Petra schreef: ↑09 mei 2021, 04:50
peda schreef: ↑08 mei 2021, 09:19
Zondeval heeft direct te maken met zelfbewustzijn en vrije wil. Het Beeld en Gelijkenis verhaal. Dieren missen beiden, althans vergeleken met de menselijke vermogens.
Dieren staan dus niet voor de keuze: bewust doel missen of bewust doel treffen. Zondeval, komt in het dierenrijk niet voor. Zo mijn visie.
hopper schreef: ↑08 mei 2021, 09:39
Ja, dat lijkt me duidelijk. Dieren hebben geen kennis van goed en kwaad. Helaas dus ook geen zondeval.
Kennis van goed en kwaad is noodzakelijk om te evolueren naar het veld buiten goed en kwaad.
De kern van het vraagstuk gaat volgens mij om de vraag waarom andere dieren moeten lijden.
Als het menselijk lijden wordt gezien als een straf van God vanwege de zondeval, hoe zit dat dan met alle andere diersoorten.
Als dat niet door een zondeval is, wat is dan het antwoord op deze vraag...
Hoe kan God een goede God zijn als Hij dieren straft?
ad1. Dieren lijden omdat anders evolutie niet mogelijk zou zijn. Je gelooft kennelijk in de met een toverstafje zwaaiende God.
(Ook atheïsten hebben soms een bepaald Godsbeeld.)
ad2 Het menselijk (lichamelijk) lijden is eveneens een gevolg van evolutie en heeft niks met de zondeval te maken.
(Niet helemaal correct, maar laten we het niet te ingewikkeld maken.)
Het mentale lijden doet de mens zichzelf aan. En vanuit dit lijden kunnen ook lichamelijke klachten voortkomen.
Dat is geen straf van God, maar een gevolg van de wijze van denken die de mens heeft.
Zie bv Hitler die in het laatste jaar van zijn leven een lichamelijk en psychisch wrak was, verslaafd aan allerlei troep.
De zondeval wil zeggen dat de mens kennis kreeg van goed en kwaad en daarnaar kon gaan handelen en zodoende zelfbewustzijn verkreeg.
Dieren hebben geen of zelden kennis van goed en kwaad. Al die lieftallige katten treiteren volledig onnodig hun prooi.