en wie bepaalt dan wat de vaste spijs is en waar die uit bestaat? Is dat voor een ieder gelijk of toch niet.....Wilsophie schreef:Goeie vraag ...nee zeker niet. Eens een kind van God altijd een kind van God, maar wij zouden opgroeien tot zonen en erfgenamen of anders gezegd Peter, als je de melk hebt genoten, dan zou je vaste spijs tot je nemen en dat is het geloof over Gods heilsplan en niet over hoe je erover denkt, dat is niet belangrijk, maar of je het gelooft.Peter68 schreef:Zoals ik al aangaf: tot voor kort had ik er nooit van gehoord. Dank zij de discussies op het forum is me duidelijker geworden wat dit is. Maar wat ik me afvraag: is mijn behoudenis afhankelijk van het feit hoe ik denk over die beloften en profetieën?Wilsophie schreef:Ik heb de indruk dat je heel goed weet Peter wat de vervangingstheologie inhoudt en tot welke misverstanden dat leidt. Ik denk dat het ook goed is om te onderzoeken welke rechten en plichten, of noem het beloften en profetiën of noem het anders en positie je als Christen, als kind van God inneemt.
Het leven is vol met keuzes maken en dat is het geloofsleven ook. En als het jou niet interesseert dan is dat jouw keuze.
Israel en de Christelijke kerk
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: M
Re: Israel en de Christelijke kerk
Neem het leven niet te serieus, je brengt het er toch niet levend vanaf!
-
- Man/Vrouw: V
Goeie vraag, ik merk dat er toch termen zijn die niet algemeen bekend zijn.Peter68 schreef:en wie bepaalt dan wat de vaste spijs is en waar die uit bestaat? Is dat voor een ieder gelijk of toch niet.....Wilsophie schreef:Goeie vraag ...nee zeker niet. Eens een kind van God altijd een kind van God, maar wij zouden opgroeien tot zonen en erfgenamen of anders gezegd Peter, als je de melk hebt genoten, dan zou je vaste spijs tot je nemen en dat is het geloof over Gods heilsplan en niet over hoe je erover denkt, dat is niet belangrijk, maar of je het gelooft.Peter68 schreef:Zoals ik al aangaf: tot voor kort had ik er nooit van gehoord. Dank zij de discussies op het forum is me duidelijker geworden wat dit is. Maar wat ik me afvraag: is mijn behoudenis afhankelijk van het feit hoe ik denk over die beloften en profetieën?Wilsophie schreef:Ik heb de indruk dat je heel goed weet Peter wat de vervangingstheologie inhoudt en tot welke misverstanden dat leidt. Ik denk dat het ook goed is om te onderzoeken welke rechten en plichten, of noem het beloften en profetiën of noem het anders en positie je als Christen, als kind van God inneemt.
Het leven is vol met keuzes maken en dat is het geloofsleven ook. En als het jou niet interesseert dan is dat jouw keuze.
De Bijbel spreekt over melk wat je geeft aan de pasgeborene om te groeien ....dus aan de jonge wedergeborene en de Bijbel spreekt over vaste spijs zoals honing wat een symboliek is voor vast voedsel om te groeien tot het zoonschap.
Het is eigenlijk het onderwijs van God. Onderwijzing is Gods Woord of de Thora.
We lezen bijvoorbeeld dat met name Paulus een aparte bediening had voor de heidenen en juist Hij die de Gemeente vervolgd had, de Christenen dus en uit de stam van Benjamin kwam en een hoge poitie had in het Jodendam, dat toen hij tot geloof kwam bij Damaskus werd hij geroepen als de 13e apostel, een getal van de omwenteling.
Het nieuwe verbond was aangebroken, Christus was opgestaan en het heil was naar de heidenen gegaan omdat de Joden de Messias niet accepteerde als hun Verlosser en Zaligmaker. Er kwam dus een compleet andere wending in het evangelie wat voor die tijd verborgen was geweest, je vindt het alleen terug in bepaalde verborgen vormen en Paulus openbaart dat.
Ook de gelijkenissen over het koninkrijk is kennis van de Schrift die valt onder het kopje "vast voedsel". De Here Jezus zei ook een keer tegen zijn toehoorders: "Het is jullie zwaar om het nu te dragen of te begrijpen, maar dat komt nog wel".
De mensen gaan naar de kerk om daar wat te leren over Gods heilsplan, over de profetie en over hun positie als Christen wat een andere positie is dan de Jood of de ongelovige. En dat onderscheid is belangrijk om dat te leren begrijpen en daarom heeft God de Gemeente met name leraren en herders gegeven om onderwijs te bieden.
Melk is evangelie om tot geloof te komen, doop wat daarna zou volgen behoort allemaal bij de melk het zijn de beginselen van het christelijk geloof, maar daar zou het niet bij blijven. Ik hoop dat het zo duidelijk is.
-
Christus was opgestaan en het heil uit de Israel kwam ook naar de heidenen, omdat God de Joden verblindt voor de Messiaszodat deze Hem niet accepteerden als hun Verlosser en Zaligmaker.Wilsophie schreef: Het nieuwe verbond was aangebroken, Christus was opgestaan en het heil was naar de heidenen gegaan omdat de Joden de Messias niet accepteerde als hun Verlosser en Zaligmaker.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Kun je een tekst geven die dat zegt?ericjan schreef:Christus was opgestaan en het heil uit de Israel kwam ook naar de heidenen, omdat God de Joden verblindt voor de Messiaszodat deze Hem niet accepteerden als hun Verlosser en Zaligmaker.Wilsophie schreef: Het nieuwe verbond was aangebroken, Christus was opgestaan en het heil was naar de heidenen gegaan omdat de Joden de Messias niet accepteerde als hun Verlosser en Zaligmaker.
Ik lees gewoon gezegd tegen de Joden: "Omdat u Mij heeft verworpen heb Ik ook U verworpen" Hoeveel bewijzen wil je hebben dat het Joodse volk tijdens Zijn bediening op aarde Hem niet wilden. Lees de toespraak van Petrus die zich speciaal tot het Joodse volk richtte.
Lees de rede van Stephanus in Handelingen 7 en hoe kwaad de Joden daarna werden. "Gij ( Joden) hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren gij wederstaat altijd de Heilige Geest gelijk uw vaders alzo ook gij.
Ze knerstten hun tanden tegen hem en de Joden stenigden hem en jij geeft van dit alles God de schuld? EricJan
-
Speciaal voor jou voor de zoveelste keerWilsophie schreef:Kun je een tekst geven die dat zegt?ericjan schreef:Christus was opgestaan en het heil uit de Israel kwam ook naar de heidenen, omdat God de Joden verblindt voor de Messiaszodat deze Hem niet accepteerden als hun Verlosser en Zaligmaker.Wilsophie schreef: Het nieuwe verbond was aangebroken, Christus was opgestaan en het heil was naar de heidenen gegaan omdat de Joden de Messias niet accepteerde als hun Verlosser en Zaligmaker.
Romeinen 11
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
God heeft Israel een diepe slaap gegeven opdat ze dus blind en doof zouden zijn voor het evangelie.
Als God iemand ogen geeft om niet te zien, dan verblind Hij deze mensen toch?
Lucas 9
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21 En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.
Jezus verbiedt ook hier om in Israel te vertellen dat Hij de Christus van God is.
Marcus 3
11 En telkens wanneer de onreine geesten Hem zagen, vielen zij voor Hem neer en riepen: U bent de Zoon van God!
12 En Hij gebood hun streng en met klem dat zij niet bekend zouden maken wie Hij was.
Jezus verbiedt in Israel bekend te maken dat Hij de Zoon van God is. Hij verhuld het dus voor Israel.
Matteus 13
10 En de discipelen kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Waarom spreekt U tot hen door gelijkenissen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.
Jezus zegt hier in onduidelijke gelijkenissen te spreken omdat de geheimenissen van Zijn Koninkrijk niet voor Israel bestemd is.
Daar zeg je het ggoed, je leest het, maar het staat er niet woordelijk zo.Wilsophie schreef:Ik lees gewoon gezegd tegen de Joden: "Omdat u Mij heeft verworpen heb Ik ook U verworpen" Hoeveel bewijzen wil je hebben dat het Joodse volk tijdens Zijn bediening op aarde Hem niet wilden. Lees de toespraak van Petrus die zich speciaal tot het Joodse volk richtte.
Dat is het gevolg van het feit dat Jezus het niet laat zeggen in Israel en dat God hun oren geeft om niet te horen en ogen om niet te zien.
Heb je mij ergens zien schrijven dat ik God ergens de schuld van geef Wilsophie?jij geeft van dit alles God de schuld? EricJan
Als zal God een werelddeel, al is het Europa vernietigen, dan nog ben ik het met Hem eens en juich ik het toe.
Maar jij zelf ziet het als God Zijn schuld omdat je het niet kunt accepteren dat God het evangelie zou weghouden voor Israel.
God treft geen schuld, want wat Hij doet is juist heel mooi alleen begrijpen vele christenen dat niet.
God laat de zonde al met Christus Zijn Heilig Bloed wegwassen voor Israel zodat Hij hen aan het eind der tijd alle zonden zal vergeven zoals Hij in de vele profetieën heeft beloofd en in Romeinen 11 bevestigd en onthuld als geheim, zoadat wij christenen niet wijs in eigen oog zouden zijn tov Israel.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
God heeft de harten van een deel Israel bewust verhard en zal dat doen totdat Hij de laatste heiden naar Christus heeft gebracht.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
Op die manier (met de ontrouw van Israel aan het evangelie) zal heel Israel zalig worden, alle 12 stammen.
God Zelf zal de ontrouw en zonde van Israel wegnemen, dus vergeven !
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
God zal een verbond gaan maken met Israel, waarmee Hij Israel alle zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
God laat Israel vijanden zijn van het evangelie, maar door hun uitverkiezing vanwege hun afkomst (zaad) Is Israel nog steeds de grootste de geliefde van God.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
Want God Zijn genade kunnen wij mensen niet begrijpen, zelf vele Christenen niet blijkt maar al te vaak.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
Zoals wij uit de heidenen eerst zonder Jezus ongehoorzaam waren aan God, maar nu door de ongehoorzaamheid van Israel ZIjn genade ontvangen.
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
Zo heeft God Israel nu ongehoorzaam laten worden tav het evangelie, met als doel dat God Israel dezelfde genade zal schenken als Hij ons uit de heidenen heeft gedaan.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Want God heeft Zich over zowel Joden als ons uit de heidenen ontfermd en geeft beiden Genade ondanks de ongehoorzaamheid van beiden.
Hoe vreselijk moot en wat een Genade en Liefde van God !
Op welke manier denk jij God dan ergens de schuld van te geven Wilsophie? Zijn immense Genade?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
Ik wil graag op alle aspecten antwoorden vanuit de BIjbel , maar ik ken het dwepen en ik vind het ziekelijk met een staat die leeft in ongeloof en ik weet uit ervaring dat dit zinloos is . Ja jij geeft God de schuld van hun ongeloof en ontwijkt al mijn uitleggingen t.a.v. de toespraak van Petrus en de steniging van Stefanus.ericjan schreef:Speciaal voor jou voor de zoveelste keerWilsophie schreef:Kun je een tekst geven die dat zegt?ericjan schreef:Christus was opgestaan en het heil uit de Israel kwam ook naar de heidenen, omdat God de Joden verblindt voor de Messiaszodat deze Hem niet accepteerden als hun Verlosser en Zaligmaker.Wilsophie schreef: Het nieuwe verbond was aangebroken, Christus was opgestaan en het heil was naar de heidenen gegaan omdat de Joden de Messias niet accepteerde als hun Verlosser en Zaligmaker.
Romeinen 11
8 zoals geschreven staat: God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven, ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.
God heeft Israel een diepe slaap gegeven opdat ze dus blind en doof zouden zijn voor het evangelie.
Als God iemand ogen geeft om niet te zien, dan verblind Hij deze mensen toch?
Lucas 9
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei: De Christus van God.
21 En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.
Jezus verbiedt ook hier om in Israel te vertellen dat Hij de Christus van God is.
Marcus 3
11 En telkens wanneer de onreine geesten Hem zagen, vielen zij voor Hem neer en riepen: U bent de Zoon van God!
12 En Hij gebood hun streng en met klem dat zij niet bekend zouden maken wie Hij was.
Jezus verbiedt in Israel bekend te maken dat Hij de Zoon van God is. Hij verhuld het dus voor Israel.
Matteus 13
10 En de discipelen kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Waarom spreekt U tot hen door gelijkenissen?
11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.
Jezus zegt hier in onduidelijke gelijkenissen te spreken omdat de geheimenissen van Zijn Koninkrijk niet voor Israel bestemd is.
Daar zeg je het ggoed, je leest het, maar het staat er niet woordelijk zo.Wilsophie schreef:Ik lees gewoon gezegd tegen de Joden: "Omdat u Mij heeft verworpen heb Ik ook U verworpen" Hoeveel bewijzen wil je hebben dat het Joodse volk tijdens Zijn bediening op aarde Hem niet wilden. Lees de toespraak van Petrus die zich speciaal tot het Joodse volk richtte.
Dat is het gevolg van het feit dat Jezus het niet laat zeggen in Israel en dat God hun oren geeft om niet te horen en ogen om niet te zien.
Heb je mij ergens zien schrijven dat ik God ergens de schuld van geef Wilsophie?jij geeft van dit alles God de schuld? EricJan
Als zal God een werelddeel, al is het Europa vernietigen, dan nog ben ik het met Hem eens en juich ik het toe.
Maar jij zelf ziet het als God Zijn schuld omdat je het niet kunt accepteren dat God het evangelie zou weghouden voor Israel.
God treft geen schuld, want wat Hij doet is juist heel mooi alleen begrijpen vele christenen dat niet.
God laat de zonde al met Christus Zijn Heilig Bloed wegwassen voor Israel zodat Hij hen aan het eind der tijd alle zonden zal vergeven zoals Hij in de vele profetieën heeft beloofd en in Romeinen 11 bevestigd en onthuld als geheim, zoadat wij christenen niet wijs in eigen oog zouden zijn tov Israel.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
God heeft de harten van een deel Israel bewust verhard en zal dat doen totdat Hij de laatste heiden naar Christus heeft gebracht.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
Op die manier (met de ontrouw van Israel aan het evangelie) zal heel Israel zalig worden, alle 12 stammen.
God Zelf zal de ontrouw en zonde van Israel wegnemen, dus vergeven !
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
God zal een verbond gaan maken met Israel, waarmee Hij Israel alle zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
God laat Israel vijanden zijn van het evangelie, maar door hun uitverkiezing vanwege hun afkomst (zaad) Is Israel nog steeds de grootste de geliefde van God.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
Want God Zijn genade kunnen wij mensen niet begrijpen, zelf vele Christenen niet blijkt maar al te vaak.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
Zoals wij uit de heidenen eerst zonder Jezus ongehoorzaam waren aan God, maar nu door de ongehoorzaamheid van Israel ZIjn genade ontvangen.
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
Zo heeft God Israel nu ongehoorzaam laten worden tav het evangelie, met als doel dat God Israel dezelfde genade zal schenken als Hij ons uit de heidenen heeft gedaan.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
Want God heeft Zich over zowel Joden als ons uit de heidenen ontfermd en geeft beiden Genade ondanks de ongehoorzaamheid van beiden.
Op welke manier denk jij God dan ergens de schuld van te geven Wilsophie? Zijn immense Genade?
En eigenlijk zeg je dat wij christenen niet het evangelie hoeven te prediken aan Juda, dus aan het Joodse volk, want dat komt vanzelf wel goed.
Welnu dat is een oprechte leugen van satan, niemand maar dan ook niemand wordt in de Bijbel op grond van afkomst behouden.
Dat is de ultieme vorm van rassendiscriminatie en ook het volk Israél dus het huis Israël en het huis van Juda komen op dezelfde wijze tot behoud op grond van geloof als wij heidenen. Inmiddels Christenen.
Alleen op grond van genade en jij geeft God de schuld van de bedekking of verblinding om je eigen term te gebruiken van Zijn oogappel en dat is een leugen.
-
Ja zeker want jij dicht het God toe dat Israël dus Juda blind en doof is gemaakt, lekkere God hoor , vertel dit eens aan meneer Zeilstra die zo zijn best doet om in diezelfde Naam doven en blinden te genezen. Lekker zootje toch.H eb je mij ergens zien schrijven dat ik God ergens de schuld van geef Wilsophie?
En als God Jeruzalem en heel dit land Israël verwoest ??? Juich je dan nog.Als zal God een werelddeel, al is het Europa vernietigen, dan nog ben ik het met Hem eens en juich ik het toe.
Ik vind deze uitspraken heel erg want ik zou wensen dat niets verwoest wordt ook niet Europa ( mocht dat waar zijn want jij verzint dit ter plekke)
Ik vind het altijd vreselijk en ik huil erom dat een land verwoest wordt, en ik huil om alle mensen die omgebracht zijn in de geschiedenis.
Ik huil om het verdriet van de mensen van het verzet , maar ook om de broeders en zusters in de laatste wereld oorlog en ik ben zeer verdrietig waarom de satan zoveel macht kreeg in een paar personen en ik heb er grote moeite mee.
God heeft nooit Zijn evangelie weggehouden van welk volk danook en zeker niet van de 12 stammen.Maar jij zelf ziet het als God Zijn schuld omdat je het niet kunt accepteren dat God het evangelie zou weghouden voor Israel.
God gaf Zijn Zoon niet voor Israël Goddank! Maar voor de hele wereld. En als je dit beperkt tot Israël dan doe je tot mijn verdriet afbreuk aan het machtige werk van Jezus Christus aan de hele wereld, en dan misken je dat het koninkrijk zelfs wordt weggenomen van Israël. Rom 11 is de onthulling van de toekomst van Israël als volwaardige natie van 12 stammen en Israël is niets wijzer. Dat staat er ook niet.
-
Je snapt het echt niet he?Wilsophie schreef:Ja zeker want jij dicht het God toe dat Israël dus Juda blind en doof is gemaakt, lekkere God hoor , vertel dit eens aan meneer Zeilstra die zo zijn best doet om in diezelfde Naam doven en blinden te genezen. Lekker zootje toch.H eb je mij ergens zien schrijven dat ik God ergens de schuld van geef Wilsophie?
Als de bijbel zegt in Romeinen 11
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
Een diepe slaap gegeven duidt op een bewuste actie met een voorbestemd doel van God, namelijk Israel een diepe slaap geven.
God geeft Israel ogen om niet te zien, dus God verblind Israel.
God geeft Israel oren om niet te horen, dus God maakt Israel doof,
Het staat er woordelijk Wilsohie
Maar omdat jij niet wilt begrijpen dat God dit doet omdat Hij met het Offer van Jezus Israel AL heeft vrijgekocht van de schuld over hun zonde, zoals Hij in vele profetieën heeft beloofd, lijkt het voor jou alsof God iets ergs doet, terwijl Hij juist Zijn immense Genade aan Israel toont.
ericjan schreef:Als zal God een werelddeel, al is het Europa vernietigen, dan nog ben ik het met Hem eens en juich ik het toe.
Ik zal nooit God Zijn acties en doelstellingen in twijfel trekken, want al Zijn beslissingen zijn Rechtvaardig !Wilsophie schreef:En als God Jeruzalem en heel dit land Israël verwoest ??? Juich je dan nog.
Ik vind deze uitspraken heel erg want ik zou wensen dat niets verwoest wordt ook niet Europa ( mocht dat waar zijn want jij verzint dit ter plekke)
Ik vind het altijd vreselijk en ik huil erom dat een land verwoest wordt, en ik huil om alle mensen die omgebracht zijn in de geschiedenis.
Ik huil om het verdriet van de mensen van het verzet , maar ook om de broeders en zusters in de laatste wereld oorlog en ik ben zeer verdrietig waarom de satan zoveel macht kreeg in een paar personen en ik heb er grote moeite mee.
De bijbel laat andrs zien Wilsophie, zoals ik je met talloze bijbel citaten heb laten zien, waar Jezus Zelf degenen die wel zien dat Hij de Zoon van God is, streng verbiedt om dat kenbaar te maken.Wilsophie schreef:God heeft nooit Zijn evangelie weggehouden van welk volk danook en zeker niet van de 12 stammen.
Lezen blijkt moeilijk te zijn.Wilsophie schreef:God gaf Zijn Zoon niet voor Israël Goddank! Maar voor de hele wereld. En als je dit beperkt tot Israël dan doe je tot mijn verdriet afbreuk aan het machtige werk van Jezus Christus aan de hele wereld
Nergens schrijf ik dat God Zijn Zoon alleen gegeven heeft voor Israel.
God heeft Zijn Zoon gegeven in beginsel voor Israel en de genade die Hij Israel daarmee geeft heeft God OOK aan ons uit de heidenen geschonken, als: -mede erfgenamen, waar israel de erfgenamen zijn.
-als wilde takken op de olijfboom geënt waar Israel de natuurlijke takken van waren en nog steeds zijn.
- God van de Joden nu OOK een God van de heidenen is en niet anders om en ook niet alleen een God van de heidenen.
-
Dit meningsverschil komt m.i. door het gebruik van het woordje "opzettelijk". Jezus huilt als Hij naar Jeruzalem kijkt en zegt dan:Wilsophie schreef:
God heeft nooit Zijn evangelie weggehouden van welk volk danook en zeker niet van de 12 stammen.
Math.23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
38 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten.
39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere!
Zie je het staan? Gij hebt niet gewild. Het was een kwestie van niet willen. Het oordeel "uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten", het oordeel is ook "een geest van diepe slaap". Slapen jullie maar, je wilt niet anders. Gelukkig is het voor een bepaalde tijd. Jezus gebruikt het woordje "totdat!" Er komt een tijd dat ze Hem zullen verwelkomen.
God gaf zijn zoon wel voor Israël Wilsophie: Hand.13:23 En uit Davids nageslacht heeft God, overeenkomstig zijn belofte, een redder voor Israël voortgebracht, Jezus.Wilsophie schreef:
God gaf Zijn Zoon niet voor Israël Goddank!
Maar wij mogen erin delen.
Denk maar niet dat de gelovigen uit de heidenen wijzer zijn dan de Israëlieten. Rom. 11:32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.Maar voor de hele wereld. En als je dit beperkt tot Israël dan doe je tot mijn verdriet afbreuk aan het machtige werk van Jezus Christus aan de hele wereld, en dan misken je dat het koninkrijk zelfs wordt weggenomen van Israël. Rom 11 is de onthulling van de toekomst van Israël als volwaardige natie van 12 stammen en Israël is niets wijzer. Dat staat er ook niet.
Het koninkrijk is al weggenomen van Israël, toen de koning werd gekruisigd. Maar Jezus komt terug als Koning op de troon van David.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Waar staat dat Jezus huilt?Adinomis schreef:Dit meningsverschil komt m.i. door het gebruik van het woordje "opzettelijk". Jezus huilt als Hij naar Jeruzalem kijkt en zegt dan:Wilsophie schreef:
God heeft nooit Zijn evangelie weggehouden van welk volk danook en zeker niet van de 12 stammen.
Math.23:37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
38 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten.
39 Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere!
Als ik het voorafgaande lees dan gaat dat over Israel die inderdaad vele profeten heeft gedood, enkele voorbeelden geeft Jezus.
Zijn opmerking Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild! slaat dan ook op alle pogingen die God gedaan heeft om Israel middels de Wet bij elkaar te brengen en te redden. Ik geloof niet dat Jezus hier over zich Zelf sprak eigenlijk, maar eerder uit God, juist vanwege de zinnen en voorbeelden die Hij aanhaalt. Die gaan niet over Zijn tijd op aarde maar juist ervoor.
-
Lukas 19:38 En zij zeiden: Gezegend is de Koning, Die daar komt in de Naam van de Heere. Vrede in de hemel en heerlijkheid in de hoogste hemelen.ericjan schreef: Waar staat dat Jezus huilt?
39 En sommigen van de Farizeeën uit de menigte zeiden tegen Hem: Meester, bestraf Uw discipelen.
40 En Hij antwoordde hun en zei: Ik zeg u dat de stenen zouden roepen, als dezen zouden zwijgen.
41 En toen Hij dichtbij kwam en de stad zag, weende Hij over haar.
42 Hij zei: Och, dat u ook nog op deze uw dag zou onderkennen wat tot uw vrede dient! Nu echter is het verborgen voor uw ogen.
43 Want er zullen dagen over u komen dat uw vijanden een wal rondom u zullen opwerpen, u zullen omsingelen en u van alle kanten in het nauw zullen brengen.
44 En zij zullen u met de grond gelijkmaken en uw kinderen in u verpletteren. Ook zullen zij in u geen steen op de andere steen laten, omdat u het tijdstip waarop er naar u omgezien werd, niet hebt onderkend.
Zie je Ericjan, Jezus huilt om wat Israël zal overkomen. En waarom? "Omdat u het tijdstip waarop er naar u omgezien werd, niet hebt onderkend."
Als ik het voorafgaande lees dan gaat dat over Israel die inderdaad vele profeten heeft gedood, enkele voorbeelden geeft Jezus.
Zijn opmerking Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild! slaat dan ook op alle pogingen die God gedaan heeft om Israel middels de Wet bij elkaar te brengen en te redden. Ik geloof niet dat Jezus hier over zich Zelf sprak eigenlijk, maar eerder uit God, juist vanwege de zinnen en voorbeelden die Hij aanhaalt. Die gaan niet over Zijn tijd op aarde maar juist ervoor.
De tijden ervoor zullen er ook mee te maken hebben. Ja, ten laatste stuurde de Heer des Huizes zijn Zoon. "Hij kwam tot de zijnen en de zijnen hebben Hem niet aangenomen" staat er van Jezus in Joh, 1. Niet aangenomen, gij hebt niet gewild. Is dat niet hetzelfde?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Dank je wel voor deze verzen.ericjan schreef: Waar staat dat Jezus huilt?
Zelf heb ik dit altijd gezien dat Jezus huilt omdat men Hem op dat moment prijst als de Messias maar weet dat Hij straks moet lijden in de stad.
Markus 9
12 En Hij antwoordde hun: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen; en het zal geschieden zoals geschreven is over de Zoon des mensen, dat Hij veel lijden zal en veracht worden.
En Jezus huilt omdat Hij ook weet dat Zijn Vader Zijn Aangezicht tijdelijk zal verbergen en de Joden zal verspreiden over de wereld.
42 Zeggende: Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen.
In feite prees men Jezus op dat moment als de Messias, maar deze aanvaarding dat Jezus de Messias is op deze dag zal geen verschil maken, want het is nu eenmaal verborgen voor hun ogen.
Anders zou het extreem conflicteren met de verzen waarin Jezus zegt in gelijkenissen te spreken om het niet aan Israel kenbaar te maken als ook het blind maken van de ogen door God.
Want welk nut zou het hebben om hun harten te verharden en hun ogen te verblinden als ze toch al niet zelf openstonden voor Jezus? Dat is als de put dempen nadat het kalf al verdronken is.
-
Gelijkenissen werden verteld aan degenen die ernaar verlangen om meer van God te begrijpen. Je kunt ergens naar luisteren, maar dat betekent niet dat je de boodschap ook wilt overdenken en je eigen maken.
Dat geldt ook voor de bijbelstudie die we hier doen. Er is een vertrouwensrelatie nodig om de diepten van God je eigen te maken.
Mat.7:6 Geef het heilige niet aan de honden, en werp uw parels niet voor de zwijnen, opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren.
Dat geldt ook voor de bijbelstudie die we hier doen. Er is een vertrouwensrelatie nodig om de diepten van God je eigen te maken.
Mat.7:6 Geef het heilige niet aan de honden, en werp uw parels niet voor de zwijnen, opdat die ze niet op enig moment met hun poten vertrappen, zich omkeren en u verscheuren.
-
Ach ik heb al 1000 keer gezegd dat de genade is verschenen aan ALLE mensen ook aan Israël dus ik stop ermee.ericjan schreef:Vreselijk voor al die mensen die hun best doen om de Joden het evangelie te prediken. Zelfs Jan van Barneveld gelooft dit niet.Maar jij zelf ziet het als God Zijn schuld omdat je het niet kunt accepteren dat God het evangelie zou weghouden voor Israel.
-
De Bijbel zegt duidelijk dat de Heer weende omdat Hij wist dat Jeruzalem verwoest zou worden en niet om Zijn lijden. In Marcus maakt hij een vergelijking met Elia en hemzelf want zij zullen Elia ook doden als één van de 2 getuigen. Overigens was Elia erbij op die berg der verheerlijking samen met Mozes.ank je wel voor deze verzen.
Zelf heb ik dit altijd gezien dat Jezus huilt omdat men Hem op dat moment prijst als de Messias maar weet dat Hij straks moet lijden in de stad.
Markus 9
12 En Hij antwoordde hun: Elia zal wel eerst komen en alles herstellen; en het zal geschieden zoals geschreven is over de Zoon des mensen, dat Hij veel lijden zal en veracht worden.
En Jezus huilt omdat Hij ook weet dat Zijn Vader Zijn Aangezicht tijdelijk zal verbergen en de Joden zal verspreiden over de wereld.
-
Adinomis schreef:Gelijkenissen werden verteld aan degenen die ernaar verlangen om meer van God te begrijpen. Je kunt ergens naar luisteren, maar dat betekent niet dat je de boodschap ook wilt overdenken en je eigen maken.
Zo is het.Zie je Ericjan, Jezus huilt om wat Israël zal overkomen. En waarom? "Omdat u het tijdstip waarop er naar u omgezien werd, niet hebt onderkend."
En de gelijkenissen gingen over de verborgenheid of verborgene dingen die pas later door o.a. Paulus werd geopenbaard.
Het gaat over de Gemeente als het verborgen koninkrijk en dat mocht nog niet geopenbaard worden aan ongelovige Joden en Farizeeërs maar wel aan de discipelen. Veel gelijkenissen gaan ook over de 2 en de 10 stammen en over deze huidige bedeling wat de bedeling der verborgenheid wordt genoemd.
-
Wilsophie schreef:Ach ik heb al 1000 keer gezegd dat de genade is verschenen aan ALLE mensen ook aan Israël dus ik stop ermee.ericjan schreef:Vreselijk voor al die mensen die hun best doen om de Joden het evangelie te prediken. Zelfs Jan van Barneveld gelooft dit niet.Maar jij zelf ziet het als God Zijn schuld omdat je het niet kunt accepteren dat God het evangelie zou weghouden voor Israel.
Het beste is inderdaad te stoppen Wil, want men WIL het niet zien.
-
ericjan, jij lijkt me een one-trick-pony. In alle topics waar jij reageert of actief bent gaat het over Israël. Op het GKv forum waarop ik vroeger actief was hadden we ook zo iemand en die meldde toen al dat er een groep mensen was die bezig is om de kerken en gelovigen te bestoken met uitleg van profetieën over Israël. Je manier van reageren inclusief het plakken en knippen van allerlei bijbel teksten waarvan hele gedeelten zijn onderstreept kwam ik daar ook al tegen. Het lijkt me dat je of dezelfde persoon bent die daar ook actief was dan wel dat je actief betrokken bent bij die groep. Dat is natuurlijk je goed recht maar ik ben er wel een beetje klaar mee.
Is het in elk geval mogelijk om alles wat met Israël te maken heeft alleen in dit topic te posten en de andere topics daar niet mee te (vergeef me het woord) vervuilen.
Is het in elk geval mogelijk om alles wat met Israël te maken heeft alleen in dit topic te posten en de andere topics daar niet mee te (vergeef me het woord) vervuilen.
Neem het leven niet te serieus, je brengt het er toch niet levend vanaf!
-
Je hebt gelijk Wilsophie, ik heb het verkeerd geschreven, nu lijkt het alsof ik denk dat Jezus huilde om Zijn eigen leed, maar ik bedoelde te zeggen dat Jezus wist dat Hij straks moest lijden en wist welke donkere tijde Israel tegemoet zou gaan.Wilsophie schreef:De Bijbel zegt duidelijk dat de Heer weende omdat Hij wist dat Jeruzalem verwoest zou worden en niet om Zijn lijden. In Marcus maakt hij een vergelijking met Elia en hemzelf want zij zullen Elia ook doden als één van de 2 getuigen. Overigens was Elia erbij op die berg der verheerlijking samen met Mozes.ank je wel voor deze verzen.
Markus 9
Zoals veel christenen nu verdrietig zijn voor de grote verdrukking die Israel opnieuw zal treffen vlak voor Jezus terug zal komen.
-
Probeer eens om de hoofdstukken uit Romeinen 9, 10 en 11 in de juiste tijd te plaatsen.Je snapt het echt niet he?
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
Een diepe slaap gegeven duidt op een bewuste actie met een voorbestemd doel van God, namelijk Israel een diepe slaap geven.
Maar omdat jij niet wilt begrijpen dat God dit doet omdat Hij met het Offer van Jezus Israel AL heeft vrijgekocht van de schuld over hun zonde, zoals Hij in vele profetieën heeft beloofd, lijkt het voor jou alsof God iets ergs doet, terwijl Hij juist Zijn immense Genade aan Israel toont.
Op dit moment als God aan de Gemeente bouwt en een ander volk roept voor Zijn naam heeft hij tot op de huidige dag hen terzijde gezet en kijkt Hij niet naar hen om als volk als natie, maar ook voor de indivuele jood geldt dezelfde genade als aan de heiden.
Daar is niets in veranderd, maar deze hoofdstukken gaan over een natie. Als Nederland niet in God gelooft daarom kan ik er wel in geloven want het geloof is een persoonlijke zaak en geen massale zaak. Er staat ook duidelijk "Israël" er staat nergen God heeft hem of haar of die jood uit de kinkerstraat een diepe slaap gegeven.
Dus het staat er woordelijk EricJan, maar als je het niet goed toepast en in de juiste tijd plaatst dan is de Bijbel een tegenstrijdig Boek. Het zit niet in Gods handelen of Zijn Boek het ligt aan de lezer die bepaalde zaken niet onderscheidt.
Ook als je praat over enten en over dode takken en over de verdorde vijgenboom dan gaat het over een NATIE. Een Volk! Ik ben geen volk ik ben een persoon.
Probeer nu eens onderscheid te maken in de individuele mens, en in een natie.
Je hebt er nooit antwoord opgegeven, maar wat doe je dan met Ruth en Orpa die buitenlandse vrouwen waren en geen Joden en uit wie ( Ruth) de Here Jezus is geboren?
Hoe verklaar je dat de Heer 11 discipelen had uit Galilea dus uit Gallië dus uit het buitenland en maar 1 discipel uit Juda en dat was Zijn verrader.
Hoe vaak ging de Heer naar Galilea, Hij was meer buiten Juda dus buiten het Jodendom dan erin.
Was het niet een Heer die buitenslands reisde.
Eerst heeft het Jodendom Jezus buiten de synagoge geplaatst en toen na heel veel berispingen en eindeloos geduld is de Heer Zelf weggegaan.
Je gaat prat op de leegloop van de kerken omdat ze God wegredeneren, maar het is bij de Joden niet anders.
-
Sorry Peter, maar ik kende het GKv forum niet eens, maar was er al wel op gewezen in een PB door iemand dat ik een gelijke manier van uitleggen had.Peter68 schreef:ericjan, jij lijkt me een one-trick-pony. In alle topics waar jij reageert of actief bent gaat het over Israël. Op het GKv forum waarop ik vroeger actief was hadden we ook zo iemand en die meldde toen al dat er een groep mensen was die bezig is om de kerken en gelovigen te bestoken met uitleg van profetieën over Israël. Je manier van reageren inclusief het plakken en knippen van allerlei bijbel teksten waarvan hele gedeelten zijn onderstreept kwam ik daar ook al tegen. Het lijkt me dat je of dezelfde persoon bent die daar ook actief was dan wel dat je actief betrokken bent bij die groep. Dat is natuurlijk je goed recht maar ik ben er wel een beetje klaar mee.
Maar toen ik rond ging zoeken zag ik wel op meer forums mensen die op mijn manier reageren. Uiteindelijk is er op de meeste forums volgens mij niet veel andere keuze dan onderstrepen of vet drukken. Hier dan nog heel mooi kleur mogelijk, maar alleen toegestaan in beperkte mate.
Dat topics automatisch weer uitkomen op Israel is denk ik omdat de roots van het christendom nu eenmaal in Israel liggen, je kunt er bijna niet omheen. Ik doe het niet bewust. Maar voel je vrij om het direct als off topic af te kappen hoor en het naar het Israel topic door te verwijzen, geen probleem.
Maar volgens mij ben ik juist degene geweest die non Israel topic startte over
- Zijn het Lichaam van Christus en de kerk hetzelfde?
- De hemel direct na sterven of pas bij Jezus wederkomst?
Ik zal zal eens kijken of ik nu echt degene ben die over Israel begint of dat ik er op reageer als het ter sprake komt.
Als ik de "boosdoener" ben zal ik mijn excuus daarvoor aanbieden.
Laatst gewijzigd door ericjan op 03 mar 2014, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Ik ben idd bewogen met wat het volk en alle ongelovigen zal overkomen en daarom is evangelisatie belangrijker dan materiële zaken want dan worden zij als gelovigen bewaard voor die benauwdheid van Jacob. Want eerst komt er een schijnvrede en zullen zij roepen : "vrede vrede en geen gevaar". Dat is heel erg want daarna volgt alsnog van Godswege het beloofde oordeel.Je hebt gelijk Wilsophie, ik heb het verkeerd geschreven, nu lijkt het alsof ik denk dat Jezus huilde om Zijn eigen leed, maar ik bedoelde te zeggen dat Jezus wist dat Hij straks moest lijden en wist welke donkere tijde Israel tegemoet zou gaan.
Zoals veel christenen nu verdrietig zijn voor de grote verdrukking die Israel opnieuw zal treffen vlak voor Jezus terug zal komen.
Psalm 122:6
-
Het is moeilijk, maar het is denk ik niet goed om bij alles het volk Israël te betrekken omdat ik merk, ( en ik laat me ook verlokken erop in te gaan) dat men daardoor de zegeningen en beloften aan de gelovigen uit de heidenen wegredeneert en alles focust op een volk of een natie die een gewoon onderdeel uitmaakt van de huidige samenleving, zij hebben niets voor maar ook niets tegen wat alle mensen hebben en dat is een vrije keus.
Als je de politieke en religieuze kant van het volk neemt dus het Jodendom en de Knesseth dan kom je op een ander plan van God uit en dat is nu nog niet aan de orde al spitst het zich wel toe.
Er is één aarde en één wereldbevolking die allemaal van Adam afstammen en voor wie Jezus is gestorven en opgestaan voor allen dus.
Geen uitverkoren volk meer. Dat recht hebben ze verspeeld. De rol die ze in de toekomst gaan spelen is ongetwijfeld een brandhaard in het Middenoosten, maar dat zijn geen zegeningen.
Als je de politieke en religieuze kant van het volk neemt dus het Jodendom en de Knesseth dan kom je op een ander plan van God uit en dat is nu nog niet aan de orde al spitst het zich wel toe.
Er is één aarde en één wereldbevolking die allemaal van Adam afstammen en voor wie Jezus is gestorven en opgestaan voor allen dus.
Geen uitverkoren volk meer. Dat recht hebben ze verspeeld. De rol die ze in de toekomst gaan spelen is ongetwijfeld een brandhaard in het Middenoosten, maar dat zijn geen zegeningen.
-
Volgens mij maakt de bijbel duidelijk dat God een plan heeft met Israel als volk en een ander plan met individuen uit de heidenen.Wilsophie schreef:Probeer eens om de hoofdstukken uit Romeinen 9, 10 en 11 in de juiste tijd te plaatsen.Je snapt het echt niet he?
Op dit moment als God aan de Gemeente bouwt en een ander volk roept voor Zijn naam heeft hij tot op de huidige dag hen terzijde gezet en kijkt Hij niet naar hen om als volk als natie, maar ook voor de indivuele jood geldt dezelfde genade als aan de heiden.
Daar is niets in veranderd, maar deze hoofdstukken gaan over een natie. Als Nederland niet in God gelooft daarom kan ik er wel in geloven want het geloof is een persoonlijke zaak en geen massale zaak. Er staat ook duidelijk "Israël" er staat nergen God heeft hem of haar of die jood uit de kinkerstraat een diepe slaap gegeven.
Dus het staat er woordelijk EricJan, maar als je het niet goed toepast en in de juiste tijd plaatst dan is de Bijbel een tegenstrijdig Boek. Het zit niet in Gods handelen of Zijn Boek het ligt aan de lezer die bepaalde zaken niet onderscheidt.
Het een gaat geldt voor eeen volk en het ander voor de individu.
Dat doe ik, zie boven mijn reactie.Wilsophie schreef:Ook als je praat over enten en over dode takken en over de verdorde vijgenboom dan gaat het over een NATIE. Een Volk! Ik ben geen volk ik ben een persoon. Probeer nu eens onderscheid te maken in de individuele mens, en in een natie.
Het gaat in Romeinen 11 erover dat het christendom wordt vergeleken met wilde takken en het volk Israel als de natuurlijke takken.
Nee absoluut niet, het doet me pijn dat onze kerken leeglopen omdat ze Israel niet willen zegenen.Wilsophie schreef: Je gaat prat op de leegloop van de kerken omdat ze God wegredeneren, maar het is bij de Joden niet anders.
Wie Israel zegent zal zelf gezegend worden en wie Israel vervloekt zal zelf vervloekt worden immers.
Als ik er prat op zou gaan, zou ik me nergens mee bemoeien toch en me in de handen wrijven bij het zien van de afval van onze kerken.
Vergeet niet dat ik net als jij een kerkganger ben.
-
Het christendom is toch geen individu EricJan.Dat doe ik, zie boven mijn reactie.
Het gaat in Romeinen 11 erover dat het christendom wordt vergeleken met wilde takken en het volk Israel als de natuurlijke takken.