Laten we ons beginnen met het begin.Wim Nusselder schreef: 13 jun 2016, 09:17 Het begrip 'oecumene' staat in oecumenische kringen niet alleen voor 'eenwording van kerken' of 'allemaal weer toetreden tot de Moederkerk', maar ook voor 'samen werken aan de wereld', aan het 'huis' (de 'oikos') dat ons gezamenlijk ter beschikking staat.
'Oecumene' in die zin wordt bedreigt door fatalisme, door 'eindtijd-denken' en door theologie die 'het ware christendom' ziet als iets dat zich niet in moet laten met, zich niet moet laten 'besmetten' door 'de wereld'.
Het 'interessante' (of enge?) is dat atheïsten/agnosten en christenen die denken in 'de eindtijd' te leven daarin elkaars bondgenoten kunnen zijn.
Ik moest daar aan denken door deze uitwisseling elders:Zolderworm schreef:We zien in de geschiedenis van de Aarde een aantal perioden of momenten van massale uitsterving, omdat er zich in het milieu ingrijpende veranderingen voordeden. Zo'n verandering zien we nu opnieuw aankomen, al is dat deels veroorzaakt door de mens zelf. We kunnen natuurlijk heel optimistisch milieubewust gaan leven, maar dit zal het grote uitsterven niet kunnen voorkomen, tenzij dit massaal gebeurt en we een nieuwe wereldorde scheppen, waarin iedereen zich aan de regels van natuurbehoud houdt. Dat gaat natuurlijk niet lukken.Misschien doe ik de betrokkenen onrecht door wat ze schreven in dit kader te plaatsen.Gaitema schreef:Soms verbaast het me, welke kennis er uit de wereld komt, die ik juist bij de christenen meer zou verwachten. Dit noem ik de "eindtijd tekenen".
In dat geval laat ik me erg graag corrigeren...
Wat mij betreft hebben we dus oecumene nodig die voor een belangrijk deel bestaat uit het samen werken aan een betere wereld, aan het zichtbaar maken van God's Koninkrijk.
Vanuit een ander perspectief (in woorden die aan Maarten Luther worden toegeschreven): als ik hoor dat morgen de wereld vergaat, plant ik vandaag nog een appelboom.
Als je zegt eindtijd ja...dan komt er sowieso een nieuw begin.
Als je zegt eindtijd nee...waar praten we dan over?