Petra schreef: 19 aug 2020, 02:58Mijn ervaring was dat het niet lukte. Ik kwam niet verder dan de ik die de IK verlaten denkt te hebben.peda schreef: 18 aug 2020, 08:50 Petra,
Het is voor mij de vraag of je in het mystieke het "" ik "" wel verlaat. Zelf meen ik dat daarover onder de mystici geen consensus bestaat. Hopper gaat voor het volledig verlaten van het ego-ik, terwijl voor mij de sublimering van het ego-ik en niet het verlaten weer centraal staat.
Je komt niet echt los omdat je 'aard en nagelvast' verbonden zit aan jezelf. Maar zeg dat het wel kan... is het echt wel iets wat je zou willen? Het is praktisch niet te verenigen met IN de wereld leven. Maar dat was wat ik wel wilde. ..Dus zelfs áls ..ga ik dit pad nooit tot the end voltooien. Was mijn gedachte.
Ik ben toen 180 graden gedraaid om het vanaf de andere kant te proberen. Niet linksom dan maar rechtsom; zoiets.
Maar goed.. volgens mij is Hopper toch wat verder gekomen dan ik toen, dus ik ben echt reuze benieuwd waar het heen kan leiden.
(Boeken vol schrijven aan theorie is de kunst niet.. het is het doen in de dagelijkse praktijk...waar het kunst met de grote K wordt).
Mystiek gezien ligt een deel van de oplossing in de wil. Het opgeven van de wil is liefde.
Dus kun je in je zelf nagaan wat die zogenaamde vrije wil nu helemaal voorstelt.
Iets wat je wilt haalt je 24/7 uit het zijnde vandaan en het wordende in.
De vrije wil is in feite onvrij omdat de vrije wil er altijd gericht is op iets wat er nú (in de actualiteit) nog niet is.
Misschien wil Petra door de corona en onzekere toestanden naar Nederland toe.
Om haar geliefden hier nog eens lekker te knuffelen, te spreken en zo.
(Dit is een verzonnen voorbeeld hè, niet bedoeld om er op in te gaan.)
Je kunt met je gedachten naar zo'n 'willende wens' toe gaan en hem onschadelijk maken.
Maar wat heeft dat voor nut zul je zeggen? En daarom blijf je steeds maar iets willen. Omdat je er het nut niet van in ziet.
Het niet-willen kan de mens in de praktijk brengen. Tot op zekere hoogte ben ik daar in geslaagd.
Dan kom je niet in een andere psychische toestand, je brengt iets tot stand wat invloed heeft op je hele houding in het leven.
En wat bleek achteraf? Dat wat men 'eigen wil' noemt bestaat inderdaad en bestaat volledig uit projecties op de toekomst.
Het willen zijn in een hiernamaals is zo'n projectie. Of rijk willen zijn (hebzucht) is ook zo'n projectie.
Dat wat we 'willen' noemen is altijd komende uit het verleden en gaande naar de toekomst.
Zo houdt de mens zichzelf in de tijdelijkheid.
Ik heb het niet-willen uitgeoefend op voor mij belangrijke kwesties. Door belangrijke wensen van mij niet langer meer te willen.
Later kwam ik er achter dat mijn wil zich ook uitstrekte tot onbelangrijkere kwesties. De wil is een soort van 'algemene eigenschap' welke zich uitstrekt tot talrijke terreinen in je leven. (En voor gelovigen kan het zelfs zich uitstrekken tot het hiernamaals, wat ook een vorm van toekomst-willen is.)