Wat is een offer?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Wat is een offer?

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Jezus was de Hogepriester van een beter verbond: het nieuwe verbond waaraan Hij vlak voor zijn kruisdood geldigheid verleende door het teken van brood en wijn. Precies zo als Melchizedek dat verbond aankondigde bij Abraham met brood en wijn. Gen.14:18 Bovendien was Hij het offer. Hij heeft geen wet overtreden.

Hij werd pas Hogepriester naar de ordening van Melchizédek bij zijn opstanding het delen van brood en wijn en Hij offerde ook al was Hij dat Zelf tegen de wet in , Hij was toen nog steeds uit Juda en niet uit Levi want Hij werd Hogepriester door de aanstelling van Zijn Vader en niet door afstamming.

Volgens mij gaat het niet om rook, maar om de lieflijke geur.
Ook onze offergave is een heerlijke geur van Christus voor God: Ef.5:2 en wandel in de liefde, zoals ook Christus ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven als een offergave en slachtoffer, tot een aangename geur voor God.
2 Kor.2:15 Want wij zijn voor God een aangename geur van Christus, onder hen die zalig worden en onder hen die verloren gaan;
16 voor de laatsten een doodsgeur, die leidt tot de dood, maar voor de eersten een levensgeur, die leidt tot het leven. Maar wie is tot deze dingen bekwaam?

Maakt niet uit of het om rook gaat of om geur, het gaat om onzienlijke dingen en dat is geur ook.
Het Pantheon is heidens, dus niet erg geschikt om te vergelijken dacht ik.

Heel heidens, maar niettemin was er een grote opening om de rook te laten opstijgen naar de afgoden, geen voorbeeld, geen vergelijk, maar typerend.
Jesaja 53 vers 7 heb ik genoemd als een schaap wat ter slachting werd geleid. En de kruisdood was dus een slachtbank.
Pas nà Zijn opstanding mocht Hij offeren omdat toen Zijn aardse afkomst niet meer terzake deed.
Hij was toen de Hogepriester naar de ordening van Melchizédek en niet naar Aäron het koningschap van Juda werd dus gescheiden van het priesterschap van Levi.

Dit is een beetje verwarrend voor me. Het ultieme offer vond toch plaats aan het kruis? Je bedoelt natuurlijk dat Christus als Hogepriester naar de ordening van Melchizedek zijn eigen bloed binnenbracht in het Hemelse Heiligdom.
Is dit een tweedeling van het offer? Hoorden deze beide feiten niet bij elkaar?

Het ultieme offer was mijn inziens toen Hij als Hogepriester Zijn eigen bloed binnenbracht in het binnenste Heiligdom want toen moest de dienst op het voorhof stoppen. |Wellicht heb je gelijk en horen ze bij elkaar. Alleen weet ik als ik deel heb aan brood en wijn dan deel ik in Zijn leven en niet in Zijn dood. Ik heb deel aan de opstanding en het eeuwige leven. Dat ik daarbij de Heer dank voor Zijn Werk en Zijn geloof is daaraan verbonden.
Special angel

Bericht door Special angel »

ericjan schreef:
Adinomis schreef: Als we blij en dankbaar zijn is het offeren van lof niet zo moeilijk. Het bruist uit ons omhoog. Maar als we in de moeite zitten dan wordt het echt offeren om God te loven en te danken.
Ook dankbaar zijn wat God ons niet wil geven (bijvoorbeeld kinderen) of iets anders.
God danken en prijzen, desnoods door onze tranen van verdriet heen, wetend dat Hij beter dan onszelf weet wat goed voor ons is en wat we nodig hebben.
" Dankbaar zijn omdat God ons niet wil geven bv kinderen" dat is onbijbels en een valse leer.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
meribel

Bericht door meribel »

Special angel schreef:
ericjan schreef:
Adinomis schreef: Als we blij en dankbaar zijn is het offeren van lof niet zo moeilijk. Het bruist uit ons omhoog. Maar als we in de moeite zitten dan wordt het echt offeren om God te loven en te danken.
Ook dankbaar zijn wat God ons niet wil geven (bijvoorbeeld kinderen) of iets anders.
God danken en prijzen, desnoods door onze tranen van verdriet heen, wetend dat Hij beter dan onszelf weet wat goed voor ons is en wat we nodig hebben.
" Dankbaar zijn omdat God ons niet wil geven bv kinderen" dat is onbijbels en een valse leer.
Eens met SA,
Daar hoef je niet dankbaar voor te zijn, daar mag je best oprecht verdrietig over zijn. Of teleurgesteld. Of wat dan ook.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik zou daar ook niet dankbaar voor zijn, maar verdrietig, maar hoeveel mensen zetten niet boven een advertentie: "Heden heeft de Heere het behaagd van ons weg te nemen onze dierbare Jantje, hij werd maar 3 jaar.
Dat is net zo vreemd in mijn optiek. Even om een andere kant belichten wat iedereen blijkbaar heel gewoon vindt om zo een verdriet te melden.
Dat kan ìk me weer niet voorstellen.
meribel

Bericht door meribel »

ach die zin kan ik me best voorstellen, maar dat wordt hier offtopic.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Ik wil wat Ericjan hier zegt toch wel relativeren. Ik weet dat Corrie ten Boom samen met haar zuster in het concentratiekamp zat. De omstandigheden waren erg slecht.
Ze moesten een smal bed met twee personen delen, het was er koud en vies en het beddengoed zat onder de vlooien. Corrie zei tegen Betsy haar zus: "zullen we de Here danken?"
Haar zus zei heel begrijpelijk "danken.... waarvoor?" Corrie zei: "nou, dat we elkaar hebben en voor de vlooien". Ze gingen inderdaad God voor die beide dingen danken.
Het bleek dat de bewaaksters (die niet zachtzinnig waren) hun barak vermeden vanwege de vlooien. Dat gaf Corrie en Betsy de gelegenheid om met de vrouwen de bijbel te bestuderen en samen te bidden.

Je kunt dus danken voor iets wat negatief is. Misschien kun je beter zeggen dat je die negatieve dingen in Gods handen geeft om die mee te laten werken tot Zijn plan.

Ik weet dat er ook mensen zijn die geen kinderen kregen, maar daardoor in staat waren te werken in Gods Koninkrijk, zoals ze nooit hadden kunnen doen als ze een gezin met kinderen hadden.

Soms moet je eerst door verdriet en moeite heen om God te kunnen danken voor moeilijke dingen. Psalm 119:71 Het was goed voor mij dat ik vernederd werd, zo leerde ik uw wetten kennen.
Maar dat is niet altijd makkelijk. En daar mogen we best oog voor hebben. En dat is een offer.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 06 mar 2014, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Special angel

Jezus was en is en zal altijd zijn DE HOGEPRIESTER tot in eeuwigheid. Hij was en is en zal zijn HET perfecte en volkomen OFFER voor Al onze zonden. HIj nam alle zonden van jou en mij op zich en bracht ze naar de hel. Hij betaalde de prijs voor jouw en mijn dood en leven. HIJ stelde het avondmaal in om aan Hem te denken, en om in HEM te geloven ,dat Hij in leven en in de dood is geweest voor jou en mij. HIj nam alle schuld op zich , alle schuld van jouw en mijn fouten. Alles wat wij misdaan hebben, tegen de Vader, tegen onszelf ,tegen de ander. Alles wat zonder liefde was en is, dus alles wat liefdeloos was en is. Alles wat niet volgens de wil en plan van God is. Het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonden. Jezus was volkomen mens en volkomen God en vol van de Heilige Geest. Hij was perfect, en het perfecte slacht-offer, omdat hij nog nooit gezondigd had en dat ook niet kon. Hij werd als zoon van de Vader geofferd omdat God ons zo lief heeft dat hij niet wil dat er iemand verloren gaat maar wie in Zijn zoon gelooft zal eeuwig leven hebben. Joh 3:16. IK deel in Zijn leven, zijn lijden, zijn sterven, zijn dood ,aan het kruis, zijn dagen in de hel, en in zijn opstanding, en zijn plan in God. Hij heeft het weer in orde gemaakt tussen God en mij. Dat zou ikzelf nooit kunnen. Wij hadden die straf verdient die op Jezus is gekomen. Wij hadden in onze zonden verdient om voor eeuwig verloren te gaan. Maar God houdt van mij en geeft ons in Jezus de enige kans om gered te worden voor de eeuwigheid. Er is geen weg naar God en naar de hemel toe buiten Jezus om. Toen ik gedoopt werd door onderdompeling was ik 17 jaar en heb ik ook mijn getuigenis gegeven en belijdenis gedaan van mijn geloof. Op dat moment heb ik mijn oude leven afgelegd en heb ik mijn leven begraven in het waterbad van de doop. Het water in het waterbad gaat net als zand in het graf op de begraafplaats over je hele lichaam heen om daarmee te laten zien dat je wilt sterven aan jezelf en dat je deelt en gelooft in de dood en opstanding van onze heere Jezus
Christus. Romeinen 6. En met Christus sta je dan weer op uit het waterbad en dat is het symbool dat je met Jezus verrijst uit het Graf. En dat het oude leven is afgelopen en je een totaal nieuw leven hebt ontvangen van God. De wedergeboorte. God laat je op dat moment opnieuw geboren worden geestelijk. Ik heb dat ook echt letterlijk zo ervaren!! Gods heilige Geest kwam toen in mij, ik werd vervuld van vreugde en van de Heilige Geest ik werd door handoplegging van de oudsten gedoopt met de Heilige Geest. Toen sprak ik ook plotseling in tongen en kon ik profeteren en evangeliseren en bidden voor zieken en dezelfde dingen doen als de discipelen.
Op het moment dat Jezus aan het kruis hing zei Hij zelf : HET IS VOLBRACHT. Dat is tevens ons moment! Op dat zelfde moment scheurde in de tempel van Jeruzalem het kleed van boven naar beneden tussen het heilige ( gedeelte) en het heilige der heiligen (gedeelte). Dat was spectaculair en zeer indrukwekkend voor iedereen die daar op dat moment aanwezig was. Dat is ook als een lopend vuurtje door het land gegaan want dat is zeer bijzonder. Jezus offer en dood hebben dat gedaan. Het werd zelfs uren lang pikdonker in het hele land midden op de dag toen Hij stierf aan het kruis. Wetenschappelijk onmogelijk maar voor wie echt gelooft is het de ware redding door de ware en enige REDDER.

Ga laten 6:14
Heb 12:2
Mat 27
Mark15
Joh 19
Koll 2:14
Joh 5:24
Joh 8:51
Hand 2:24
Rom 5
Rom6,7
1kor11:26
Ef2
Fil2:8
Fil3:10
Kol1:22
Kol 2:13
2tim1:10
Heb2:9 en 14
1joh 3:14
Openb 1:18
Heb 7:27
Heb 9:14/26
Heb 10:10
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
meribel

Bericht door meribel »

@adominus,
ik begrijp je zeker in de context.
maar als losstaande zin kan het ook heel snel verkeerd gelezen. of tot schuldgevoel als je (nog) niet kan danken voor iets. Of als je het nog niet begrijpt. Als je alleen nog je tranen bij Hem kan brengen.
Special angel

Adinomis schreef:
Special angel schreef:Een offer is :

Door een offer te brengen hoop je dat je wens uitkomt je gebed verhoort wordt je zonden weggenomen en vergeven worden, iemand bedanken, Reiniging, verzoening, hulp vragen, liefde uiten, Dankbaarheid uiten, vriendschap sluiten, relatie aangaan met iemand en bevestigen,
Offer is iets voor iemand over hebben.
Je geeft een mooie opsomming van allerlei vormen van offeren. Toch vind ik in bovenstaande zin onder meer het zoeken van jezelf in het offeren. Je wilt er wat voor terug hebben. Natuurlijk zit dat element ook wel in zoenoffers.
Als er een dier werd geofferd zou je daardoor gereinigd worden van zonde. Misschien zou het motief moeten zijn dat de relatie tussen God en jou hersteld zou worden, omdat God zo'n verdriet over onze zonde heeft.
Onze menselijke natuur is erg op zichzelf gericht. Als we onszelf zoeken - zelfs door bijbelse rituelen - worden we ongelukkig. Maar als we God en de naaste zoeken zal Gods Geest ons vrede in het hart geven.

Wij brengen GOD lofoffers, de vrucht van onze lippen, zingen, bidden, danken.
Als we blij en dankbaar zijn is het offeren van lof niet zo moeilijk. Het bruist uit ons omhoog. Maar als we in de moeite zitten dan wordt het echt offeren om God te loven en te danken.
Amen!
Wij moeten nooit op onszelf (of onze omstandigheden onze noden onze problemen ) gericht zijn , maar alleen op Jezus Christus. Niets van wat wij zeggen of doen voegt iets toe of neemt iets af van Zijn perfecte offer. Wij leven alleen van Genade en niet omdat wij iets Goed doen. En ik geef uit liefde voor God. niet omdat ik er iets voor terug moet hebben." zoek eerst het koninkrijk van God en al het overige zal u geschieden. " de weduwe gaf haar laatste geld als offer in de collecte. Das pas een offer. En een vertrouwen en geloof in de Hemelse Vader. Daar denk ik elke zondag aan als de collecte voorbij komt. Ook ik geef vanuit mijn armoede en niet vanuit rijkdom want ik ben arm. En toch weet ik dat Papa God mij wil zegenen. Daar ben ik nu al dankbaar voor ook al zie ik het nu nog niet. En als ik verdrietig ben kan ik soms niet praten niet bidden niet zingen maar gelukkig ziet God mijn hart wat vol is van liefde voor Hem. En gelukkig begrijpt God ons in alle omstandigheden. Vaak zit ik met n brok in m'n keel in de kerk of verdrietig en dan kan ik niet meezingen maar God weet alles al. Mijn hart zingt dag en nacht voor en over Hem. Hij is werkelijk mijn Redder .
Adinomis

Bericht door Adinomis »

meribel schreef:@adominus,
ik begrijp je zeker in de context.
maar als losstaande zin kan het ook heel snel verkeerd gelezen. of tot schuldgevoel als je (nog) niet kan danken voor iets. Of als je het nog niet begrijpt. Als je alleen nog je tranen bij Hem kan brengen.
Dat is waar. We mogen dit nooit van anderen verwachten. We moeten proberen het verdriet van anderen te begrijpen en mogen hen troosten. Maar Gods Geest kan bijzondere dingen in iemand uitwerken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Special angel

Het" behaagt" de Heere niet om kinderen doelloos af te pakken van ouders. Dat past niet bij mijn beeld van God want God is Liefde en niet wreed en harteloos.

Mijn kinderen zijn ook in de hemel en ik zie ze wel als ik ook in de hemel kom.

God laat alles medewerken ten goede of we het nou snappen of niet. Inclusief alles bij corrie en Betsy. dat is wonderbaar.
Laatst gewijzigd door Special angel op 06 mar 2014, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Special angel schreef:
Wij moeten nooit op onszelf (of onze omstandigheden onze noden onze problemen ) gericht zijn , maar alleen op Jezus Christus. Niets van wat wij zeggen of doen voegt iets toe of neemt iets af van Zijn perfecte offer. Wij leven alleen van Genade en niet omdat wij iets Goed doen. En ik geef uit liefde voor God. niet omdat ik er iets voor terug moet hebben." zoek eerst het koninkrijk van God en al het overige zal u geschieden. " de weduwe gaf haar laatste geld als offer in de collecte. Das pas een offer. En een vertrouwen en geloof in de Hemelse Vader. Daar denk ik elke zondag aan als de collecte voorbij komt. Ook ik geef vanuit mijn armoede en niet vanuit rijkdom want ik ben arm. En toch weet ik dat Papa God mij wil zegenen. Daar ben ik nu al dankbaar voor ook al zie ik het nu nog niet. En als ik verdrietig ben kan ik soms niet praten niet bidden niet zingen maar gelukkig ziet God mijn hart wat vol is van liefde voor Hem. En gelukkig begrijpt God ons in alle omstandigheden. Vaak zit ik met n brok in m'n keel in de kerk of verdrietig en dan kan ik niet meezingen maar God weet alles al. Mijn hart zingt dag en nacht voor en over Hem. Hij is werkelijk mijn Redder .
Mooi getuigenis!
Special angel

Wat zal het vreemd of apart of bijzonder geweest zijn voor Jozef, Maria, en de broers en zusters van Jezus, en de familie, en vrienden van jezus , dat ze 33 jaar naar de tempel in Jeruzalem zijn geweest om hun jaarlijkse offer te brengen en dat toen plotseling hun eigen Jezus het offer werd voor hun zonden. Nooit zouden ze meer het Pascha vieren zoals voorheen. Het werd een weekend dat ze nooit meer zouden vergeten....
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Special angel schreef:Wat zal het vreemd of apart of bijzonder geweest zijn voor Jozef, Maria, en de broers en zusters van Jezus, en de familie, en vrienden van jezus , dat ze 33 jaar naar de tempel in Jeruzalem zijn geweest om hun jaarlijkse offer te brengen en dat toen plotseling hun eigen Jezus het offer werd voor hun zonden. Nooit zouden ze meer het Pascha vieren zoals voorheen. Het werd een weekend dat ze nooit meer zouden vergeten....
Ja, voor hen was het heel ingrijpend. Zouden ze het allemaal wel direct begrepen hebben? Waarschijnlijk was Jozef er niet meer. Jezus wees zijn moeder aan Johannes toe. Ook Maria heeft een offer moeten brengen.
Ze was er, met de broers van Jezus, wel bij in de bovenzaal, toen ze in gebed waren, in afwachting van de komst van de Heilige Geest. Hand.1:14

Jacobus, waarschijnlijk de broer van Jezus, schrijft over Hem: Jac.1:1 Jakobus, een dienstknecht van God en van de Heere Jezus Christus, aan de twaalf stammen die in de verstrooiing zijn: wees verheugd! 2:1 Mijn broeders, heb het geloof in onze Heere Jezus Christus, de Heere der heerlijkheid, zonder aanzien des persoons.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Je kunt dus danken voor iets wat negatief is. Misschien kun je beter zeggen dat je die negatieve dingen in Gods handen geeft om die mee te laten werken tot Zijn plan.

Ik weet dat er ook mensen zijn die geen kinderen kregen, maar daardoor in staat waren te werken in Gods Koninkrijk, zoals ze nooit hadden kunnen doen als ze een gezin met kinderen hadden.

Soms moet je eerst door verdriet en moeite heen om God te kunnen danken voor moeilijke dingen. Psalm 119:71 Het was goed voor mij dat ik vernederd werd, zo leerde ik uw wetten kennen.
Maar dat is niet altijd makkelijk. En daar mogen we best oog voor hebben. En dat is een offer.
Ik vind dat Paulus het ook goed onder woorden brengt in 2 Kor.12:7-10. Paulus werd geplaagd door een "doorn in het vlees". Er staat niet bij wat het is, maar hij had God in ieder geval dringend verzocht om het weg te nemen. Maar God besloot dit niet te doen. Zijn genade was genoeg.

Het volgeling van Christus zijn gaat dus niet gepaard met de verwijdering van al onze zorgen en moeilijkheden. God liet Paulus echter niet aan zijn lot over. En dat zal Hij bij ons ook niet doen. Juist op zulke moeilijke momenten kunnen we leren op Gods kracht te vertrouwen en niet op onze eigen kracht. Paulus had deze les geleerd. Dat blijkt wel uit zijn woorden in Fil.4:11,13.

En als je zelf deze ervaring hebt; dat je Gods kracht en troost ervaart in moeilijkheden, dan kun je Hem inderdaad bedanken. Paulus zei zelfs: "Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, smaadheden, noden, vervolgingen, benauwenissen ter wille van Christus, want als ik zwak ben, dan ben ik machtig".
ericjan
Man/Vrouw: M

Bericht door ericjan »

Adinomis schreef:Ik wil wat Ericjan hier zegt toch wel relativeren. Ik weet dat Corrie ten Boom samen met haar zuster in het concentratiekamp zat. De omstandigheden waren erg slecht.
Ze moesten een smal bed met twee personen delen, het was er koud en vies en het beddengoed zat onder de vlooien. Corrie zei tegen Betsy haar zus: "zullen we de Here danken?"
Haar zus zei heel begrijpelijk "danken.... waarvoor?" Corrie zei: "nou, dat we elkaar hebben en voor de vlooien". Ze gingen inderdaad God voor die beide dingen danken.
Het bleek dat de bewaaksters (die niet zachtzinnig waren) hun barak vermeden vanwege de vlooien. Dat gaf Corrie en Betsy de gelegenheid om met de vrouwen de bijbel te bestuderen en samen te bidden.

Je kunt dus danken voor iets wat negatief is. Misschien kun je beter zeggen dat je die negatieve dingen in Gods handen geeft om die mee te laten werken tot Zijn plan.

Helemaal eens met je, ik zou zelfs durven stellen (al hoewel voorzichtig) dat God altijd zo werkt: dat je die negatieve dingen in Gods handen geeft om die mee te laten werken tot Zijn plan.
Kijk naar duidelijke voorbeelden van Isaac en Ismael, Jacob en Ezau, Jozef, het volk Israel en natuurlijk Jezus Zelf, die allemaal juist door het lijden heen aan God Zijn Plan meewerkten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Onder het oude verbond mocht het gebrekkige niet geofferd worden, want het moest volmaakt zijn in zichzelf.
Nu zijn wij dat niet. Dus kunnen wij in principe onze levens niet in Zijn hand stellen. dus moeten wij eerst volmaakt gesteld worden en daartoe zijn wij tot geloof gekomen, opdat wij dan onze Schepper zouden dienen. En kunnen wij onze levens stellen tot een levend heilig Gode welbehagelijk offer uit Rom 12 vers 1.