Lucas schreef: 07 aug 2021, 20:00
hopper schreef: 07 aug 2021, 17:22
1. Het goede heeft het kwaad niet nodig om te bestaan.
2. Het kwaad ontstaat niet waar het goede verdwijnt. Het kwaad stelt zich als polariteit op tegenover het goede, waar het goede eenzelvig is.
3. Resumerend: het kwaad hoeft niet overwonnen te worden, omdat het goede één in zichzelf is.
4. Voor mij als mens geldt dan ook wat Jezus heeft geleerd: als ik 'goed' doe hoef ik dat aan geen enkele maat af te meten. Mijn 'goed doen' is geen vroomheid, is niet gebonden aan wetten, het meet zich aan geen enkele maat.
Hier verschillen we dan van mening. Maar ik vind wel, met alle respect, dat jouw visie meer vragen oproept dan beantwoordt.
1. Hier ben ik het mee eens. Echter, dat is de (toekomstige) situatie als alles is hersteld. Wat overigens aantoont dat het goede op dit moment nog niet alomtegenwoordig is.
2. Als dit zo is, dan bestaat het kwaad als entiteit naast het goede. Dan zul je antwoord moeten geven op de vraag waar het kwaad dan vandaan is gekomen. In mijn visie is die vraag al beantwoord, omdat het kwaad door Adam in de wereld is geïntroduceerd toen hij overtrad. De enige mogelijkheid is dan dat het kwaad als het ware de achterkant is van de medaille die goed heet. Adam wist dat zijn overtreding niet goed was, want dat had God hem gezegd. Het kwaad is het vacuüm dat ontstond toen Adam zijn eigen plan trok. Duisternis ontstaat vanzelf wanneer het licht dooft.
3. Jouw resumé is lariekoek. Het kwaad moet wel degelijk worden overwonnen: Rom. 12:21 (HSV)
"Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede". Dat je je niet moet laten overwinnen door het kwade, is omdat de aanklager de duisternis tot z'n leefomgeving heeft gemaakt. Maar ook hij zal verdwijnen daar waar het Licht schijnt.
4. Als je goed wilt doen, zal je wel moeten weten wat het goede is. En in feite is er maar één die jou dat kan leren. En dat is Jezus Christus. Met andere woorden: Hij is de maat waaraan je wordt afgemeten.
Ik ben het met je eens dat je het kwaad niet hoeft te kennen om van het goede te weten. Het probleem is echter dat het voor het 'ontkennen' van het kwade te laat is. Je bent er in geboren en opgegroeid. Je bent alleen maar in staat het goede te herkennen als dit zich persoonlijk aan jou bekend maakt. En dat kan enkel maar gebeuren door het aannemen van Jezus Christus als je enige Heer.
@2. Het antwoord ligt idd besloten in Genesis. Het is echter niet het kwaad wat door Adam is geïntroduceerd, maar kennis van goed en kwaad. Door kennis van goed en kwaad is er de mogelijkheid ontstaan om te begeren. Het begeren van het toekomstige en onvervulde. Dat toekomstige en onvervulde kan van alles zijn: een nieuwe auto, maar ook een 'betere wereld'.
@3. Dan maar lariekoek, het Licht kan alleen schijnen als het begeren naar het toekomstige en onvervulde is uitgedoofd.
Dat is natuurlijk wel iets wat je innerlijk moet realiseren en vast stellen.
@4. Dat is niet wat er staat in Math 7:2. Er staat : met welke maat jij meet, zul je zelf weder gemeten worden. Jezus Christus is niet de maat, de maat is
nul. Er staat dat je met geen enkele maat dient te meten.
Het kwaad hoeft daarbij niet ontkent te worden. Wat er feitelijk staat is dat het 'goede' aan geen enkele maat gebonden is. Het goede staat niet tegenover het kwaad.
In feite is 'de Christus' synoniem aan de maat nul. Ik spreek van nul omdat het geen enkele gedachte mag bevatten. De mens heeft iets nodig
buiten zichzelf om aan kennis van goed en kwaad te ontstijgen, terwijl het toch
in hem is. Het doet zich voor in het innerlijke van de mens, maar is niet
van de mens.
Dat is geen overwinning van het kwaad, maar een innerlijke transformatie welke uiteindelijk in het Licht resulteert.
Waarbij men zal bemerken dat het Licht niet is staat is om kwaad te doen, het is daar niet aanwezig.
Het overstijgt de menselijke natuur inclusief kennis van goed en kwaad.
Onderwijl blijft kennis van goed en kwaad gewoon aanwezig , vandaar ook de natuur (waar goed en kwaad aanwezig is) overstijgende transformatie welke zich in het innerlijke afspeelt.