Het NT [christelijk Testament] is opgebouwd uit teksten uit het OT door er een andere invulling aan te geven.Nic schreef: 17 mar 2021, 18:01 [
We kennen Jezus eigenlijk alleen via de verhalen en brieven in het NT.
De schrijvers doen alle moeite om de NT verhalen te verbinden met het OT.
Deze Jezus zegt:
Mattheüs 5:17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18. Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19. Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
En God verlatenheid is zowel in het OT als in het NT:
Psalm 22:
2. Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten, bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht?
3. Mijn God, ik roep overdag, maar U antwoordt niet, en 's nachts, maar ik vind geen stilte.
Mattheüs 27
46. Ongeveer op het negende uur riep Jezus met een luide stem: Eli, Eli, lama sabachtani? Dat betekent: Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?
Je hebt het over Jezus van de bijbel maar je weekt hem los van zijn Joodse context.
Je haalt het NT uit zijn Joodse (OT) context.
De bijbelverhalen zijn weerloos, zoals Israël ook een weerloze speelbal was tussen de grootmachten.
Jezus is hier de ultieme representant van, als zoon van Abraham, zoon van David, zoon van Jozef, zoon van Israël,
zoon van deze specifieke God.
o.a. Micha 5, Jesaja 53, Jesaja 7:14 en 9:5 , Psalm 22 etc...
Allemaal destijds al vervuld.....
M.a.w. zo wordt de Jezus van het NT een literaire constructie