peda schreef: ↑23 jul 2021, 11:00
Nic schreef: ↑22 jul 2021, 23:25
Is Jozua een historische verslag en zo ja welke historici kunnen dat onderbouwen?
De opmerkingen blijven draaien rond het thema dat God Zelve een Gruwel is, of dat God Zelve de bijbelschrijvers heeft geinspireerd om Hem te verbinden met gruwelen, of dat alle gruwel-verhalen uit de dikke duim zijn gezogen. Kortom als God Zelve een Gruwel is, weg er mee. Als God Zelve de schrijvers heeft geinspireerd om Hem te verbinden met gruwelen, dan God weg ermee. Als god uit de dikke duim van de schrijver gezogen is dan weg met de dikke duim god. Kortom alle wegen leiden linksom of rechtsom tot God of god, weg er mee. Heel simpel, weg er mee, zo een regelmatig gehoord geluid.
Peda, dank voor de steeds heldere bewoordingen waardoor de discussies weer enige structuur krijgen.
Het zal je niet verbazen dat ik ook nog een andere weg ga.
Gruwelverhalen, wonderverhalen zijn m.i. niet historisch, maar dat wil niet zeggen dat ze uit de duim zijn gezogen als fantasterij.
Het zijn heel nauwkeurig opgeschreven verhalen die ons dringend wat te zeggen hebben over God, over de mens, over de maatschappij.
Er zit een behoorlijk literaire kant aan die verhalen, deze wordt echter op dit forum weinig verkend.
De gruwel- en wonderverhalen hebben dus een functie om afschrikwekkende zaken te belichten of juist de meest wonderlijke
zaken uit te beelden.
In de wonderverhalen gebeurt een echt wonder, alleen niet in het miraculeuze, maar in de mensen die worden opgericht om weer
mens te worden of aan slachtoffers de hoop te schenken op een uiteindelijk rechtvaardig oordeel.
Jozua is al met kennis van de ballingschap geschreven en dat plaatst het gruwelverhaal in een ander licht.
Onderzoek wijst ook uit dat het geen historisch verhaal is en ook dat zul je als bagage in de uitleg mee moeten nemen.
Het is een lastige weg, maar ik kan niets met een puur letterlijke of een puur symbolische uitleg.
De schrijvers schrijven over hun ervaringen, geen luchtfietserij over de hemel of het hiernamaals.
En als over het hiernamaals wordt gesproken in Openbaring, dan als troost voor de destijds (al enigszins) vervolgde Christenen.
De vraag is wel hoelang een forum in de welles nietes mode kan blijven, waar ik overigens zelf ook aan meedoe.
Het is beslist niet de reden waarom ik op dit forum gekomen ben.
Ook niet om alleen maar met gelijkgestemden te spreken,
ik wil graag verder ontdekken, leren, feedback krijgen en dat lukt zo niet, door de te grote verschillen.
Nu maar eerst een vakantie stilte, eindelijk tIjd om.weer eens wat boeken te lezen.