Adinomis schreef: Jezus was de Hogepriester van een beter verbond: het nieuwe verbond waaraan Hij vlak voor zijn kruisdood geldigheid verleende door het teken van brood en wijn. Precies zo als Melchizedek dat verbond aankondigde bij Abraham met brood en wijn. Gen.14:18 Bovendien was Hij het offer. Hij heeft geen wet overtreden.
Hij werd pas Hogepriester naar de ordening van Melchizédek bij zijn opstanding het delen van brood en wijn en Hij offerde ook al was Hij dat Zelf tegen de wet in , Hij was toen nog steeds uit Juda en niet uit Levi want Hij werd Hogepriester door de aanstelling van Zijn Vader en niet door afstamming.
Volgens mij gaat het niet om rook, maar om de lieflijke geur.
Ook onze offergave is een heerlijke geur van Christus voor God: Ef.5:2 en wandel in de liefde, zoals ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God.
2 Kor.2:15 Want wij zijn voor God een aangename geur van Christus, onder hen die zalig worden en onder hen die verloren gaan;
16 voor de laatsten een doodsgeur, die leidt tot de dood, maar voor de eersten een levensgeur, die leidt tot het leven. Maar wie is tot deze dingen bekwaam?
Maakt niet uit of het om rook gaat of om geur, het gaat om onzienlijke dingen en dat is geur ook.
Het Pantheon is heidens, dus niet erg geschikt om te vergelijken dacht ik.
Heel heidens, maar niettemin was er een grote opening om de rook te laten opstijgen naar de afgoden, geen voorbeeld, geen vergelijk, maar typerend.
Jesaja 53 vers 7 heb ik genoemd als een schaap wat ter slachting werd geleid. En de kruisdood was dus een slachtbank.
Pas nà Zijn opstanding mocht Hij offeren omdat toen Zijn aardse afkomst niet meer terzake deed.
Hij was toen de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek en niet naar Aäron het koningschap van Juda werd dus gescheiden van het priesterschap van Levi.
Dit is een beetje verwarrend voor me. Het ultieme offer vond toch plaats aan het kruis? Je bedoelt natuurlijk dat Christus als Hogepriester naar de ordening van Melchizedek zijn eigen bloed binnenbracht in het Hemelse Heiligdom.
Is dit een tweedeling van het offer? Hoorden deze beide feiten niet bij elkaar?
Het ultieme offer was mijn inziens toen Hij als Hogepriester Zijn eigen bloed binnenbracht in het binnenste Heiligdom want toen moest de dienst op het voorhof stoppen. |Wellicht heb je gelijk en horen ze bij elkaar. Alleen weet ik als ik deel heb aan brood en wijn dan deel ik in Zijn leven en niet in Zijn dood. Ik heb deel aan de opstanding en het eeuwige leven. Dat ik daarbij de Heer dank voor Zijn Werk en Zijn geloof is daaraan verbonden.