peda schreef: 02 mei 2021, 15:15
Het is voor mij totaal onbegrijpelijk dat er nog steeds gelovigen ( met welke achtergrond ook ) van mening zijn dat zij fier kunnen standhouden in discussies onder naturalistische spelregels. Daarom ook het goede in G G, one stop shopping, de vrije keuze van gelovigen voor de gewenste spelregel onder hetzelfde forum dak. Wordt nergens in forum land, bij mijn weten, vertoond. Indien mijn weten hierover tekort schiet, gaarne correctie.
Jij wilt het geloof steeds als een totaalpakket verkopen. Ik ben het met je eens dat je het geloof niet louter op naturalistische gronden kunt verdedigen. Maar in het geloof zitten claims die wel degelijk open staan voor wetenschappelijke toetsing.
Ik denk dat historische kennis waardevol is, en dat je niet zonder goede historische redenen tegen breed aanvaarde historische gegevens in moet willen gaan. Omdat het christelijk geloof ontegenzeggelijk is verbonden met geschiedenis, is het ook voor het geloof van belang dat te onderzoeken. Maar dat onderzoek moet wel gebeuren volgens de regels van de geschiedwetenschap, en die zijn naturalistisch (methodisch atheïstisch) van aard. Dat is vanuit gelovig perspectief een soort blikvernauwing, maar wel met het voordeel dat je solide gegevens krijgt waarover je met alle redelijke mensen kunt spreken.
Verder wat Mart zegt:
Mart schreef: 02 mei 2021, 17:51
peda schreef: 02 mei 2021, 17:24Misschien beschikt Balthasar over Wonderolie om het onmogelijke mogelijk te maken, afwachten.
Het betreft een bijbelwetenschappelijke discussie aangaande het historische bestaan van Jezus en daarbij komen geen wonderen kijken. Daar kan vanaf neutrale grond naar worden gekeken. Ook ikzelf ga uit van het historische bestaan van Jezus, maar dan heb ik het over de Jezus waar de bijbelwetenschap en de tekstkritiek over spreken; niet de wonderdoenende Jezus van de gelovigen en het proto-orthodoxe christendom.
N.B. 'Tekstkritiek' is de reconstructie van de tekstoverlevering van de tekst. Volgens mij wordt deze term in dit topic soms verkeerd gebruikt, namelijk in plaats van historisch-kritische interpretatie, wat synoniem is voor bijbelwetenschap (behalve aan obscuurdere instituten waar ze de wetenschappelijke methode niet helemaal aanvaarden).
Bonjour schreef: 02 mei 2021, 14:32
Balthasar schreef: 02 mei 2021, 13:27
Zoals gebruikelijk verlies je uit het oog dat er zoiets is als wetenschap, waarin ongeacht je geloof of ideologie bepaalde spelregels gelden.
Kom maar op met je wetenschap op FT. Als jij het allemaal zo goed weet, zal je weinig moeite hebben je ideeën daar aan te tonen. Dan ben je niet als de zoveelste gelovige die wat beweert maar het niet hard kan maken.
Ik heb al gezegd dat ik dat niet doe en waarom niet. Bovendien, ik ga ook niet naar een creationistisch forum om de evolutietheorie uit te leggen, dat lijkt me verspilde moeite.