peda schreef: 28 sep 2021, 16:19
Mullog schreef: 28 sep 2021, 15:45
En dat is wat ik bedoel met dat er nooit aan de eisen voldaan kan worden die theïsten stellen omdat die eisen steeds dieper zullen gaan. Maak eerst het bestaan van God maar eens aannemelijk voordat we de theïstische T in moeten gaan voeren.
Ik wil helemaal niet God gaan bewijzen of gaan bewijzen dat met de toevalsgenerator de E T 100% op naturalistische wijze verklaard kan worden.
Dat kun je wel niet willen (ik zou dat ook niet willen, overigens) maar dat is naar mijn mening wel de consequentie van wat je schrijft.
Waar het mij om gaat, is om beide opties op het toneel te plaatsen zonder dat één van de opties reeds bij voorbaat als ronduit belachelijk cq als idioterie wordt weggehoond.
Ik wil die optie niet als belachelijk of idioterie weghonen. Wat ik meermalen probeer aan te geven is dat het wetenschappelijk als optie niet zinnig is. Tenzij jij mij kunt vertellen hoe iemand de rol van God of goden kan onderzoeken in de ET (of welke tak van wetenschap dan ook).
En ik begrijp de logica niet waarin de kosmische simulatie als toets geschikt lijkt te vinden om de T-factor uit de ontwikkeling van het heelal te halen (een simulatie die niet meer dan een numerieke benadering op hoog niveau is, ondanks de hoeveelheid computertijd die erin gestoken is) en dan een veel gedetailleerdere eis stelt aan een ET simulatie om die T-factor te schrappen.
De gelovigen mogen de T factor voor mij meenemen en worden door mij als serieuze discussie partner gezien en de naturalisten mogen voor mij het doen zonder T factor en worden eveneens als serieuze discussie partner gezien. Wie bij voorbaat de eigen overtuiging als de enig zaligmakende in de schijnwerper plaatst en over de andere optie quasi "' heen plast "' die heeft echt niet mijn belangstelling. Twee in hoge mate gelijkwaardige visies tot er baanbrekend nieuwe kennis ter beschikking komt waardoor het pleit wordt beslecht, zo mijn credo, waarbij ik de specifieke richtlijnen van G G, waarbij God niet bewezen behoeft te worden, om toch mee te kunnen doen, zo goed mogelijk volg.
Maar de gelovige is dan een serieuze gesprekspartner op een soort van levensbeschouwelijk niveau. Het gaat dan niet meer over wetenschap. Wij kunnen misschien prima een gesprek voeren over de mutatiegraad van het coronavirus, om eens een actueel onderwerp te noemen, maar op het moment dat in dat gesprek de T-factor als richtinggevende mogelijk voor de mutaties wordt ingebracht is het gesprek wetenschappelijk gezien klaar. Tenzij het bestaan van God bewezen kan worden, natuurlijk.
En het hangt geheel en al van het doel van het gesprek af of die T-factor van belang is. Al keuvelend op een forum kan het interessant zijn. in het laboratorium met een reageerbuis in de hand is het zin- en doelloos.