De hemel direct na sterven of pas bij Jezus wederkomst?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: De hemel direct na sterven of pas bij Jezus wederkomst?

Bericht door Wilsophie »

Sanne schreef:
Wilsophie schreef: Lees 1 Kor. 15. Lees de Kolossenzen brief, bovendien wachten wij niet op de wederkomst van Jezus Christus ( Jezus stierf en Christus stond op dus Wie komt er terug in heerlijkheid? ) Enfin als Jezus Christus weerkomt op de aarde heeft Hij de Gemeente bij Zich dus wachten wij niet op ons sterven maar op de opname van de Gemeente.
Over welke gedeelte in Kol. heb je het?

Ik lees in 1 Kor.15 :23 over de hemelse opstanding dat Christus de eersteling is en dat degenen die Christus toebehoren, gedurende Jezus "parousia" zullen volgen.
Ik bedoel Kol 3 vers 3 waar onze positie wordt beschreven en 1 Kor. 15 is een lang hoofdstuk over de volgord o.a. van de opstandingen, waar Paulus over zijn ontmoeting met Christus spreekt als een ontijdige geborene. Ik weet niet wat je bedoelt met een hemelse opstanding dat lees ik niet in vers 23, ik lees in vers 26 over de tweede dood.
Vers 36 zegt toch duidelijk dat iets pas levend wordt dus ons lichaam als het gezaaid is in ere. ( zie vers 43) Let ook op dat de opname van de Gemeente tot dan een verborgenheid is geweest en pas door Paulus geopenbaard mocht worden in vers 51 : "Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen wel allemaal veranderd worden in een punt des tijds ( een atoom) met de laatste bazuin( de shofar) want de bazuin zal slaan( opmerkelijke want op een bazuin moet je blazen toch? en dan zullen de doden onverderfelijk opgewekt worden en wij ( levenden op aarde) zullen veranderd worden.
En dit was dus een verborgenheid, en is de opname van de Gemeente die Paulus verwachtte in zijn dagen en dat is dus nooit de Jongste Dag. Dat kan gewoonweg niet.
robert75
Man/Vrouw: M

Bericht door robert75 »

ericjan schreef:
Sanne schreef:
Wilsophie schreef: Lees 1 Kor. 15. Lees de Kolossenzen brief, bovendien wachten wij niet op de wederkomst van Jezus Christus ( Jezus stierf en Christus stond op dus Wie komt er terug in heerlijkheid? ) Enfin als Jezus Christus weerkomt op de aarde heeft Hij de Gemeente bij Zich dus wachten wij niet op ons sterven maar op de opname van de Gemeente.
Over welke gedeelte in Kol. heb je het?

Ik lees in 1 Kor.15 :23 over de hemelse opstanding dat Christus de eersteling is en dat degenen die Christus toebehoren, gedurende Jezus "parousia" zullen volgen.
23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.
24 Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.

1. Christus - Opstanding van Jezus
2. Daarna wie in Christus zijn - Opname van christenen
3. Bij zijn komst - Wederkomst als Messias der Joden
4. Daarna het einde - tweede dood
Die eersteling uit de 1 Korinthebrief heeft niets te maken met de opstand, Zijn wederkomst of de volgorde van iets, Maar alles met heerschappij zoals vers 24 ons uitlegt. Het einde komt wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.

In vers 22 en 23 lezen we:" Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.

Een orde kan je vergelijken met bv een organisatie, of een dynastie. Waarin er altijd een hoofd is en mensen die er onder staan. Zo heb je een organisatiehoofd maar ook mensen die daar onder staan. Bij een dynastie is de koning altijd hoger dan de koningin, als er een koningin aan de macht is kan er geen koning zijn. Als er een koning aan de macht is daarentegen kan er wel een koningin zijn.

Zo zijn wij bv allemaal koningen als we bij Christus zijn, Maar wij hebben ook een Koning die hoger is, Namelijk Christus.
En zo zullen wij allemaal priesters zijn, maar we hebben ook een Priester die hoger is, Namelijk de Hogepriester die Christus is.
Dat is wat bedoelt wordt met eersteling. Christus is in alles de eerste, De hoogste.
ericjan

Bericht door ericjan »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Waar baseer je op dat het niet over de hemel gaat?

Omdat het over het dodenrijk gaat en niet over de hemel. In de hemel is geen tandengeknars en gekerm en wening en dat staat ervoor met het aanw. vnw. "aldaar"
Het tandengeknars gaat inderdaad over degenen die NIET in God Zijn Koninkrijk zijn ten aanzien voor hen Abraham, Isaac Jacob en de profeten die WEL in het koninkrijk zijn bij God, zegt de vers. Het tandenknarsen gebeurd dus bij hen omdat Abraham, Isaac Jacob en de profeten die WEL in het koninkrijk zijn bij God en zijzelf niet.

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:In Lukas 13 staat toch dat ze in het koninkrijk van God zitten? Zou dat niet de hemel zijn volgens jou? :o
[Israel IS juist de gemeente van God zoals de bijbel in in meer dan 90 verzen laat zien en ik je ook heb gedeeld.
Laten we maar ophouden met strijden over de Gemeente van God want dat is niet het joodse volk en volgens jou wel, maar je kunt dat nergens vanuit de Bijbel laten zien. 90 Verzen? Ik hoef er maar 1 te hebben.
Bijdeze dan een heel duidelijke speciaal voor jou uit 1 Kron 28:8
Nu dan, voor de ogen van heel Israël, de gemeente van de HEERE, en voor de oren van onze God, neem alle geboden van de HEERE, uw God, in acht en vraag ernaar, zodat u dit goede land in bezit neemt, en u het uw kinderen na u tot in eeuwigheid in erfelijk bezit laat nemen.

Wilsophie schreef:Lucas 13 gaat over de enge poort en in vers 28 over de profeten in het koninkrijk Gods, denk jij dat dat de hemel is?
Het gaat over een verhaal en niet over een werkelijkheid , het is een soort van gelijkenis aansluitend op de 2 gelijkenissen van het mosterdazaad en het zuurdesem. Het gaat dus om een vergelijk met degenen die IN het koninkrijk zijn en degenen waar tegen HIJ zal zeggen: "Ik ken u niet". Het is dus nog steeds een gelijkenis.
De poort is juist nauw naar de hemel via het Jodendom en de Wet. Maar uit het feit dat Abraham, Isaac, Jacob, Elia, Mozes en de profeten al bij God in Zijn Koninkrijk zijn, is het niet onmogelijk.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Die eersteling uit de 1 Korinthebrief heeft niets te maken met de opstand, Zijn wederkomst of de volgorde van iets, Maar alles met heerschappij zoals vers 24 ons uitlegt. Het einde komt wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.

In vers 22 en 23 lezen we:" Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.

Een orde kan je vergelijken met bv een organisatie, of een dynastie. Waarin er altijd een hoofd is en mensen die er onder staan. Zo heb je een organisatiehoofd maar ook mensen die daar onder staan. Bij een dynastie is de koning altijd hoger dan de koningin, als er een koningin aan de macht is kan er geen koning zijn. Als er een koning aan de macht is daarentegen kan er wel een koningin zijn.

Zo zijn wij bv allemaal koningen als we bij Christus zijn, Maar wij hebben ook een Koning die hoger is, Namelijk Christus.
En zo zullen wij allemaal priesters zijn, maar we hebben ook een Priester die hoger is, Namelijk de Hogepriester die Christus is.
Dat is wat bedoelt wordt met eersteling. Christus is in alles de eerste, De hoogste.
Ten eerste is het woordje "orde" gewoon volgorde niks meer. Het gaat over de volgorde van de opstanding in het hele hoofdstuk.
En de aangehaalde tekst dus vers 24 gaat over dat bij het einde van die reeks van opstandingen wordt het Koninkrijk aan de Vader overgegeven, dus die heerschappij gaat terug naar God, maar het gaat natuurlijk over Hem die als Eersteling uit de dood opstond. Ter aanduiding van over Wie het gaat en Wie de Eerste was. Wij zijn koningen en priesters en wij hebben een Hogerpriester uit Juda omdat onze Hogepriester dit niet werd omdat Hij uit Levi afstamde, maar omdat Hij als Hogepriester ging offeren aan de Vader door de Gemeente te offeren. En voor die Gemeente een Werk van heiliging en reiniging te doen vanaf Zijn opstanding, dus van Knecht naar Hogepriester. Overigens is dat dus nu allemaal al het geval. Wij zijn levende stenen.
Het einde is hier niet een aanduiding van een einde van de wereld, maar de aanduiding van het einde van de opstandingen waarbij Hem alles onderweropen is en ook de 2e dood is overwonnen. Dat is die laatste vijand uit vers 26 .
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het tandengeknars gaat inderdaad over degenen die NIET in God Zijn Koninkrijk zijn ten aanzien voor hen Abraham, Isaac Jacob en de profeten die WEL in het koninkrijk zijn bij God, zegt de vers. Het tandenknarsen gebeurd dus bij hen omdat Abraham, Isaac Jacob en de profeten die WEL in het koninkrijk zijn bij God en zijzelf niet.
De Bijbel leert dat niemand naar de hemel gevaren is dan Jezus Christus alleen. En het tandengeknars in het dodenrijk kan zeker niet in de hemel te horen zijn.
Het gaat om 2 naaste elkaar of boven elkaar gelegen situaties in het dodenrijk.
Daar wacht Abraham ook ( aan de goede kant) Er is geen sprake van een koninkrijk, dat staat nergens in de Bijbel. Bijbels gezien is een koninkrijk een land of natie met een Koning en in dit geval de troon van David en Abraham verwachtte de stad met fundamenten dus die gaat helemaal niet naar de hemel.
Die gaat een aards Koninkrijk binnen als de Koning er is.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

De poort is juist nauw naar de hemel via het Jodendom en de Wet. Maar uit het feit dat Abraham, Isaac, Jacob, Elia, Mozes en de profeten al bij God in Zijn Koninkrijk zijn, is het niet onmogelijk.
Psalm 122:6
Er is totaal geen toegang naar een hemel of zoiets via het Jodendom of de wet, dat wijst de Bijbel nadrukkelijk af in de brieven van Paulus.
En Elia en Mozes zijn ergens en ik weet niet waar, want zij wachten met en in hun aardse lichaam onderhevig aan de zwaartekracht om straks op de aarde te gaan prediken. De andere aartsvaders zijn niet in een Koninkrijk, en de profeten ook niet. Tot aan de opstanding was er niemand opgevaren naar de hemel.
Dat staat er uitdrukkelijk.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
De Bijbel leert dat niemand naar de hemel gevaren is dan Jezus Christus alleen. En het tandengeknars in het dodenrijk kan zeker niet in de hemel te horen zijn.
Het gaat om 2 naaste elkaar of boven elkaar gelegen situaties in het dodenrijk.
Daar wacht Abraham ook ( aan de goede kant) Er is geen sprake van een koninkrijk, dat staat nergens in de Bijbel.
Dat staat wel in de bijbel Wilsophie, ze zullen Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zien staat er toch?
Dus zijzelf zijn NIET in het Koninkrijk van God en tandenknarsen over het feit dat Abraham, Izak en Jakob en alle profeten dat wel zijn.

28 Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zult zien, maar u buiten geworpen.

Wilsophie schreef:Bijbels gezien is een koninkrijk een land of natie met een Koning en in dit geval de troon van David en Abraham verwachtte de stad met fundamenten dus die gaat helemaal niet naar de hemel.

Het Koninkrijk van God in vers 28 is toch echt dichtbij God Wilsophie, het staat woordelijk in de bijbel, dus dat zou iemand als jij niet moeten ontkennen, toch?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef: Er is totaal geen toegang naar een hemel of zoiets via het Jodendom of de wet, dat wijst de Bijbel nadrukkelijk af in de brieven van Paulus.
En Elia en Mozes zijn ergens en ik weet niet waar,
Jezus zegt dus zelf op meerdere plaatsen dat dit wel het geval is, zij vallen onder de profeten en zijn dus OOK in het Koninkrijk van God bij God. ;)
Vergeet niet dat God Zelf nog nooit zo dichtbij mensen is geweest als bij het Joodse volk.
Wilsophie schreef: De andere aartsvaders zijn niet in een Koninkrijk, en de profeten ook niet. Tot aan de opstanding was er niemand opgevaren naar de hemel.
Dat staat er uitdrukkelijk.
Dat is echt onbijbels Wilsohie, de vers 28 getuigd echt van je ongelijk.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het zij zo Eric-Jan. Ik geloof wat ik heb gezegd dat de oudvaders wachten op de opstanding op de Jongste dag en bij die gelegenheid zullen worden wedergeboren omdat eenvoudig voor die tijd vlees en bloed de hemel niet kunnen binnengaan.
En ik geloof zeker in een verborgen koninkrijk waarvan ik onderdeel vanuit maak, maar dat wil niet zeggen dat het al geopenbaard is.
Verder vind ik geen argumenten in je betoog om het niet te geloven.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ericjan schreef:Dat is echt onbijbels Wilsohie, de vers 28 getuigd echt van je ongelijk
EricJan, de Bijbel zegt dat "niemand opgevaren is ten hemel dan Jezus Christus". Dan roep jij dat dat onbijbels is. En dat vind ik heel storend want dat staat er echt en ik toon ook aan dat dat zo is en jij stampt er dwars doorheen, maar zonder enige Bijbels onderbouwing en dan bedoel ik de OT gelovigen, zie volgens de Bijbel niet in de hemel zijn.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Wilsophie schreef:
Ericjan schreef:Dat is echt onbijbels Wilsohie, de vers 28 getuigd echt van je ongelijk
EricJan, de Bijbel zegt dat "niemand opgevaren is ten hemel dan Jezus Christus". Dan roep jij dat dat onbijbels is. En dat vind ik heel storend want dat staat er echt en ik toon ook aan dat dat zo is en jij stampt er dwars doorheen, maar zonder enige Bijbels onderbouwing en dan bedoel ik de OT gelovigen, zie volgens de Bijbel niet in de hemel zijn.

Je mag zeggen dat ik ongelijk heb en je mag zeggen dat vers 28 daarvan getuigt, maar toon dat dan aan!!!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nog een keer naar Lucas 13 De Heer reisde van de ene stad naar de anderes stad en men vroeg: "Zijn er weinigen om zalig te worden?" Dan is er een groep tegen wie Hij zal zeggen: "Ik heb U niet gekend" een groep die staat te kloppen, daar ga ik nu even niet op in.
En dan spreekt de Heer over de werkers der ongerechtigheid die dus in een plaats zijn waar wening is en tandengeknars en dan zegt Hij ineens: "Wanneer GIJ zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods maar ulieden zijn buitengeworpen."
Wie zijn dan die "Gij" ERicJan?
En dan gaat het verder dat...." er zullen komen van Oosten en Westen en Noorden en Zuiden die zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods"
Einde citaat maar wie zijn dat dan?
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Wilsophie schreef:

Je mag zeggen dat ik ongelijk heb en je mag zeggen dat vers 28 daarvan getuigt, maar toon dat dan aan!!!
Het vers verklaart zichzelf woordelijk Wilsophie, dat Abraham Isaac Jacob en de profeten in het Koninkrijk van God zijn, hoeveel meer wil je iets aangetoond hebben dat dat het woordelijk in de bijbel staat.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Nog een keer naar Lucas 13 De Heer reisde van de ene stad naar de anderes stad en men vroeg: "Zijn er weinigen om zalig te worden?" Dan is er een groep tegen wie Hij zal zeggen: "Ik heb U niet gekend" een groep die staat te kloppen, daar ga ik nu even niet op in.
En dan spreekt de Heer over de werkers der ongerechtigheid die dus in een plaats zijn waar wening is en tandengeknars en dan zegt Hij ineens: "Wanneer GIJ zult zien Abraham en Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods maar ulieden zijn buitengeworpen."
Wie zijn dan die "Gij" ERicJan?
Gij zijn degenen tegen wie Jezus op dat moment spreekt Wilsophie en NIET alle Joden of heel Israel.
Wilsophie schreef:En dan gaat het verder dat...." er zullen komen van Oosten en Westen en Noorden en Zuiden die zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods" Einde citaat maar wie zijn dat dan?
Inderdaad dat zijn de volgelingen van Christus die dan OOK bij Abraham, Isaac, Jacob en de profeten in het paradijs mogen zitten.[/quote]

Waar veel christenen fout gaan is dat als Jezus tekeer ging tegen de farizeeërs en sadduceeërs, dat niet direct tegen alle Joden was of heel Israel.

Zie het net als in ons christendom, waarvan Jezus zegt, niet ieder die Heere Heere roept zal gered worden door Mij.
Niet alle Joden werden door Jezus buitengesloten zoals ook niet iedereen in het christendom en Heere Heere roept eeuwig leven zal ontvangen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik kan er niks mee. Want waar is dat koninkrijk dan? Waar is het Paradijs? In de hemel?
Weer een keer dan maar. Als er staat dat niemand ooit naar de hemel is gevaren dan Jezus Christus hoe verklaar je dat de OT gelovigen naar de hemel zijn gegaan want Jezus Christus was de Eersteling uit de dood met een hemelse positie en daarna die van Christus zijn.
Snap je me niet?
ineke-kitty

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Ik kan er niks mee. Want waar is dat koninkrijk dan? Waar is het Paradijs? In de hemel?
Weer een keer dan maar. Als er staat dat niemand ooit naar de hemel is gevaren dan Jezus Christus hoe verklaar je dat de OT gelovigen naar de hemel zijn gegaan want Jezus Christus was de Eersteling uit de dood met een hemelse positie en daarna die van Christus zijn.
Snap je me niet?

Wel, die eigenwijsheid is nu precies de reden waarom ik niet reageer op sommigen op dit forum.
Je kunt er niks mee Wil, omdat men niet wil luisteren.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Ik kan er niks mee. Want waar is dat koninkrijk dan? Waar is het Paradijs? In de hemel?
Snap je me niet?
Het is niet zo dat 1 vers alle andere verzen elimineert Wilsophie.
Ik zie je dat ook doen bij de opname, de ziel e.d. Je kiest een vers die je past en verwerpt vervolgens alle andere verzen die "jou" vers tegenspreken.
Maar zo werkt de bijbel niet voor mij.

Welke vers baseer jij je op dan?
Als dat is mbt de Eersteling in 1 Korinthe 15, dan misplaats je het waarin Jezus de Eersteling was.
Het Eersteling heeft namelijk betrekking op Jezus Die als Eerste een opstond uit de dood en weer een verheerlijkt lichaam kreeg op deze aarde.
Precies dat is wat pas weer zal geschieden na Zijn Wederkomst.
Eersteling heeft dus niets van doen met naar de hemel gaan Wilsophie.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nee dat ben ik met je eens, de Eersteling gaat over de Eerste die opstond uit de dood.
Maar dat bedoel ik ook niet. Ik citeerde een tekst waar gezegd wordt: "dat niemand naar de hemel is gevaren dan Jezus Christus"
Dus kon Abraham en die oudvaders en de profeten daar niet zijn anders klopt deze tekst toch niet.
Ga daar nu eens op in zonder allerlei kwalificaties mij toedichten die niet terzake doen.
Als je mij dingen ziet doen bij andere onderwerpen dan mag dat uiteraard, maar weerleg het dan, want je laat het eigenlijk liggen.
Je suggereert dat de Bijbel dus voor mij heel anders "werkt" en dat stoort mij want je stelt jouw zienswijze boven alles.
Ik ben hier om te leren en probeer met argumenten te komen en niet met begrippen als "Jij elimineert teksten". Daar gaat het toch niet om.
Ik vind het pijnlijk als je mij verwijt dat ik teksten zoek die bij mij "passen" want ik heb daar helemaal geen reden voor en dan krijg ik het verwijt dat ik vervolgens "verzen" verwerp , die mijn vers tegenspreek.
EricJan het gaat om Gods Woord en niet om 'mijn vers" , dat is een onrechtmatige kwalificatie van de Bijbel.

Ik misplaats niets als ik zeg dat 1 Korinthe 15 gaat over Christus , Die als Eerste opstond uit de dood en daardoor de Eersteling werd van een nieuwe Schepping.
Als je dat misplaatst vind, leg dan uit waar 1 Korinthe 15 dan gaat dan gewoon over de volorde van de opstandingen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

EricJan schreef:Eersteling heeft dus niets van doen met naar de hemel gaan Wilsophie.
Zeker niet , maar kun je aantonen waar ik dat zeg dan kan ik dat rectificeren. Eersteling heeft de maken met Eersteling als de Opgestane verrezen Heer, en Eersteling gaat over erfrecht.
Eersteling gaat ook over de Eerste die wedergeboren werd.
Eersteling gaat over de vrucht van de oogst.
Eersteling gaat over de beweegbroden.
Eersteling gaat over het eerstgeboorte recht enz...
Maar als ik dat heb gesteld in het naar de hemel gaan dan wil ik dat graag zien, want ik heb gezegd dat de Heere Jezus als Eerste naar de hemel is gevaren, en de Bijbel zegt dat niemand eerder die weg ging.
Als Eerste, maar dat is niet een Eerstgeborene of Eersteling van de oogst.
Vroeger hadden we een aardappel die zo genoemd wordt.

Ik wacht op je quote waar ik dat dus niet goed heb gezegd. EricJan.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Paulus werd volgens 2 Kor. 12:4 opgenomen in het Paradijs.

Snap je me niet?
Jezus ging naar de hemel met een verheerlijkt lichaam. Het graf was leeg. De lichamen van de gestorven heiligen uit het Eerste Testament zijn in het graf blijven liggen. Toen Jezus in het dodenrijk kwam predikte hij aan de "geesten" in de gevangenis. 1 Petrus 3:19
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Nee dat ben ik met je eens, de Eersteling gaat over de Eerste die opstond uit de dood.
Maar dat bedoel ik ook niet. Ik citeerde een tekst waar gezegd wordt: "dat niemand naar de hemel is gevaren dan Jezus Christus"
Welk citaat lees je dat Wilsophie?
Wilsophie schreef:Dus kon Abraham en die oudvaders en de profeten daar niet zijn anders klopt deze tekst toch niet.
Welke vers baseer jij je op?
Andersom geldt ook, als jou citaat woordelijk in een vers staat, dan zouden al die andere verzen onjuist zijn en Jezus onwaarheden vermelden?
Wilsophie schreef:Ga daar nu eens op in zonder allerlei kwalificaties mij toedichten die niet terzake doen.
Als je mij dingen ziet doen bij andere onderwerpen dan mag dat uiteraard, maar weerleg het dan, want je laat het eigenlijk liggen.
Je suggereert dat de Bijbel dus voor mij heel anders "werkt" en dat stoort mij want je stelt jouw zienswijze boven alles.
Dat is niet mijn insteek, maar dat gevoel heerst hier op het forum nogal snel.
Laten we er met zijn allen gewoon vanuit gaan dat het niet meer dan persoonlijke meningen zijn gebaseerd op wat in de bijbel staat.
Wilsophie schreef:Ik ben hier om te leren en probeer met argumenten te komen en niet met begrippen als "Jij elimineert teksten". Daar gaat het toch niet om. Ik vind het pijnlijk als je mij verwijt dat ik teksten zoek die bij mij "passen" want ik heb daar helemaal geen reden voor en dan krijg ik het verwijt dat ik vervolgens "verzen" verwerp , die mijn vers tegenspreek.
Dat is niet kwaad of aanvallend bedoeld hoor, maar ik mag je toch wel erop wijzen dat je teksten elimineert die juist tegengesteld lijken aan het vers waar jij mee komt? Daar kan je dan samen over discussiëren en evt. van elkaar leren. Zoals ik vandaag leerde van Harry K en zijn vergelijking elders met de weeën van een vrouw.
Wilsophie schreef:EricJan het gaat om Gods Woord en niet om 'mijn vers" , dat is een onrechtmatige kwalificatie van de Bijbel.
Dat geld evengoed voor de verzen die anderen of ik aandragen, allemaal uit het Woord van God, toch?
Dus met "jou vers" bedoel ik verzen die jij gebruikt in je onderbouwing en niet meer dan dat.
Wilsophie schreef:Ik misplaats niets als ik zeg dat 1 Korinthe 15 gaat over Christus , Die als Eerste opstond uit de dood en daardoor de Eersteling werd van een nieuwe Schepping. Als je dat misplaatst vind, leg dan uit waar 1 Korinthe 15 dan gaat dan gewoon over de volorde van de opstandingen.
De volgorde heb ik al eerder gepost, zoals ik dat zie in dat hoofdstuk.
Het misplaatste was voor mij dat je Eersteling toepaste op naar de hemel gaan terwijl het betrekking heeft op opstaan uit de dood en een verheerlijkt Lichaam te krijgen. Daarin zullen we allemaal volgen:

In vers 20 staat het waar Eersteling betrekking op heeft,
20 Maar nu, Christus ís opgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.

Opstanding uit de dood, daar gaat het om.
21 Want omdat de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.

In Christus levend gemaakt, dus opstaan uit de dood net als Jezus.
22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.

23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.
De volgorde van opstaan uit de dood:
-1. Eerst Jezus als Eersteling
-2. Daarna wie in Christus zijn (opname)
-3. Bij zijn komst als Messias van de Joden in Israel.
-4. In de volgende vers 24 het einde, wanneer zelfs het dodenrijk de doden geeft voor oordeel op basis van werken.

24 Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

vrolijke schreef:Logisch, kom je dadelijk na de dood in de hemel.

Wat zou het anders als bedrog zijn, als de katholieken iemand heilig verklaren, als dit niet het geval zou zijn?

Voor een heiligverklaring heeft men (ik dacht drie) echte wonderen nodig, die onder voorspraak van een dode gebeurt zijn.
Wat een leuk antwoord. Je wordt dus heilig verklaard en daarvoor zijn drie wonderen nodig.
Leuk omdat voor mijn "heiligverklaring" het grootste wonder is dat de Here Jezus leed, stierf en opstond uit de dood. Het grootste wonder in de heilsgeschiedenis waardoor ik heilig ben verklaard. De stelling is wat vaag omdat het begrip "wederkomst van Christus" niet een eenmalige gebeurtenis , maar te maken heeft met een aantal gebeurtenissen.
Niettemin geloof ik dat de gelovigen die in Christus zijn ook daar zijn waar Christus is en daar maakt de dood geen einde aan. Het lichaam keert terug tot stof en de geest keert terug tot God.