Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel. Moderatie:het moderatieteam
Forumregels Richtlijnen subforum Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Heeft de staat welke na 1948 is heropgericht door God niet de erenaam Israel aangenomen?
Nee een onterechte naam want zij zijn uit Juda.
De naam Israël werd gegeven aan de 10 stammen met als hoofdstad Samaria
Het huis van Juda had als hoofdstad Jeruzalem. Het is nog steeds het huis van Juda.
Jesaja 44 1 Maar nu, luister, Jakob, Mijn dienaar,
Israël, die Ik verkozen heb!
2 Zo zegt de HEERE, uw Maker
en uw Formeerder van de moederschoot af, Die u helpt:
Wees niet bevreesd, Mijn dienaar Jakob,
Jesjurun, die Ik verkozen heb. 5 De een zal zeggen: Ik ben van de HEERE,
een ander zal zich noemen met de naam Jakob,
weer een ander zal met zijn hand schrijven: Van de HEERE,
en de erenaam Israël aannemen.
De staat heeft van God geen naam gekregen want ze geloven niet in Zijn Zoon. Ze verwerpen de Messias.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
Ondanks dat Joden in het Jodendom vijanden zijn van het evangelie (zoals God dat heeft gewild) blijven ze vanwege hun uitverkiezing uit het zaad van de voorvaderen het lievelingetje van God
[modbreak Trajecto] Code goedgezet.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan schreef:Wilsophie, ben je het met mij eens dat:
-1. De Joden in Israel echte Joden zijn? (Desnoods alleen de 2 stammen zoals jij denkt)
-2. Israel waar het nu ligt, ook het vroegere Israel is geweest?
-3. Dat God voor eeuwig Israel aan het volk Israel de Joden heeft beloofd?
1>>Ja dat zijn echte Joden, ik heb ergens een rijtje met kenmerken genoemd inclusief de Bijbelteksten.
2>>Ja waar het nu ligt.
nummer 3 begrijp ik niet.
et als zondags naar de kerk gaan zonder geloof je geen christen maakt. Of een doop zonder geloof je geen christen maakt, klopt !
Het enige wat Paulus duidelijk maakt is dat de religieuze handelingen alleen zonder geloof in God je niet redden.
Net als de doop voor christenen moet samengaan met geloof, moet voor een Jood de besnijdenis nog steeds gepaard gaan met dader zijn van de Wet legt Romeinen 2 uit.
Romeinen 2
25 Want de besnijdenis heeft wel nut als u de wet houdt, maar als u een overtreder van de wet bent, is uw besneden zijn tot onbesneden zijn geworden.
Mee eens want iedereen overtreedt de wet behalve Christus en wie 1 facet van de wet overtreedt is des doods schuldig, dus heeft besnijdenis geen zin.
Wij zijn besneden des harten, en dus is de omhulling van de wet, van de oude mens weggenomen en zouden we vruchtdragen.
Denk aan dat eikeltje. Zo mooi gillustreerd in de natuur.
Er valt veel over de betekenis van de besnijdenis te zeggen.
-1. De Joden in Israel echte Joden zijn? (Desnoods alleen de 2 stammen zoals jij denkt)
1>>Ja dat zijn echte Joden, ik heb ergens een rijtje met kenmerken genoemd inclusief de Bijbelteksten.
2>>Ja waar het nu ligt.
-3. Geloof jij dat God het beloofde land Israel voor eeuwig heeft beloofd aan de Joden?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
et als zondags naar de kerk gaan zonder geloof je geen christen maakt. Of een doop zonder geloof je geen christen maakt, klopt !
Het enige wat Paulus duidelijk maakt is dat de religieuze handelingen alleen zonder geloof in God je niet redden.
Net als de doop voor christenen moet samengaan met geloof, moet voor een Jood de besnijdenis nog steeds gepaard gaan met dader zijn van de Wet legt Romeinen 2 uit.
Romeinen 2
25 Want de besnijdenis heeft wel nut als u de wet houdt, maar als u een overtreder van de wet bent, is uw besneden zijn tot onbesneden zijn geworden.
Mee eens want iedereen overtreedt de wet behalve Christus en wie 1 facet van de wet overtreedt is des doods schuldig, dus heeft besnijdenis geen zin.
Wij zijn besneden des harten, en dus is de omhulling van de wet, van de oude mens weggenomen en zouden we vruchtdragen.
Denk aan dat eikeltje. Zo mooi gillustreerd in de natuur.
Er valt veel over de betekenis van de besnijdenis te zeggen.
Probeer nu eens iets wijder te kijken Wilsophie.
Paulus spreekt hier tegen de Joden en zegt, de besnijdenis (is een teken van het eeuwig verbond met God) heeft WEL nut zolang u de wet houdt.
Net als een doop in ons christendom alleen nut heeft als we in geloof blijven. Een doop zonder geloof is niets. Een besnijdenis zonder dader van de wet te zijn is ook niets.
2>>Ja waar het nu ligt.
-3. Geloof jij dat God het beloofde land Israel voor eeuwig heeft beloofd aan de Joden?
Nee, het is beloofd aan heel Israël en dat zijn niet de Joden. Zijn zijn een onderdeel van het volk aan wie het beloofd is en nogal in de minderheid.
De vraag is eigenlijk allereerst of Israël Gods volk is en dat is : "ja en nee".
Vanuit Gods beloften en roeping en bestemming blijft het Gods volk. Maar het is een "nee" als het gaat om de relatie tussen de HEERE en Israël want het is officieel nog steeds Lo-Ammi dus niet mijn volk er is momenteel geen sprake van een verbondsrelatie, het oude verbond is geëindigd en het nieuwe verbond is nog niet gesloten en waar geen verbond is, is geen recht op trouw of bescherming van de Man en ook geen recht op bewoning van het land. De voorwaarde voor al deze beloften is geloof en dit volk leeft in ongeloof aan de Messias namelijk Christus onze HEERE.
De heerschappij over Jeruzalem ging ook in de dagen van Daniël over in handen van de heidenen en zo ging in de dagen van Paulus het heil naar de heidenen. Dus zowel qua macht als heil bevindt Israël zich onder de heidenen. Dat God dit volk in de toekomst tot bekering zal leiden laat onverlet.
De strijd tussen Israël en de Arabieren zal in zijn hevigste vorm nog plaats vinden en Rusland zal zich ook niet "onbetuigd" laten.
En God zal de volkeren nog eenmaal gebruiken als tuchtiging van het uitverkoren volk.
Hosea 4 vers 1 en Jeremia 11 vers 6-14, Jeremia 16 vs 12.
Probeer nu eens iets wijder te kijken Wilsophie.
Paulus spreekt hier tegen de Joden en zegt, de besnijdenis (is een teken van het eeuwig verbond met God) heeft WEL nut zolang u de wet houdt.
Net als een doop in ons christendom alleen nut heeft als we in geloof blijven. Een doop zonder geloof is niets. Een besnijdenis zonder dader van de wet te zijn is ook niets.
Nou mijn man denkt daar anders over.
Nu ga je in het geloof blijven ( eruit leven) vergelijken met de wet houden ( ergens ONDER "leven") Dus zo kan ik er niets mee als jij appels met peren vergelijkt. Een doop in ons Christendom is tamelijk omstreden want een babietje dopen is niet op grond van geloof.
De doop heeft op zich geen enkel nut. Tenzij je gelooft in de opstanding. En wie is een dader van de wet? Niemand toch? Nou dan hoeft niemand zich te laten besnijden als dat toch gekoppeld is aan een weldoener die volledig de wet houdt.
Heeft de staat welke na 1948 is heropgericht door God niet de erenaam Israel aangenomen?
Het huis van Juda had als hoofdstad Jeruzalem. Het is nog steeds het huis van Juda.
De staat heeft van God geen naam gekregen want ze geloven niet in Zijn Zoon. Ze verwerpen de Messias.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
Ondanks dat Joden in het Jodendom vijanden zijn van het evangelie (zoals God dat heeft gewild) blijven ze vanwege hun uitverkiezing uit het zaad van de voorvaderen het lievelingetje van God
Ik ken de gedachte EricJan en ongetwijfeld "geliefden vanwege de vaderen" en ze mogen van mij het lievelingetje van God zijn.
Maar de Bijbel kent die begrippen niet. Je bent een kind van God op grond van geloof of niet.
God kent geen lievelingetjes want God ziet het hart aan en God neemt niet aan in aanzien des persoons.
God is consequent en dus rechtvaardig ook t.a.v. zijn oogappel.
En jij beperkt dat tot de Joden, maar vergeet niet dat alle stammen delen in de beloften toch?
Ik ken de gedachte EricJan en ongetwijfeld "geliefden vanwege de vaderen" en ze mogen van mij het lievelingetje van God zijn.
Maar de Bijbel kent die begrippen niet.
Een geliefde van God zijn door uitverkiezing zegt vers 28, hoezo kent de bijbel die begrippen dan niet???
God kent geen lievelingetjes want God ziet het hart aan en God neemt niet aan in aanzien des persoons.
Maar zijn liefde voor Israel is ook voor heel het volk, niet mbt individuen.
En God komt ook Zijn Eeuwige Beloften altijd na, die schendt Hij NOOIT.
En jij beperkt dat tot de Joden, maar vergeet niet dat alle stammen delen in de beloften toch?
Nee, jij beperkt het tot christenen en ik laat zien dat christenen in de Genade voor Israel er slechts bij zijn genomen om OOK genade te ontvangen net als Israel (zal krijgen).
Een geliefde van God zijn door uitverkiezing zegt vers 28, hoezo kent de bijbel die begrippen dan niet???
Nee, jij beperkt het tot christenen en ik laat zien dat christenen in de Genade voor Israel er slechts bij zijn genomen om OOK genade te ontvangen net als Israel (zal krijgen).
Jesaja 44 vers 28? bedoel je deze tekst?
Ik geloof en weet dat God Zijn lieveling beschrijft o.a. in Hooglied want Hij was ooit getrouwd met de 12 stammen maar de 10 stammen zond Hij weg met een scheidbrief vanwege overspel en de 2 stammen werden weduwe door het sterven van de Man.
Toch blijft Zijn liefde voor Zijn bruid bestaan en daarom doet God als de Man er alles aan om Haar te hertrouwen binnen de marge van het nieuwe verbond conform de wet.
De Gelovigen in Christus hebben daar deel aan, zijnde het lichaam van de Bruidegom. En zeker delen alle stammen in die beloften en ook de Gemeente want de Gemeente is Efraim en heeft altijd een dubbel deel.
Jesaja 44 vers 28? bedoel je deze tekst?
Ik geloof en weet dat God Zijn lieveling beschrijft o.a. in Hooglied want Hij was ooit getrouwd met de 12 stammen maar de 10 stammen zond Hij weg met een scheidbrief vanwege overspel en de 2 stammen werden weduwe door het sterven van de Man.
Toch blijft Zijn liefde voor Zijn bruid bestaan en daarom doet God als de Man er alles aan om Haar te hertrouwen binnen de marge van het nieuwe verbond conform de wet.
De Gelovigen in Christus hebben daar deel aan, zijnde het lichaam van de Bruidegom. En zeker delen alle stammen in die beloften en ook de Gemeente want de Gemeente is Efraim en heeft altijd een dubbel deel.
Daarom zegt God ook dat Hij Israel zal verspreiden over de wereld maar ook weer terughalen naar het beloofde land.
Zie Lukas 2, die zegt het zo mooi !
25 En zie, er was een man in Jeruzalem, van wie de naam Simeon was, en die man was rechtvaardig en godvrezend. Hij verwachtte de vertroosting van Israël en de Heilige Geest was op hem.
De man was Godvrezend, lang niet alle Joden waren ongehoorzaam, juist de leiding van de religie, misschien een parallel te trekken met de kerkleiders en theologen in ons christendom?
26 En hem was een Goddelijke openbaring gegeven door de Heilige Geest dat hij de dood niet zien zou voordat hij de Gezalfde van de Heere zou zien.
Zie je dat hier a; over de Heilige Geest eschreven wordt
27 En hij kwam door de Geest in de tempel. En toen de ouders het Kind Jezus binnenbrachten om met Hem te doen volgens de gewoonte van de wet,
28 nam hij Het in zijn armen, loofde God en zei:
29 Nu laat U, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, volgens Uw woord,
30 want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien,
31 die U bereid hebt voor de ogen van alle volken,
32 een licht om de heidenen te verlichten en om Uw volk Israël te verheerlijken.
Een Licht voor de heidenen die nog in duisternis waren.
Israel was duidelijk niet in het duister en Jezus was er om Israel te verheerlijken.
33 En Jozef en Zijn moeder verwonderden zich over wat er over Hem gezegd werd.
34 En Simeon zegende hen en zei tegen Maria, Zijn moeder: Zie, dit Kind is bestemd tot val en opstanding van velen in Israël en tot een teken dat tegengesproken zal worden,
Jezus is bestemd voor de val en opstanding van velen in Israel. De val en opstanding waarover Paulus spreekt in Romeinen 11. Israel valt maar zal door God daaruit weer opstaan en zalig worden.
Wie of wat het 'ware Israël' is, zegt Jezus heel duidelijk door Zijn profeten en leraars (Israël).
Het huidige, natuurlijke Israël zoals wijn dat kennen, als deel van deze wereld (let eens op wat er staat) is niet het Israël dat Jezus aan ons voorhoudt.
Dat onderschrijft Hij o.a. aan Nicodemus in Johannes 3. Want daar wordt uitgelegd, dat 'Israël' geen deel kan zijn van aan aardse maatschappij, als deel van het deze wereld. Immers Jezus zegt dat Zijn Rijk (en dus Zijn volk Israël) geen deel van deze wereld is. Het gaat dus, mijn inziens om een Geestelijke verbondenheid met at Rijk, waar Jezus op doelt. Een hemels Kanaän en dus ook een Hemels Jeruzalem, waar ook het laatste YomKippur vanuit gaat, omdat Jezus immers (de) Hoogste priester is. Derhalve omschrijf ik het Israël als volgt:
Om tot de olijfboom, het ware Israël, te behoren is er een voorwaarde. Die voorwaarde is geloof in de belofte. Zonder dat geloof is men geen Israël. Door dat geloof behoort men tot het ware (geestelijke) Israël. “Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht.”
Romeinen 9: 6-8. “En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte.” Galaten 4: 28.
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk of vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29.
Het ware Israël gaat ons dus allen aan, en is niet afhankelijk van een OT gegeven of een volk dat een vooringenomen positie in kan namen. IEDEREEEN, dus niet alleen de joden in het huidige Israël of elders in de wereld als geboren natuurlijke jood (zoals elk ander mens 'natuurlijk' geboren wordt) kunnen tot Christus gaan, maar IEDEREEN.
Dat impliceert dus ook dat zondag vieren tot het verleden zal moeten behoren, want zondagviering is geen 'joods' of voorbeeld, dat Christus heeft voorgehouden, maar een gebod in het vlees. Daardoor immers worden alle geboden immers -ook- 'in het vlees gehouden'. De Sabbat van het 4e gebod neemt dan de plaats in van de 1e dagviering, omdat dit gebod een Geestelijk gebod, in de eerste plaats is. Het is immers een 'teken tussen U en Miuj' zegt God.
Om te bepalen of het zinvol is om te reageren,
Is mijn vermoeden juist, op basis van je geestelijke uitleg over Israel dat de toevoeging zda staat voor zevende dags adventist?
Met vriendelijke groet,
Eric-Jan
Iedereen heeft gelezen dat het volk "manna" kreeg in de woestijn.
De HEERE Jezus Christus heeft aangetoond, wat het Ware Brood des Levens,
Want 5 Broden, en 2 visjes, geven het Leven aan 5000 mannen
Waarna de HEERE Jezus zegt dat het uit de Hemel neder gedaalde Manna (wat het Volk
Israël, in de woestijn gegeten heeft), een type is van hoe de Verheerlijkte Christus, als
het Ware Brood des Levens, Zich alsnog overgeeft voor Zijn Verloste Volk, opdat zij
het Leven van Christus zouden leven.
Het Manna was niet voor de gehele Wereld, maar alleen voor het Verloste Volk Israël
Het Volk Israël, wat verlost was uit Egypte, heeft weliswaar het Manna gegeten in de
woestijn, maar zij zijn allen gestorven.
Maar de HEERE zegt, dat Hij het Ware Manna is.
En het Brood dat de HEERE nu ten Leven geeft, is Zijn Vlees (Joh.6:51)
De HEERE wil Zijn Brood = Woord = Leven, geven aan elke gelovige, die wil.
Maar als men Zijn Vlees niet eet, en dus in praktische zin, geen deel wil hebben aan Zijn
Lichaam, en Zijn Bloed niet drinkt, en dus in praktische zin, geen deel wil hebben aan
het Leven van het Nieuwe Verbond der Genade) zo heeft men geen Leven in zichzelf,
blijvende.
Joh.6:54,55
Vervolgens zegt de HEERE Jezus:
Want wie Mijn Vlees eet, en Mijn Bloed drinkt, die heeft het Eeuwige Leven, en Ik zal
hem opwekken ten uitersten dage
Want Mijn Vlees, is waarlijk Spijs, en Mijn Bloed, is waarlijk drank
Die Mijn Vlees eet, en Mijn Bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem
Op dezelfde wijze, zoals de Levende Vader, Mij gezonden heeft, en Ik leef door de
Vader, zo zullen allen die Mij eten, Leven door Mij
Joh.6:58.59
Ik Ben het Brood, dat uit de Hemel is nedergedaald.
En jullie vaders, die het Manna in de woestijn gegeten hebben, zijn wel gestorven;
Maar degenen die dit Brood eet, zal in Eeuwigheid Leven.
De HEERE, had de 12, uitverkoren, maar Juda (= 2-Stammen), wilde Hem niet.
De vader van het Jodendom (is tot op heden), nog steeds de duivel. (Joh.8:44)
Zo bleven er dus 10, of 11, over
De Gemeente, het Lichaam van Christus, wordt vaak voorgesteld, door 10, of 11
In iedergeval is er tot op heden nog geen sprake van 12 (= Heerschappij)
En als er dan toch gesproken wordt over Heerschappij van de Gemeente, dan zullen het
er geen 12 zijn, maar 24 ( oudsten)
Judas is een type van Juda, het Joodse Volk, de 2-Stammen van Israel
En aan de andere kant is het zo, dat er altijd wel een Judas is.
En dus niet alleen in Judea, maar ook in Galilea der Heidenen;
Want ook daar, zijn er gelovigen, die vijanden zijn van het kruis van Christus.
Judas, Simons zoon Iskariot = Hij is wel godsdienstig, maar hij is een vijand van God
Matth.15:8,9
Dit Volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met
de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij;
Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die
geboden van mensen zijn.
Jood en Israëliet
De namen 'Jood' en 'Israëliet' zijn dan ook synoniem sinds de tijd van de ballingschap. Het is on-Bijbels te veronderstellen dat de aanduiding 'Jood' alleen op een biologische afstammeling van Juda betrekking heeft. Met 'Jood' werd iedere nakomeling van Jacob aangeduid die gerekend werd tot het theocratisch Koninkrijk van Juda. Althans, zij verwachten de vestiging daarvan door de beloofde 'Zoon van David', de Leeuw uit de stam van Juda. Zijn heerschappij zou zich uitstrekken over 'alle stammen des lands' en 'van zee tot zee en van de rivier tot het einde der aarde' (Zach. 9:10).
Doordat de tien stammen niet langer politiek onafhankelijk waren, werd 'Jood' de gebruikelijke naam voor alle Israëlieten die hun identiteit wilden bewaren. Een identiteit die nauw verbonden was met het koninkrijk van Juda en het huis van David. De bewering dat leden van de tien stammen nooit Joden genoemd werden en dat Joden geen Israëlieten zijn, is onjuist. Niet alleen de ballingen van het zuidelijke koninkrijk van Juda uit Babel keerden terug en droegen de naam 'Joden'.
In het boek Ezra wordt het overblijfsel slechts acht keer aangeduid als 'Joden' en niet minder dan veertig keer als 'Israël'. In het boek Nehemia worden ze 11 keer 'Joden' genoemd en 22 keer 'Israël'. In het boek Esther, waar we de periode beschreven vinden die volgt op die van het gedeeltelijke herstel onder Zerubbabel en Jozua, worden degenen die in 127 provincies van het Perzische Rijk (inclusief de gebieden van het oude Assyrië) achterbleven, 45 keer 'Joden' genoemd en niet één keer 'Israël'. In het Nieuwe Testament wordt hetzelfde volk 174 keer als 'Joden' aangeduid en niet minder dan 75 keer met 'Israël'.
Aanhangers van bijvoorbeeld de Brits-Israël beweging beweren dat alleen afstammelingen van de stam Juda Joden zijn. Paulus daarentegen noemt zichzelf de ene keer 'een Jood' en de andere keer 'een Israëliet' (Hand. 21:39; Rom. 11:1; 2 Cor. 11:22; Fil.3:5).
Onze Heere was uit het geslacht van David en wat het vlees betreft uit de stam Juda, 'een Jood'. Toch staat er in Romeienen 9 geschreven dat uit de Israelieten de Christus is, "Die is boven alles, God, te prijzen tot in eeuwigheid!". Zo was de gelovige Anna een Jodin in Jeruzalem, maar tegelijk 'uit de stam Aser', die behoorde tot het Noordelijke tienstammenrijk (Luk. 2:36)
Nu, inderdaad zda staat voor Zevende-Dags Adventist. Echter die toevoeging is op voorstel van één van de moderatoren aangebracht.
De reden daarvoor, kan ik me niet meer precies herinneren, maar mijn aanwezigheid deed nogal wat stof opwaaien; Waarna ik één voor één de tegenwerpingen, op grond van mijn persoonlijke overtuiging en dus ook beweringen en duidelijkheid op grond van Bijbelse weergaven in het licht van profetische aspecten (ook voor vandaag dus)
verdedigde. Niet dus op grond van "wat de kerk" zegt. Want als we leven of handelen naar wat "de kerk zegt" (dat goed voor ons is) dan woon ik in het juiste 'land' België, waar de Overheid (en nog steeds de Kerk door politiek bestendigde personen) zegt wat goed voor ons is. Een mooi voorbeeld van de relatie tussen kerk en Staat: Babylon en haar Koning.
En daar zijn we dan direct op het kritieke punt aangekomen! Geloof is een geestelijke zaak Je vertrouwt en gelooft op grond van het feit dat je (geestelijk) aanvaardt en aanneemt dat de Regering of de Staat je informeert naar eer en geweten. En zo dus ook zij die (zeggen te) geloven in Jezus Christus.
Als we dus als gelovigen (in Christus) en vanuit alle maatschappelijke organisaties menen dat Hij zegt, dat Zijn Rijk niet van deze wereld is, dan kan het niet anders zijn, dan dat dat Rijk ergens anders moet zijn, onzichtbaar maar zichtbaar voor hen die geestelijk (vanuit hun persoonlijke relatie met dat Hemels Rijk) verbonden zijn met de wet(-ten) (Thora) van dat Rijk.
Dat Jezus het verschil duidt tussen 'Israël in het vlees' en het grote Babylon en Zijn volk Israël dat een Geestelijk volk is, zien we hier in Filippenzen weergeven:
Indien een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: besneden ten achtsten dage, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk. Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus' wil schade geacht. Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat" (Fil. 3:5-8).
Dat is nu wat Jezus dus ook voorhoudt aan Nicodemus in Joh 3. Niet naar het vlees, maar naar de Geest (van Christus, de wil van Zijn en Onze Vader (wil= hier wet). Dus is de wet van boven, zn dus zijn zij bevoorrecht door te geloven en niet zien. Maar door de Geest geleid ziet de ware gelovige het Koninkrijk der Hemelen, door de gave der profetie, die iedereen ten deel valt die verbonden is in en met Christus. Niet door woorden (alleen) maar door daden, die alleen daden kunnen zijn, indien met de wet (-matigheid)à daarvan toepast in zijn of haar dagelijkse leven.
Let wel Eric-Jan, naar de maatstaf van elke individu zelf. Dus afhankelijk waar en hoe hij of zij is opgevoed, en binnen welke cultuur elke mens is opgeven. In Christus zijn betekent dus niet dat we robotten zijn en slaafs proberen de wet uit te voeren. Ze moet een vanzelfsprekendheid worden of zijn, door de gewoonte. Precies zoals Jezus ook naar de gewoonte op de Sabbat van het 4e gebod naar de synagoge ging en niet op de eerste dag der week (bijvoorbeeld)
Elke mens wordt door Jezus doorzien aan de orde in zijn persoonlijke hart, niet van <welke kerk of denominatie hij of zij uitmaakt. Wel is het zo dat naarmate men meer gaat weten of geïnformeerd wordt over de juiste toedracht, geleid door de Heilige Geest en zaken nalaat te doen of te willen leren van de en door de Heilige Geest, des te groter de uiteindelijke verantwoording voor zijn daden en werken. Immers onze werken volgen ons na!
Nu, inderdaad zda staat voor Zevende-Dags Adventist. Echter die toevoeging is op voorstel van één van de moderatoren aangebracht.
De reden daarvoor, kan ik me niet meer precies herinneren, maar mijn aanwezigheid deed nogal wat stof opwaaien;
Kan ik mij voorstellen, ik heb wat ervaring met zde opgedaan, omdat het voor mij juist leek dat ze Israel wel op de juiste plek hadden, totdat ik erachter kwam dat men bij de zde dit puur geestelijk neemt, waardoor ik snel maakte dat ik weg kwam.
nicodemus zda schreef:En daar zijn we dan direct op het kritieke punt aangekomen! Geloof is een geestelijke zaak Je vertrouwt en gelooft op grond van het feit dat je (geestelijk) aanvaardt
Dat klopt, dat deden de Joden al in Israel, geestelijk geloven, geloven in het vlees lijkt me ook moeilijk.
nicodemus zda schreef:Als we dus als gelovigen (in Christus) en vanuit alle maatschappelijke organisaties menen dat Hij zegt, dat Zijn Rijk niet van deze wereld is, dan kan het niet anders zijn, dan dat dat Rijk ergens anders moet zijn, onzichtbaar maar zichtbaar voor hen die geestelijk (vanuit hun persoonlijke relatie met dat Hemels Rijk) verbonden zijn met de wet(-ten) (Thora) van dat Rijk.
Even met je meedenkend nu, het geestelijke zou ook hier op aarde kunnen zijn in een andere dimensie toch?
Zoals er nu ook demonen en geesten rondwaren op deze aarde, terwijl wij ze niet kunnen waarnemen.
nicodemus zda schreef:Dat Jezus het verschil duidt tussen 'Israël in het vlees' en het grote Babylon en Zijn volk Israël dat een Geestelijk volk is, zien we hier in Filippenzen weergeven:
Indien een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: besneden ten achtsten dage, uit het volk Israël, van de stam Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk. Maar alles wat mij winst was, heb ik om Christus' wil schade geacht. Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Here, dat alles te boven gaat" (Fil. 3:5-8).
Mijn visie is dat hier alleen wordt gemeld dat hoewel Paulus onberispelijk in het volgen van de Wet was als Jood, dat alles slechts schade is vergeleken de Genade die Jezus brengt. Het is een overtreffende trap, maar zegt niets over vervangen zover ik er ik kan lezen.
nicodemus zda schreef:Dat is nu wat Jezus dus ook voorhoudt aan Nicodemus in Joh 3. Niet naar het vlees, maar naar de Geest (van Christus, de wil van Zijn en Onze Vader (wil= hier wet). Dus is de wet van boven, zn dus zijn zij bevoorrecht door te geloven en niet zien. Maar door de Geest geleid ziet de ware gelovige het Koninkrijk der Hemelen, door de gave der profetie, die iedereen ten deel valt die verbonden is in en met Christus. Niet door woorden (alleen) maar door daden, die alleen daden kunnen zijn, indien met de wet (-matigheid)à daarvan toepast in zijn of haar dagelijkse leven.
Eens dat de Heilige Geest leidt en openbaart, maar je commentaar Niet door woorden (alleen) maar door daden......
Alleen tussen haakjes, is woorden uit de mond of de bijbel?
nicodemus zda schreef:In Christus zijn betekent dus niet dat we robotten zijn en slaafs proberen de wet uit te voeren. Ze moet een vanzelfsprekendheid worden of zijn, door de gewoonte.
Ik zie dat meer als een verlangen dat de Heilige Geest in ons christenen legt. We willen graag de Wet doen, ook al worden we er niet op afgerekend, maar wel voor beloond, leert de bijbel.
Jezus zegt dit niet van het "Jodendom", maar van een aantal farizieeën met wie Hij in gesprek was.
Jezus was zelf uit het geslacht van Juda. Zijn moeder en zijn broer Jacobus.
In Jeremia 3 lees je dat zowel Juda als haar "zuster" Israël ontrouw waren.
Wat ik hieronder van je citeer komt m.i. beter overeen met de werkelijkheid.
Zo is er ook altijd "een heilige rest" . Gen. 6:8, Jes. 4:3, 1 Kon.19:18, Rom. 11:4
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Jezus zegt dit niet van het "Jodendom", maar van een aantal farizieeën met wie Hij in gesprek was.
Jezus was zelf uit het geslacht van Juda. Zijn moeder en zijn broer Jacobus.
In Jeremia 3 lees je dat zowel Juda als haar "zuster" Israël ontrouw waren.
Wat ik hieronder van je citeer komt m.i. beter overeen met de werkelijkheid.
Zo is er ook altijd "een heilige rest" . Gen. 6:8, Jes. 4:3, 1 Kon.19:18, Rom. 11:4
In de volksmond is er zeker altijd een " Judas" als begrip, maar de discipel was de enige uit Juda als persoon.
Israël was zeker ook ontrouw. Ik lees in Johannes 8 dat de Here Jezus dat zegt tegen hen die beweren Abraham's kinderen te zijn, in vers 30 staat dat Hij dat zei tegen de Joden die beweren dat zij Abraham's zaad zijn, ik lees nergens het woord "Farizeeërs" eerlijk gezegd. Want op het laatst maakte zij Jezus uit voor iemand die uit de duivel is en dat gaat nog steeds over de "joden". Ze zouden Hem ook stenigen en dat waren geen Farizeeërs.
Wilsophie schreef:
In de volksmond is er zeker altijd een " Judas" als begrip, maar de discipel was de enige uit Juda als persoon.
Israël was zeker ook ontrouw. Ik lees in Johannes 8 dat de Here Jezus dat zegt tegen hen die beweren Abraham's kinderen te zijn, in vers 30 staat dat Hij dat zei tegen de Joden die beweren dat zij Abraham's zaad zijn, ik lees nergens het woord "Farizeeërs" eerlijk gezegd. Want op het laatst maakte zij Jezus uit voor iemand die uit de duivel is en dat gaat nog steeds over de "joden". Ze zouden Hem ook stenigen en dat waren geen Farizeeërs.
Johannes 1 begint met:
3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
daarop ontstond een gesprek.
in dit hoofdstuk staat boven de pericoop (HSV) "Twistgesprekken met de Farizeeën"
Dit vermeldt het hoofdstuk ook:
30 Toen Hij deze dingen sprak, geloofden velen in Hem.
31 Jezus dan zei tegen de Joden die in Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen,
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.