callista schreef: 21 aug 2021, 15:50B.v. dat je vaak van alles bijhaalt...zodat het een hullie-zullie praatje of vergelijking wordt.
Als het o.a. over het niet-geloven van het atheïsme gaat ....het theïsme er weer bij betrekken....
Of het wordt vergeleken met vegetariërs of een voetbalclub dat die ook geen andere "spelers" toelaten etc.
Ik gebruik vaak gelijkenissen inderdaad om dingen duidelijk proberen te maken. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat aanspreekt, maar voor niet weinig mensen kan een goede gelijkenis nu juist veel ophelderen.
Als je een gelijkenis echter niet begrijpt, of er in het algemeen vragen over hebt, dan mag je dat natuurlijk altijd aangeven. Graag zelfs, want ik ben altijd bereid om naar mijn beste vermogen te verduidelijken wat ik bedoel.
Hier spreek ik bewust over theïsme en atheïsme, omdat het beide verzamelbegrippen zijn voor levensbeschouwingen die wel respectievelijk niet uitgaan van het bestaan van God of van goden, en ik dat zo wil laten zien. De gelijkenis christendom-atheïsme is mijns inziens bijvoorbeeld niet correct, omdat je dan één levensbeschouwing tegenover een groep levensbeschouwingen zet.
In mijn schrijven probeer ik zo ook duidelijk te maken waarom qua motivatie er geen verschil is tussen theïsme en atheïsme. Beide soorten levensbeschouwingen hebben immers als vertrekpunt het zo goed en volledig mogelijk formuleren van wat hun volgers als het meest waar en juist ervaren. En mijns inziens beginnen alle levensbeschouwingen ten diepste vanuit een wetenschappelijk onbewezen stelling.
Of ingeval "ketters" wordt dat ook weer min of meer goedgepraat --vergeleken met pesten... o.a., terwijl de vreselijkste zaken zijn gebeurd; zelfs mensen hete pek in de kelen gooien die niet wilden luisteren naar de kerk......martelen en moorden.
En de bekeringsdrang om een eenheid te kweken......
Ik denk dat ik daarin voor jou dan ook niet duidelijk genoeg ben. Ik praat de vervolging van ketters destijds namelijk absoluut niet goed. Ik probeer het alleen te duiden door moderne voorbeelden van ideologische strijdtonelen erbij te halen, waaronder dus de
war on terrorism van Amerika en haar bondgenoten.
Daarmee verzacht ik de verschrikkingen niet, daarmee verexcuseer ik ze ook niet, maar probeer ik alleen zo te begrijpen hoe mensen tot zulke daden kunnen komen. Ik acht dat van belang, juist om te voorkomen dat we niet in dezelfde valkuilen stappen als onze voorouders destijds.
Mensen en gemeenschappen roepen namelijk heel graag dat zijzelf nooit zulke dingen zouden doen, maar de geschiedenis laat een grilliger tendens zien en die tendens moeten we juist daarom blijven duiden. Nogmaals: zonder het goed te praten, want verklaren en begrijpen is echt iets heel anders dan dat.
Maar goed; misschien ben ik vandaag wel extra gevoelig......het is de afgelopen weken ook een gedoe.
1 topic in denktank weer op slot; terwijl er een paar luchtige opmerkingen in stonden ....die zijn verwijderd en slot erop.
Het topic homoseksualiteit zit al weken op slot etc...
Nog een ander topic op slot [Ontwijkgedrag] en alles weggehaald, terwijl b.v. Maria daar veel heeft bijgedragen en toegelicht.
Weg is het.....beetje vreemd ----iemand neemt er de tijd voor en foetsie...
Vind ik ook respectloos...
Een topic op slot is omdat men bang is voor ruzie, terwijl het om meningsverschillen en discussies gaat is ook een vorm van de mond snoeren...
Het werkt verre van inspirerend....
Lijkt zo op een internaat uit vervlogen tijden
Als ik je een vrijblijvende tip mag geven, die ik zelf ook naleef: neem de sociale media, waaronder dit forum, niet al te serieus en beschouw het ook niet als gemeenschappen. Dat zijn het namelijk niet. Ga er daarom zo luchthartig mogelijk mee om.
Post iets als je dat graag doet, negeer users of topics die je niet boeien of die je ergeren (sommige fora hebben daar zelfs een optie voor), negeer persoonlijke aanvallen omdat ze toch niet relevant zijn, of rapporteer ze anders gewoon bij de crew, en houd je verre van allerhande soaps.
Fora worden meestal bezocht door de radicalere volgers van welke levensbeschouwing ook, omdat die vaak meer behoefte voelen om zich te uiten. Voor meer diepgaande of genuanceerde discussies moet je op echt besloten fora zijn, waar de leden elkaar ook fysiek kennen en voldoende gemeenschappelijke kennis van zaken en deskundigheid hebben, of op daarvoor gehouden bijeenkomsten buiten het internet.
Sowieso zijn openbare media op internet veel minder geschikt hiervoor; mensen klagen hier soms al dat ik langere posts schrijf, omdat veel internetters graag korte teksten en veel beeld zien. Maar voor een echt goede discussie is dat nu juist funest.