- - - - - - -
Dat er geschiedkundig beschouwd zaken in de bijbel worden beschreven die kloppen, wil nog niet zeggen wat alles dat de bijbel vermeldt letterlijk zo is gebeurd. Neem de uittocht uit Egypte. Daar heeft men veertig jaar over gedaan. Veertig jaar! Letterlijk beschouwd is dit absurd. Dat is zo'n 40 meter per dag. En dan was men op de vlucht. Zie je het al voor je? Men spreekt van 42 halteplaatsen. Dat zou inhouden dat men er een jaar over deed om van halteplaats naar halteplaats te gaan.Barnabas schreef: ↑21 jul 2021, 12:52Het christendom is geen verzonnen religie. De schepping is een realiteit en die staat beschreven in de bijbel. Het is moeilijk om wetenschappelijk aan te tonen dat God een God is die dit kan. Daarvoor zou je iets heel hoogs moeten bewijzen zoals je relativiteitstheorie zou moeten bewijzen aan schoolkinderen. Maar schoolkinderen beginnen bij eenvoudige dingen. Zo ook blijkt dat de bijbel waar is op basis van archeologisch onderzoek. In Israël wordt veel onderzoek gedaan daar naar. Er is bijvoorbeeld wel eens getwijfeld aan het koningschap van Baltesasar in het rijk van de Chaldeeën. Historische geschriften noemden een andere koning in die tijd. Dat deed wetenschappers twijfelen over de juistheid van de schrift. Maar zij wisten niet dat er nog een andere vondst zou worden gedaan die beschreef dat de bewuste koning twee weken voor de val van zijn rijk zijn gezag overdroeg aan de in de bijbel genoemde koning.Zolderworm schreef: ↑08 jul 2021, 09:44Het christendom heeft maar wat verzonnen. De tijd-is-een-illusie is gebaseerd op inzicht bij innerlijke waarneming, en is ook gebaseerd op de relativiteitstheorie. Dus beide visies zijn niet gelijkwaardig.peda schreef: ↑08 jul 2021, 09:29 In het christendom is de tijd tezamen met de ruimte ex-nihilo door de God van de bijbel geschapen. In de schepping is tijd dus volgens de christelijke overtuiging een geschapen realiteit en geen illusie. Het is dus een andere meta-fysische invulling. Diegenen die het zonder God en derhalve zonder geschapen wereld doen, komen tot andere meta-fysische oplossingen. Kies je voor de appel of voor de peer. Het is een of-of keuze, immers de appel wordt nooit een peer en omgekeerd is ook onmogelijk.
Wat ook is is een wetenschappelijk onderzoek waarbij (met behulp van Maya tijdsbepaling) werd gevonden dat er in de tijdrekening een halve dag of zo miste. De bijbel kent de verklaring, een wonder dat God deed door de schaduw van een gebouw tien treden of zo terug te laten gaan.
Het zeggen dat ons bestaan een illusie is: Dat is verzonnen.
Johan Pameijer heeft in zijn boek "De mythe van Christus" op onovertroffen wijze beschreven wat de symbolische betekenis hiervan is. Ook heeft hij uitvoerig beschreven wat de symbolische betekenis van het evangelieverhaal is. Daarbij voorbij gaand aan de visie van Jung. Over Jungs leer heeft hij het niet gehad.
Maar jij neemt blijkbaar alles letterlijk, en hebt geen gevoel voor een symbolisch representerende betekenis.
In de bijbel vinden we bijvoorbeeld veel symbolisch representerende kabbalistische betekenissen. Om wat voorbeelden te noemen:
Bijvoorbeeld de verloren zoon. Dat is de mens die steeds verder omlaag dwaalt op de levensboom.
Het Marcusverhaal: Daarin vinden we dat de hogere beginselen van de mens in zekere zin zo gestimuleerd worden dat hij de stimulans ontvangt om zijn persoonlijkheid om te vormen.
Johannes de Doper als de mens op de drempel in Tipharet, de hoogste onder de mens, maar de minste in het Koninkrijk der Hemelen.
De Hof van Eden: de lichtwereld. De mens leeft in de verstolde, verharde en geskeletteerde wereld, die kristalliseert uit de vloeiende lichtwereld, die we de Hof van Eden noemen.
De kennis van de Boom des Levens wordt gevoed door de engelen, de hogere hiërarchieën stralen voortdurend hun goddelijke wijsheid door.
Ab-raham, vader van de volken, stelt in de Kabbala dat stadium van de mensheid voor, waarin zij gewikkeld is in haar dichtste involutie, ontwikkeling, neerdaling in de fysieke wereld.
Adam ontvangt de levensboom. De onbewuste Licht-Adam, gecreëerd in de hoogste werelden, daalt af door alle zich verdichtende werelden tot hij hier beneden eindigt in een grote omsluiering en de gevallen Adam wordt de persoonlijkheid.
Mozes treedt "in een lichtwolk". Mozes hult zich in een wolk als hij binnengaat op de berg tot de heilige onuitsprekelijke Godheid. De lichtwolk is dus zijn lichtlichaam, hij treedt uit de aardse weg en in zijn lichtlichaam heeft hij contact met de Allerhoogste.
Na het offer op Golgotha scheurt de voorhang in de tempel, en is de weg naar Tiphareth, de zoonswereld, open voor ieder mens die streeft en zoekt.
Kob, strijdende menshied in haar evolutie, heet verlangen en heimwee naar Jah, de twee letters van de Heilige Naam, die boven de afgrond van hem zijn afgenomen: J + H = Jah. Daarheen wil hij terug, daarom heet de mensheid in haar worsteling "Jacob". Zodra Jacob opstaat naar zijn grote evolutie, ontstaat een fantastische strijd om zich uit de wereld van psychische illusies, van materiele zintuiglijkheid op te werken naar een geestelijk doorschouwen van al deze elementaire werelden.
Zodra Jacob dit inzet, begint hij met de verovering van de stoffelijke wereld, die wordt uitgedrukt door een vrouw, symbool van de Bruid.
Jacob verovert eerst zijn Bruid en wanneer het visioen gegeven wordt van Jacob, die worstelt met de Engel staat er geschreven dat Jacob opstijgt met twee vrouwen naast zich. De tweede vrouw is de slot-He van de Heilige Naam. Jacob, die nu door het middenpad (van de levensboom) omhoog snelt in zijn evolutie bereikt nu de Maagdelijke Wateren. Daar staat hij aan de afgrond, hij moet door de afgrond heen aan het eind van zijn evolutie, zoals in het kabbalistisch visioen is weergegeven, om terug te keren.
Op de bruiloft in Cana -- bruiloft is altijd een mystieke term voor een vereniging van het onsterfelijke, van de Logos met de persoonlijkheid -- wordt water in wijn veranderd. Wijn is Sod, de uitdrukking van de innerlijke illuminatie. Water, de psyche van de religie van het devoot openbaren, verandert in wijn, in het innerlijk mysterie, in het innerlijk zelfstandig schouwen.
Wanneer de eerste Adam, de licht-Adam langzamerhand indaalt, wordt hij beneden in deze wereld verduisterd, hij valt, hij wordt getekend in het tweede stadium, in de letter Daleth, de beginletter van David. Wanneer David uit het licht- en donker-bewustzijn, uit de gespletenheid van de persoonlijkheid moet opstijgen naar het derde stadium aangegeven door de M van Meshia, hebben we te maken met het stadium van de hogepriester, die nu gesteld wordt in een verduisterde wereld omdat het licht in hemzelf schijnt.
Enzovoort enzovoort.