Hij een enig God is, Die de besnijdenis rechtvaardigen zal uit het geloof, en de voorhuid door het geloof.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.