Hoewel we verschillen over de rol van de vrouw in de gemeente en in het gezin, vind ik het wel heel goed dat je dit stukje geplaatst hebt. Het woord dat met "hulp" is vertaald, betekent inderdaad niet dat de vrouw als een minderwaardig sloofje van de man werd geschapen. Maar omdat de vrouw nu eenmaal fysiek, mentaal en emotioneel anders in elkaar zit, kan ze haar man goed aanvullen. En zo kunnen ze elkaar tot steun zijn.marianne schreef:Citaat uit het boek 'waarom geen vrouwen' van Loren Cunningham en David J Hamilton, twee mannen zendeling(en) die 30 jaar studie over dit onderwerp gedaan hebben, bekend zijn met oude talen en de culturen van die tijd:
Sommigen gebruiken het woord 'hulp' om aan te tonen dat de man meer was, en de vrouw slechts zijn 'hulp'.
Maar kijk eens goed naar de Hebreeuwse zinsnede die vertaald zou moeten worden als 'een passende hulp - ezer kneged.
Ezer is een krachtig woord in het Hebreeuws. Denk eens terug aan je jeugd, toen je hulp nodig had bij een wiskundig probleem. Ging je toen naar iemand die niet zo slim was?
En toen je problemen had meteen pestkop op school? Ging je om hulp vragen bij iemand die groter en sterker was, of bij iemand die zwakker en kleiner was?
Dat is precies wat dit Hebreeuwse woord betekent. Een hulp is niet een onderdanige knecht, maar een bekwamer, intelligenter en krachtiger bondgenoot.
Het is hetzelfde woord dat in heel het O.T. gebruikt wordt, wanneer over God gesproken wordt o.a. Ik hef mijn ogen op naar de bergen; vanwaar zal mijn hulp komen? Mijn hulp is van de Heere ...
Degene die helpt, is degene die iets te bieden heeft aan degene die hulpeloos is of hulp nodig heeft. Adam had hulp nodig, hij had geen partner en God schiep een partner - een hulp.
Het tweede woord 'kneged' laat zien wat voor soort partner God aan Adam gaf. God nuanceerde het sterke woord 'ezer' met het bijv.n.w. 'kneged' wat gelijkwaardig betekent.
Hij maakte voor Adam een gelijkwaardige hulp. Dit betekent voor Gen.2:18 dat God de mens 'een hulp' gaf die overeenkwam met hem - gelijkwaardig aan, geschikt voor hem.
De vrouw werd geschapen niet om Adam te dienen, maar om te dienen MET Adam.
Als God dit woord 'gelijkwaardigheid/kneged' niet had toegevoegd aan het woord 'ezer' dan hadden we misschien een boek moeten schrijven om aan te tonen dat mannen ook leiders zouden kunnen zijn. Einde citaat.
Mooi ook dat dat woord "ezer" ook op God zelf van toepassing wordt gebracht.
Ik geloof wel dat de man de eindverantwoording draagt en erop toeziet dat het goed gaat met zijn gezin op alle terreinen; op materieel gebied maar ook geestelijk.