Nou, wij kunnen ons weinig voorstellen bij een onpersoonlijk bewustzijn. Maar bij Zin denk ik aan het doel van het bestaan. Niet zozeer aan waarden en normen. Je zou kunnen zeggen: het doel van het universum.peda schreef: ↑07 mei 2021, 14:46Hallo Zolderworm,Zolderworm schreef: ↑07 mei 2021, 14:23Dan ga je ervan uit dat zin altijd ervaren zin is. Dat is ook het standpunt van Wim Nusselder. Er kan dan geen zin op zich zijn. Misschien kun je dan beter het woord "doel" gebruiken. Ik kan me voorstellen dat er een doel is, ook als God onpersoonlijk van aard is.peda schreef: ↑07 mei 2021, 13:03
Maar dan bepaal je de zin zelve, zoals in het humanisme. De Persoonsachtige Schepper levert Zelve Zin ( Bedoeling ) aan de schepselen, zoals in de bijbelse geboden en verboden, de mens is wel vrij om daaraan geen gehoor te geven ( vrije wil ), maar daaraan zijn dan in de christelijke beschouwing wel consequenties verbonden voor de Zin-afwijzer en andere "'eigenwijzen"'.
Een Onpersoonlijke God, is eigenlijk strijdig met de definitie van God. Bestaat er wel Bovennatuurlijke Zin bij een Onpersoonlijk Iets. Bij Zin denk ik aan Waarden en Normen die in een "'Bovenwereld"' vastliggen. Ik weet het uiteraard ook niet. Bij een Persoonsachtige God zie ik het eerder als bij een 100 % Onpersoonlijk Bewustzijn bijvoorbeeld. Maar misschien is het esoterische Ultieme Supra-Mentale ten diepste wel een Persoonsachtige, dus inderdaad een God.
Maar misschien komt op een bepaald moment in onze ontwikkeling als geest wel de ervaring een afgescheiden persoon te zijn, iets wat zich dan aandient. Dus wat er eerst niet was.
Je kunt ook bewustzijn hebben van het totaal. Dat is ook wel wat je leest over sommige mensen met een mystieke ervaring. Wat God betreft zou het dan om een pantheïstische God gaan. Persoonlijk heb ik bij mijn uittredingen wel eens de ervaring gehad dat de grenzen van het ego oplosten. Maar dat was alleen met betrekking tot het astrale lichaam en de astrale wereld. Dat was heel eng. Ik ben toen als een haas teruggekeerd in het stoffelijk lichaam.