Wie is mijn NAASTE?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Wie is mijn NAASTE?

Bericht door Wilsophie »

robert75 schreef:Wat wij vooral doen als wij de Bijbel lezen, Dan vooral de uitspraken van Christus, dat we dat vertalen en lezen in 21e eeuwse context. En daardoor vervormd het een beetje. In de tijd van Christus waren zijn uitspraken allerminst lief. Christus was niet op zijn mondje gevallen in ieder geval, En die zei met letterlijke woorden wat hij bedoelde, En in zijn tijd dat hij leefde, In 1e eeuwse context gingen die woorden rechtstreeks in tegen de toenmalige gedachtegeest. We lezen dat ook in de Zaligspreking, Waarin Christus meerdere malen hun gedachtegeest benadrukt met de woorden: U hebt gehoord". Maar ik zeg u""

In de tijd van Jezus waren ze verblind geraakt van het Woord van God, Letterlijk. Zo erg zelfs dat ze de Messias niet eens zagen, Ze waren zo blind geworden door hun eigen tradities dat het woord van God krachteloos was geworden, Zo lezen we dat bv ook bij de rijke jongeman. Waarin hij vraagt wat moet ik doen om het koninkrijk te beërven ,Het antwoord was Jezus was vervolgens, Je kent de geboden, Vervolgens somt hij ze op en zegt je moet nog een ding doen. Verkoop alles wat je hebt en geef het aan de arme. Vervolgens ging die rijke jongeman bedroeft weg, Want hij had veel bezittingen. Christus zijn antwoord was vervolgens: dat een rijke moeilijk het Koninkrijk der hemelen kan binnengaan.
Dat ze in Jezus tijd verblind waren dan is dat in ieder geval niet door het Woord van God maar door hun zinnen. En bovendien herken ik persoonlijk niets van enige vervorming, behalve als ik de NBV lees. Zijn uitspraken waren zeker niet lief en zeker niet op Zijn mond gevallen en gelukkig maar, dan bevind ik mij in goed gezelschap tot ergernis van de christelijke forumsbezoekers en beheerder. Je moet vooral de oren "kittelen" dat streelt de mens in die dagen en er is totaal niets veranderd.
Zijn apostelen stonden versteld en hun reactie was dan ook, Wie kan dan zalig worden? En dat was de gedachtegeest uit die tijd. Ze dachten al verlost te zijn door hun Joods zijn, Maar als je rijk was zoals deze jongeman was, Stond je letterlijk bij God in de gunst. Dus als een rijke jonge Jood nog niet eens in de hemel kon komen, wie dan wel. Dat was de gedachtegeest van die tijd.
Helaas is de leer van de kerken zoals de uitverkiezing precies hetzelfde. Er is wat dat betreft ook niets veranderd.
We lezen dat ook in Lukas 10, Waarin Jezus 2 mensen noemt als voorbeeld, Namelijk een priester, en een Leviet. Wie waren er het meest gezegend in die tijd volgens hun gedachtegeest, Levieten en Priesters, En Christus zegt dus eigenlijk dat die heidense Samaritaan die barmhartigheid toonde zijn naaste was. Waarmee hij benadrukt dat hij meer aanzien had als de priesters en Levieten, Die totaal niet barmhartig waren tegenover de heidenen. Die werden behandeld als hondjes, Die waren vies. Dit woord van Christus die voor ons lief overkomt was in die tijd helemaal niet lief, Maar die ging rechtstreeks in tegen hun denken.
De Barmhartige Samaritaan dus het uitschot in die tijd was de Naaste in alle opzichten van die man die gewond langs de weg lag toch, het is toch een beeld van Christus Die de man op Zijn rijdier zette vooruitbetaald en na 2 dagen terug zou komen? Toch niet andersom?
De Samaritaan was niet heidens, het was de inwoner van hoofdstad van het 10 stammenrijk, Samaria. Of begrijp ik je verkeerd?
De Barmartige Samaritaan was de Naaste. Toch niet omgedraaid.
Wie was die man dan? Er was geen sprake van heidenen. Er was sprake van de 2 en de 10 stammen. Heidenen uit alle andere volkeren komen pas in beeld in Handelingen.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Man/Vrouw: M

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Wilsophie,
Wilsophie schreef:God is mijn Naaste, Hij is met Zijn Geest zelfs IN mij. Dichterbij en naaster kan toch niet. :smile:
Wim Nusselder schreef:Eens; niet alleen in mij, maar ook in ieder ander (niet alleen gelovigen), ook als ze dat zelf niet doorhebben.
We mogen het als opdracht zien om anderen (niet alleen gelovigen) te helpen die Geest in hen zichtbaarder te maken in hun gedrag.
Wilsophie schreef:Knap dat je dat kunt, ik geloof dat niet want alleen wedergeborenen hebben de inwoning van de Heilige Geest en als je iets wil zichtbaar maken dan is dat hooguit de neshamah, dus dat godsbesef. Als jij zegt dat we een opdracht hebben om de Heilige Geest in gedrag zichtbaar te maken dan wil ik graag vragen waar dat in de Bijbel zo staat geschreven. Iets wat er niet in is kun je nooit zichtbaar maken.
Ik baseer dat niet op de Bijbel, maar op Quakertraditie.
Quakers gebruiken regelmatig formuleringen als "dat van God in ieder mens", "inwaarts Licht" en "innerlijk Licht" en linken dat bijvoorbeeld aan Johannes 1:9.
Zelf noem ik ook vaak Joël 3:1-2 waarop het Pinksterverhaal teruggrijpt.
Zoals je hier kunt lezen, gaan Quakers verschillend om met die link tussen de Bijbel en die 'inwoning' van God/Geest/Christus.
Wilsophie schreef:De Barmartige Samaritaan was de Naaste. Toch niet omgedraaid.
Het "Doet u dan voortaan net zo" uit Lucas 10:37 impliceert wel degelijk het omgekeerde, gezien het voorafgaande, dat begon met de vragen van de wetgeleerde wat hij moest doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven en wie zijn 'naaste' was die hij daartoe kennelijk moest liefhebben als zichzelf.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Laatst gewijzigd door Wim Nusselder op 20 feb 2014, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik baseer mij op de Bijbel en niet op welke traditie danook dus hebben wij geen raakvlakken.
Titus

Bericht door Titus »

Wilsophie schreef:Ik baseer mij op de Bijbel en niet op welke traditie danook dus hebben wij geen raakvlakken.
Je bent je ervan bewust dat de bijbel op zichzelf al een stuk traditie is?
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Wilsophie,
Wilsophie schreef:Ik baseer mij op de Bijbel en niet op welke traditie danook dus hebben wij geen raakvlakken.
Als die traditie terug te voeren valt tot de Bijbel (of de Bijbel tot traditie) zou dat nog wel eens mee kunnen vallen.
Zeker als het uiteindelijk dezelfde Geest is die beide inspireerde.

Met v&Vriendengroet,

Wim
ericjan

Bericht door ericjan »

Titus schreef:
Je bent je ervan bewust dat de bijbel op zichzelf al een stuk traditie is?
Dit is echt onwaar, Alles wat Jezus dus niet wilde was traditie.
Helaas ben ik hier niet geheel vrij om voorbeelden te geven zonder dat bepaalde kerkstromingen zich daardoor aangevallen zouden voelen, dus moet ik het hierbij laten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Titus

Bericht door Titus »

ericjan schreef: Dit is echt onwaar,
Dat mag jij natuurlijk vinden. Maar geschiedkundig en logisch gezien heb je geen poot om op te staan.
Het OT is in eerste instantie oraal overgebracht van generatie op generatie om later op papier gezet te worden. Het was (en is) onderdeel van de joodse traditie. Later zijn er verschillende losse boeken geschreven die in het NT terecht zijn gekomen. Deze boeken beschrijven het leven van Jezus en de eerste christenen. Uiteindelijk is het zo gegroeid dat er bundels gemaakt werden wat wij nu de bijbel noemen.

Datgene wat jij de bijbel noemt en welke boeken daarbij behoren is een grote brok traditie wat pas in de loop van het christendom ontstaan is. Zelfs de waarde die jij hecht aan de bijbel is vanuit traditie zo gegroeid.
robert75

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:Dat ze in Jezus tijd verblind waren dan is dat in ieder geval niet door het Woord van God maar door hun zinnen. En bovendien herken ik persoonlijk niets van enige vervorming, behalve als ik de NBV lees. Zijn uitspraken waren zeker niet lief en zeker niet op Zijn mond gevallen en gelukkig maar, dan bevind ik mij in goed gezelschap tot ergernis van de christelijke forumsbezoekers en beheerder. Je moet vooral de oren "kittelen" dat streelt de mens in die dagen en er is totaal niets veranderd.
Nee niet door het Woord van God natuurlijk, Het Woord van God is duidelijk genoeg. Maar wat ik er eigenlijk mee bedoel, En dat is niet persoonlijk bedoelt naar jouw of naar iemand anders op dit forum. Ik heb wel eens Christenen meegemaakt die net iets te veel bezig zijn met goed doen, En respect tonen. En niet dat het fout is om goed te doen en respect op te brengen, Daar is niets fouts aan, Maar ze vergeten daardoor het belangrijkste. Ze zijn daardoor iets te veel bezig met hun zelf, Terwijl Christus het belangrijkste moet zijn, En niet jezelf. Ik moet respect tonen, En ik moet goed doen, En aardig zijn om een goed Christen te zijn. Maar dat kunnen we niet vanuit ons zelf, Want zonder mij kan je niets doen zei Jezus. Als je je maar laat leiden door de Heilige Geest. Daardoor wegen sommige Christenen de Bijbelse principes en normen iets te veel op met principes van deze wereld, Van aardse principes. En dat gaat ten koste van het evangelie.

1 Joh 2:15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.

En daar zijn wij ook voor gewaarschuwd, Niet alleen door Christus zelf, Maar door het gehele NT heen.
De Barmhartige Samaritaan dus het uitschot in die tijd was de Naaste in alle opzichten van die man die gewond langs de weg lag toch, het is toch een beeld van Christus Die de man op Zijn rijdier zette vooruitbetaald en na 2 dagen terug zou komen? Toch niet andersom?
De Samaritaan was niet heidens, het was de inwoner van hoofdstad van het 10 stammenrijk, Samaria. Of begrijp ik je verkeerd?
Wie was die man dan? Er was geen sprake van heidenen. Er was sprake van de 2 en de 10 stammen. Heidenen uit alle andere volkeren komen pas in beeld in Handelingen.
Nee oke dat klopt, Het waren inderdaad geen heidenen nee, Het waren 2e rangsburgers, Maar voor de Joden uit die tijd waren ze net zoals de heidenen, Zo werden ze behandeld namelijk. En of de heidenen pas in Handelingen aan bod komt, dat betwijfel ik, Christus deed toch ook demonen uitdrijven in het land van de Gerasenen? Dat waren toch heidenen? Christus ontfermde zich er wel over. Of de Romeinse hoofdman waarvan de knecht verlamd was. Wie of wat die knecht was is niet helemaal duidelijk, Maar ook daar ontfermd hij zich over. Sterker nog Christus loofde de man zelfs wegens zijn geloof, Want voorwaar zo veel geloof heb ik in heel Israel nog niet gezien.

Die Samaritaan zie ik als de heiden in de gelijkenis, En de man op straat zie ik eigenlijk als Christus zelf. Bv toen Jezus het gesprek had met de Samaritaanse vrouw, Vervolgens gaat ze terug naar haar stad en vele kwamen tot geloof. En dat was ook bij de Gerasenen zo..Weliswaar niet de eerste keer toen Jezus daar kwam, Toen wilde ze niets van hem hebben, maar wel de tweede keer, toen waren er vele tot geloof gekomen doordat hij de eerste keer demonen deed uitdrijven. de mensen waarvan je het minst verwachte omarmde het Woord en de Wet het snelst. Waar die vergelijking dus om ging, om de Wet.

Maar goed ik kan er ook naast zitten.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik zie het precies andersom, omdat Hij Die mij Barmhartigheid heeft bewezen mijn dierbare Naaste is ( geworden.) .
ericjan

Bericht door ericjan »

Hier lees ik over een praktijkvoorbeeld over naastenliefde, de barmhartige Samaritaan en zelfs hebt u vijanden lief.
Ondanks de ernstige bedreigingen uit Syrië van zowel Assad als de rebellen, levert Israel toch gratis medische hulp en heeft zo al vele levens weten te redden, terwijl de VN nog altijd niet verder komt dan overleg.

http://israeltoday.nl/headlines/9-neder ... -compassie

http://israeltoday.nl/headlines/9-neder ... oog-bezoek

Maar helaas wordt soms ook de barhartige Samritaan geweigerd door het slachtoffer, wanneer deze hulp wil verlenen.
http://israeltoday.nl/headlines/9-neder ... g-bij-taba

Helaas horen of lezen we hier nooit iets van in de gangbare media, niet in Nederland maar ook niet in Scandinavië.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

robert75 schreef:
Samaria viel in het jaar 722 voor Christus en de inwoners werden weggevoerd in ballingschap. Zo ontstond er een gemengde bevolking, dat lezen we in 2 Kon. 17:24 De koning van Assur bracht mensen uit Babel, {niet-toegestaan woord}, Awwa, Hamat en Sefarwaïm en deed hen wonen in de steden van Samaria in plaats van de Israëlieten. Zij namen Samaria in bezit en vestigden zich in de steden daarvan.
Vanuit Babel werd een Joodse priester gestuurd om de mensen de godsdienst van die landstreek te leren.
De Samaritanen hebben behoorlijk tegengewerkt bij de bouw van de tempel ten tijde van Ezra. Ze bouwden hun eigen tempel op de Gerizim. Ze erkenden alleen de vijf boeken van Mozes (de Pentateuch).
Er bestond grote vijandschap tussen hen en de Joden.
Toch werd door Jezus een persoon uit dit gehate volksdeel ten tonele gevoerd als "de naaste". Dat moet ook ons erbij bepalen dat degene die onze naaste wil zijn wel eens uit een hele andere hoek kan komen dan we zouden verwachten.
Inderdaad wordt vaak uitgelegd dat Jezus met de barmhartige Samaritaan bedoeld werd. De leidslieden van het volk hadden Hem ook niet in rekening. Ze bekommerden zich ook niet over degenen die in nood waren.

Math.23:13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.
14 [Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij eet de huizen der weduwen op, terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. Daarom zult gij zwaarder oordeel ontvangen.]

Ik denk dat dit ook in onze tijd in de kerken kan plaatsvinden. Daarom is het goed dat Christus gestalte in ons krijgt en Hij door ons heen de barmhartige Samaritaan kan zijn, zoals we zelf door Hem uit onze hulpeloze toestand zijn gered.

PS Haha... :D . ik zie in bovenstaande geciteerde Bijbeltekst (2 Kon, 17:24) ineens de automatische toevoeging: "niet toegestaan woord". Je moet zelf maar in de bijbel kijken welk woord hier niet is toegestaan. :D
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Tsja, wij christenen komen veelal niet verder dan erover praten waar de Joden het veelal in praktijk brengen uit vrees voor God.
Special angel

Bericht door Special angel »

Lucas 10 vertelt ons wie onze naaste is : iedereen is onze naaste.
De schriftgeleerden vroegen letterlijk aan de Heere Jezus "wie is onze naaste?" toen Jezus vertelde over de man die op weg was en plotseling het slachtoffer werd van rovers langs een weg zei Hij met opzet dat een Samaritaan te hulp schoot want Samaritanen werden gehaat in die tijd door sommige mensen. Het slachtoffer werd zo goed mogelijk behandeld. Wij moeten ook alle slachtoffers op aarde goed behandelen en je zelfs onze vijanden liefhebben en voor hen bidden. Dus ook onze vijanden zijn onze naasten.

Marcus' 12 : "je naaste liefhebben Als jezelf betekent veel meer dan alle brand offers en andere offers"

Romeinen 13: " Want gij zult niet echtbreken, niet stelen, niet doden, Gij zult uw zinnen niet zetten op iets dat van uw naaste is, niet jaloers zijn, Deze en alle andere geboden Worden samengevat in deze ene Uitspraak : heb uw naaste lief als u zelf. "

Rom13 :" de liefde berokkent uw naaste geen kwaad dus de wet vindt zijn vervulling in de Liefde. "

Jacobus 4 : " er is maar 1 wetgever en rechter, Hij die bij machte is u te redden en in de hel te gooien, maar wie bent

Vergeef je naaste het onrecht wat hij deed dan worden als je bidt ook jouw zonden je vergeven.
Koster geen wrok maar vergeef je naaste.
Ex 2 : waarom slaat gij uw naaste ?

En zo staan er vele teksten in de bijbel die aangeven dat iedereen je naaste is. Geef hulp aan mensen die je dus kunt helpen.

u om uw naaste te veroordelen? "
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nee nu geeft je er zelf een draai aan en leest wat er NIET staat.
Dacht je nu echt dat de Farizeeërs niet wisten wie zij volgens de wet moesten liefhebben?

De vraag was danook: "Meester wat moet ik doen om het eeuwig leven te beërven?" Dan volgt het antwoord van de Heer en Hij vraagt: "Hoe leest ge?" Opmerkelijke wedervraag toch?

Dan vraagt de Heer aan de wetgeleerde: "wat staat in de wet?" en de farizeeër lepelt de wet op... "Gij zult de Heer Uw God enz.."
En hij krijgt een 10 op zijn rapport. Helemaal goed zegt Jezus dan.

Maar omdat hij zichzelf wilde rechtvaardigde ( let goed op wat de motivatie is) vroeg Hij : "Wie is mijn naaste?"
En toen kwam er een verhaal van een mens die afzakte naar beneden want zo loopt die reis van Jeruzalem naar Jericho en eindigt dus iets ten Noorden van de Dode Zee.
Hij viel in moordenaarshanden en werd mishandeld en was half dood.
Dan komt de priester die dus ook de verkeerde kant opliep en de Leviet dus de wet en het maatschappelijk werk a.h.w. konden de man niet redden want ze passeerden hem en liepen door, dus ook zij gingen richting Dode zee.
Denk even aan wat de wet is.

Dan komt die Samaritaan en die werd met innerlijke ontferming bewogen.
Verbond de wonden met olie en wijn en zo nam de Samaritaan contact op of deel aan het lichaam van die gewonde man en onder het nieuwe verbond zijn olie en wijn beelden van de Heilige Geest en het nieuwe Leven in Christus.

De volgende dag ging de Samaritaan weg maar had hem wel eerst op zijn beest gezet, ( dat heeft ook een betekenis uiteraard het was een lastdier) en voerde hem in de herberg ( altijd een beeld van de Gemeente of van de hemel) en betaalde 2 daglonen vooruit. ( let op de 2 daglonen want wij leven al ruim in de 2000 jaar) en Hij beloofde notabene dat Hij de man zou komen halen ( een beeld van de opname van de Gemeente) en dan vraagt de Here Jezus aan die wetgeleerde: "Wie van deze drie is de Naaste?"
En het antwoord is: "Die barmhartigheid aan hem heeft gedaan" .
Dat is toch Jezus Christus die ons half dood zag liggen en ons door zijn bloed gereinigd heeft en door het bloed van het nieuwe testament de wijn laat delen in het nieuwe leven en vervolgens olie giet als beeld van Koningschap en priesterschap?
Dat is toch heel reeël?
Maar dan pas zegt Jezus tegen die wetgeleerde. "Doet gij evenzo". De wetgeleerde wist drommels goed wie zijn naaste was, maar hij geloofde niet in Hem Die Barmhartigheid heeft bewezen door Zijn lijden en sterven. En dat zou Hij geloven. Het heeft niets te maken met onze goede werken voor de buurvrouw want de Bijbel leert dat we het meest zorgen zouden hebben om de huisgenoten Gods en dat zijn onze broeders en zusters.
De Heer wees de wetgeleerde dat het allerbelangrijkste is om Hem die Barmhartigheid kan en heeft bewezen om daar je vertrouwen op te stellen.
Een prachtige evangelisatiepreek en de wet is totaal niet belangrijk. Dat liet de Here Jezus in alle opzichten liggen.
"Doe gij evenzo: "Wijst naar geloof in de Messias" Dan ontvang je genade en olie en wijn als tekenen van het nieuwe verbond.
Geen Leviet , geen wet, geen priester konden of wilden de man redden.
Alleen de genade en barmhartigheid van Jezus Christus die ons na 2 dagen ( daglonen) komt halen.
Typisch een geschiedenis van pure symboliek en profetie.
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Prachtige typologie Wil, en zo is het ook. Christus Jezus is onze NAASTE.

Overigens het begrip " naasten" [meervoud] verwijst naar het volk Israel ten tijde dat het in de woestijn verbleef, en de stammen 'naast' elkaar gelegerd waren, met banier en al. Als volk zouden zij voor hun "naasten" zorgen.
In onze bedeling zouden wij zorg dragen voor onze mede-gelovigen "naasten" .

Dus niet mijn buurvrouw is mijn 'naaste', laat staan de hele wereld waar wij voor zouden "zorgen" .
God heeft Zich zelfs verborgen voor deze wereld, en dan zouden wij wel even zorgen dat het allemaal 'in orde' zou komen met deze vermeende "naasten" in deze wereld?
ericjan

Bericht door ericjan »

Heel mooi Wilsophie,

Deze soort uitleg heb ik elders eerder gelezen, maar dan was de priester het volk Israel. (want de priester is een Jood).
Jezus zou tegen hen zeggen dat Hij de Barmartige is die Israel komt redden.
Misschien zou Jezus er zowel Israel als de aangetaakten uit de heidenen erna mee bedoelen.

Maar dat Jezus Zichzelf zou neerzetten als een Samritaan deed en doet mij nog twijfelen aan deze uitleg, want Jezus was uiteindelijk een orthodoxe Jood.
callista

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:Prachtige typologie Wil, en zo is het ook. Christus Jezus is onze NAASTE.

Overigens het begrip " naasten" [meervoud] verwijst naar het volk Israel ten tijde dat het in de woestijn verbleef, en de stammen 'naast' elkaar gelegerd waren, met banier en al. Als volk zouden zij voor hun "naasten" zorgen.
In onze bedeling zouden wij zorg dragen voor onze mede-gelovigen "naasten" .

Dus niet mijn buurvrouw is mijn 'naaste', laat staan de hele wereld waar wij voor zouden "zorgen" .
God heeft Zich zelfs verborgen voor deze wereld, en dan zouden wij wel even zorgen dat het allemaal 'in orde' zou komen met deze vermeende "naasten" in deze wereld?
de naaste - in de parabel - is juist diegene, waarvan je verwacht dat deze je links laten liggen.
de Samaritanen en Joden stonden nu niet bepaald op goede voet met elkaar...nog eufemistisch uitgedrukt.

mensen van zijn eigen geloofsgemeenschap lieten hem voor oud vuil liggen en juist diegene, die als een vijand werd getypeerd [de Samaritaan] schoot de man te hulp.
dus niet de medegelovigen hielpen hem, maar iemand die door de Joden nog erger werd gezien als een ongelovige...als een "heiden"

dat is de les..
Jezus zei: doe u evenzo.
mooie gelijkenis.

dus voor wie ben jij een naaste?
alleen voor je medegelovigen?
of zoals in de parabel ook voor je "vijanden""?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:Heel mooi Wilsophie,

Deze soort uitleg heb ik elders eerder gelezen, maar dan was de priester het volk Israel. (want de priester is een Jood).
Misschien zou Jezus er zowel Israel als de aangetaakten uit de heidenen erna mee bedoelen.

Maar dat Jezus Zichzelf zou neerzetten als een Samritaan deed en doet mij nog twijfelen aan deze uitleg, want Jezus was uiteindelijk een orthodoxe Jood.
Samaria staat voor de hoofdstad van de 10 stammen en nog steeds is er een plan t.a.v. de 10 stammen, en dat zij door de Joden verworpen werden wil nooit zeggen dat de Here Jezus hen verwierp, denk aan de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw.
Of de Heer orthodox was weet ik niet. De Heer was uit Juda en daarom een Jood. Maar had niets met de religie in die dagen en droeg echt geen staartjes naast zijn oren om ergens uit getrokken te worden.
De waanzin van de orthodoxie. De priester is een vertegenwoordiger van de dienst in de tempel in het voorhof en uit de stam van Levi toch? Dus wat is dan het verschil tussen de Leviet en de priester?
De laatste zin begrijp ik niet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:Heel mooi Wilsophie,

Samaria staat voor de hoofdstad van de 10 stammen en nog steeds is er een plan t.a.v. de 10 stammen, en dat zij door de Joden verworpen werden wil nooit zeggen dat de Here Jezus hen verwierp, denk aan de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw.
Je bedoeld de vrouw die Jezus vergeleek met een hondje?
Of de Heer orthodox was weet ik niet. De Heer was uit Juda en daarom een Jood. Maar had niets met de religie in die dagen en droeg echt geen staartjes naast zijn oren om ergens uit getrokken te worden.
Ga er maar vanuit dat Jezus wel orthodoxe pijpenkrullen had anders kwam je de tempel niet eens in.
Helaas heeft de RK het beeld van Jezus verwestelijkt, ontjoodst, zoals ook met de christelijke kerk gebeurd is.
ineke-kitty

De priesters en de Schriftgeleerden vertegenwoordigen sowieso het joodse volk, en zij haatten de Samaritanen, en daarmee haatten zij de Here Jezus Christus die een type is van de Barmhartige Samaritaan.
callista

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:De priesters en de Schriftgeleerden vertegenwoordigen sowieso het joodse volk, en zij haatten de Samaritanen, en daarmee haatten zij de Here Jezus Christus die een type is van de Barmhartige Samaritaan.
tja..met de zg. typologie kun je alle kanten op. :)
Jezus was geen Samaritaan, maar een Jood.
wat de parabel ons wil leren is dat je mededogen moet hebben voor een ieder die in nood is, ongeacht van welk geloof of levensbeschouwing deze is.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

ineke-kitty schreef: Dus niet mijn buurvrouw is mijn 'naaste', laat staan de hele wereld waar wij voor zouden "zorgen" .
Maar de buurvrouw mogen we ook niet aan haar lot overlaten als het mogelijk is om te helpen.
In Galaten 6 staat het volgende:

9 Laten wij niet moede worden goed te doen, want, wanneer het eenmaal tijd is, zullen wij oogsten, als wij niet verslappen.
10 Laten wij dus, daar wij de gelegenheid hebben, doen wat goed is voor allen, maar inzonderheid voor onze geloofsgenoten.

Natuurlijk kunnen we de wereld niet goed maken, maar de bijbel zegt dat we goed moeten doen aan allen.
In dit topic wordt terecht de nadruk gelegd op de geloofsgenoten, maar dat "allen" wil ik hier ook benadrukken,
Dus ik zie mijn buurvrouw ook als mijn naaste.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

ineke-kitty schreef:De priesters en de Schriftgeleerden vertegenwoordigen sowieso het joodse volk, en zij haatten de Samaritanen, en daarmee haatten zij de Here Jezus Christus die een type is van de Barmhartige Samaritaan.
Dus als onze politici in NL domme beslissingen nemen dan ben jij ook schuldig, ook al heb je anders gestemd, of komen ze als gewoonlijk hun beloften niet na? Joden haatten niet de Samaritanen, maar God had hen verboden om met niet Joden om te gaan.
ineke-kitty

Callista: " ....dat je mededogen moet hebben voor een ieder die in nood is, ongeacht van welk geloof of levensbeschouwing deze is".

Nee, dat leert deze 'parabel' helemaal niet, en dan heb je er niets van begrepen.

Overigens is "mededogen" een heel ander begrip dan "zorgen" voor je naasten.
callista

Bericht door callista »

ineke-kitty schreef:Callista: " ....dat je mededogen moet hebben voor een ieder die in nood is, ongeacht van welk geloof of levensbeschouwing deze is".

Nee, dat leert deze 'parabel' helemaal niet, en dan heb je er niets van begrepen.
ach toch..dan denk ik er anders over dan jij....laat ik het daar op houden.
Overigens is "mededogen" een heel ander begrip dan "zorgen" voor je naasten.
oh ja? leg eens uit?