Dus niet vrije wil in het algemeen, maar stukjes voorbeelden eruit, nu nav. gepredisponeerd zijn tgv. eerdere vorming.
Wat wel onbewust kan meewerken aan het resultaat en conclusie van een onderzoek, is je "wens" of "wil" een bepaalde conclusie te zien.Maria K schreef: ↑02 feb 2021, 15:51Je zult zien dat deze stelling niet op gaat, als je beseft dat het niet je wil is, die jou een bepaalde stelling als juist of onjuist doet zien, maar het resultaat van jouw wel of niet logisch denken en combineren.Makkiev schreef: ↑01 feb 2021, 14:40 Nee, zonder vrije wil kun je niet logisch redeneren, aangezien je niet kunt kiezen om bepaalde argumenten te beschouwen als waar en anderen als niet waar aangezien alleen je brein dit maar beschouwt als waar of niet waar, maar je geen reden hebt om aan te nemen dat jouw brein het juist heeft.
Nu wordt het gebruik van het woord "willen" mi. foutief gebruikt, als je bedoelt te zeggen, dat je iets gezien de argumenten als juist of niet juist moet "constateren".
Daarbij denk ik sterk aan het denk gedrag confirmation bias.
In mijn zoektocht in mij bekende goede artikelen en blogs kwam ik deze blog tegen van René Jansen.Een bevestigingsvooroordeel of confirmation bias is de neiging om aandacht en waarde te hechten aan informatie die de eigen ideeën, overtuigingen of hypotheses bevestigt.[1] In het algemeen zijn mensen geneigd om informatie zodanig te zoeken, te interpreteren en te onthouden dat deze ondersteuning vormen voor hun persoonlijke ideeën, terwijl minder aandacht wordt besteed aan informatie die deze ideeën tegenspreekt. Een bevestigingsvooroordeel is het sterkst van invloed bij een verlangd resultaat, emotioneel beladen kwesties of een diepgeworteld geloof.
http://www.sterrenstof.info/in-memoriam ... #more-3018
https://rationalwiki.org/wiki/Morton%27s_demonBegin augustus is Glenn Morton overleden. Hij was tot in de jaren 1980 actief in het jonge aarde creationisme, maar kon de geologische gegevens die hij in dienst van een oliemaatschappij onder ogen kreeg niet in overeenstemming brengen met de creationistische zondvloedmodellen.
Uiteindelijk liet hij in 1994 het jonge aarde creationisme (maar niet zijn geloof) definitief los. Hij is mede bekend geworden door de introductie van ‘Morton’s Demon‘, naar analogie van ‘Maxwell’s Demon’. Hij verwijst hiermee naar de ‘confirmation bias’ die hij in het jonge aarde creationisme aantrof.
Ik wil nu niet doorgaan of jonge of oude aarde geloof, maar duidelijk aangeven dat iemand, die is opgevoed en onderwijs heeft gehad op een bepaalde manier en indringende ervaringen heeft gehad en daardoor is gevormd, heel moeilijk daarvan los kan komen, als hij niet alles wat hij vooraf heeft geleerd op een afstand kan kan bekijken en verstandelijk op een rij kan zetten met alles wat hij nieuw leert en kennis van krijgt.
Zo ook met alles wat geschreven is achter de link, die je aanreikte.
Argumentaties voor bewijs, dat wat in de Bijbel staat ook correct is, kun je nooit door gegevens die alleen te vinden zijn in de Bijbel, aan te reiken.Makkiev schreef: ↑01 feb 2021, 21:10 Het grootste deel je punten is niet waar. Als je wilt weten waarom, kijk dit dan even na: https://docplayer.nl/43116348-Ik-heb-te ... -zijn.html.
Met veel kennis geschreven, maar aangereikt Bijbelteksten zijn als de reclame van WC eend: Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend.
Terwijl het er juist over gaat om wat in de Bijbel staat via onafhankelijke bronnen te staven.
Dan ga je uit van het resultaat, wat je wil bewijzen en zo geef je daar voorrang aan boven alternatieve bronnen, die gegevens over eenzelfde onderwerp blijken te kunnen bevatten.
Zo is het altijd oppassen met een conformation bias.
Gelijk geaarden en gelovenden, zullen het niet direct zo zien, maar mensen die deze gedachtenpatronen herkennen, prikken het zo door.